شنبه, ۱۲ خرداد, ۱۴۰۳ / 1 June, 2024
۱۴۰۳/۰۲/۲۰ / خبرگزاری ایسنا / استانها
سند تحول بنیادین بدون معلمان امکانپذیر نیست
یک مدرس دانشگاه مطرح کرد: تغییر برنامه درسی بدون درنظر گرفتن نقش بنیادین و فعال معلمان امکانپذیر نیست.
یک مدرس دانشگاه: سند تحول بنیادین بدون معلمان امکانپذیر نیست
ایسنا/مازندران یک مدرس دانشگاه مطرح کرد: تغییر برنامه درسی بدون درنظر گرفتن نقش بنیادین و فعال معلمان امکانپذیر نیست. اسفندیار نظری در گفتوگو با ایسنا با اشاره به اینکه معلم، نقطه آغاز تحول فرهنگی، اجتماعی و آموزشی نظام آموزشی هر کشوری است، آن را از مولفههای اساسی در جهت حرکت در مسیر پیشرفت دانست.
وی با بیان اینکه در فرهنگ ایران مدرن و معاصر، معلم و استاد، سرمشق و نمونه انسان مطلوب و آرمانی است، گفت: هر فرهنگی لاجرم، سرمشقهایی برای انسان آرمانی و مطلوب خود میآفریند. این سرمشق، در «تخیل اجتماعی»، نهادهای اجتماعی،«فضاهای عمومی» و «زبان» آن جامعه نقش میبندد و ارزشهایی حول او شکل میگیرد. بنابراین معلم به عنوان قهرمان فرهنگ ایران و جهان است.
معاون پیشین اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران افزود: انسان درطول حیات خویش، همواره در جست وجوی قهرمان و اسوه بوده تا او را سرمشق خویش قرار داده و به سرمنزل مقصود نائل آید و در اغلب جوامع، آنکه نقش این قهرمان بی بدیل را به خوبی ایفا میکند، «معلم» است.
نظری با تاکید بر اینکه همان که اهداف تربیتی، در گرو رفتار و منش معلمان است، افزود: بیشک پایه ریزی تمدن نوین و هویت سازی جوامع بشری نیز، مرهون نقش معلم و نحوه تعلیم و تربیت و کیفیت آموزش و پرورش آن جامعه است.
وی همچنین تاکید کرد: تحقق جامعه مدنی متمدن و متعادل و انتقال معارف و میراث فرهنگی گذشتگان نیز، جز در سایه آموزش و پرورش امکانپذیر نخواهد بود.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه امروزه، تحول بنیادین نظام آموزشی کشور به مهمترین رخداد آموزشی مدارس تبدیل شده است، اظهار کرد: تمامی مدارس ابتدایی تا متوسطه با این مهم دست به گریبان هستند.
نظری ادامه داد: سند تحول بنیادین با ۱۳۱ راهکار و۲۳ راهبرد کلان رسمأ از سال ۱۳۹۰ در نظام آموزشی اجرایی شد.
وی گفت: سوال اینجاست که «جایگاه معلم» به عنوان قهرمان بی بدیل، دراهداف تربیتی و در تنظیم این سند دقیقا کجا قرار داشت و دارد؟
نظری ادامه داد: پس صدای خاموش معلمان در تحول بنیادین آموزش وپرورش، یکی از عوامل مهم در اجرای تمام و کمال سند تحول بنیادین است.
این استاد دانشگاه یادآور شد: تحول یا تغییر بنیادین نظامهای آموزشی، موضوعی پیچیده، پویا، سازگار شونده واتلافی پیچیده است.
نظری افزود: تغییر و تحول، فقط کتاب درسی و تغییر در آن را شامل نمیشود بلکه تغییر و تحول در معلم، تغییر در برنامه درسی، تغییر در سیستم و ساختار آموزشی، نوآوری واصلاح را در بر میگیرد.
وی با اشاره به اینکه تغییر و تحول بنیادین، در زمانها و مکانهای مختلف است، اظهار کرد: نمیتوان یک برنامه درسی یکسان را برای کل کشور در نظر گرفت؛ تحول آموزشی در نظامهای آموزشی بدون سازگاری و همخوانی با شرایط، نیازها و علایق، توانمندیها، منابع، امکانات و موانع، محدودیت یادگیرندگان، جامعه ملی و محلی و تناسب با دانش موضوعی، ارزش آموزشی ندارد و نمیتوان به اثربخشی آن امیدوار بود.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه شروع و اجرای تحول بنیادین نظام آموزشی، همانند تغییر در بسیاری از سیستمهای زنده، نیازمند از دست دادن انرژی، سرمایه و منابع انسانی مالی و مادی است، گفت: این مهم صرفأ پس از نهادینه شدن و جا افتادن این تحول شرایط برای بازگشت سرمایه و منابع انسانی، مالی و مادی مهیا میشود.
ایجاد تغییر آموزشی، توسط عدهای محدود، نه ممکن است و نه عقلانی
نظری افزود: ایجاد تغییر آموزشی، توسط عدهای محدود در مرکز یا وزارتخانه، نه ممکن است و نه عقلانی و تحول بنیادین آموزش و پرورش زمانی محقق و پدیدار میشود که بازیگران اصلی آن، معلمان، دانش آموزان، مدیران، نیروی انسانی، والدین، رهبران اجتماعی و افراد با نفوذ جامعهی ملی و محلی، متخصصان دانشگاهی، مدیران و رهبران آموزشی مناطق و استان، نمایندگان مجلس و دستگاههای مختلف باشند.
وی ادامه داد: سند تحول بنیادین در سال۱۳۹۰، ناشی از دو عامل جهت نیل به اهداف تعلیم و تربیت تدوین شده که شامل، تغییرات در جهان و جامعه و به روز کردن و آموزش وپرورش با مسائل جهانی و جامعه است.
این استاد دانشگاه با تاکید بر نقش، ترسیم صدای معلمان به عنوان یکی از اساسیترین بازیگران تغییرات آموزشی یا تحول بنیادین، به طرح چند سوال پرداخت و گفت: اینکه چرا معلمان باید بعنوان بازیگر اصلی و مهم تغییر نظام آموزش و پرورش در نظر گرفته شود؟ در عرصه تحول بنیادین، معلمان چگونه میتوانند به بازیگرانی فعال تبدیل شوند؟ بر اساس مطالعات و پژوهشهای بین المللی، معلمان چه نقشی در تغییر و تحولات آموزشی دارند؟
معلمان از بازیگران اصلی تغییر و تحول آموزشی
وی در ادامه با طرح سوالی مبنی بر اینکه معلمان کشور در تحول بنیادین نظام آموزشی به اجرا درآمده اخیر؛ تا چه حد ایفای نقش کرده و بازیگرانی مهم بودند؟ از جمله پرسشهایی است که باید به آن پاسخ داده شود، اظهار کرد: معلمان از بازیگران اصلی تغییر و تحول آموزشی هستند، زیرا تغییر آموزشی به تفکر و عمل معلمان وابسته است.
وی با اشاره به اینکه تغییر برنامه درسی بدون درنظر گرفتن نقش بنیادین و فعال برای معلمان محکوم به شکست است، گفت: مشارکت فعال معلمان در تغییر برنامههای درسی منافع و آثار مثبت و سازندهای برای خود معلمان، دانش آموزان و نظام آموزشی دارد.
این استاد دانشگاه فرهنگیان گفت: هرسال، در ماه اردیبهشت «مقام معلم»، بوق و کرنا میشود و آموزش و پرورش و معلم، تیتر محافل حاکمیت، مجلس، دولت و غیره میشود اما، از یک نگاه اصولی دریغ شده است.
انتهای پیام خبرنگار راضیه عنایتی دبیر زهرا حبیب پور دبیر رقیه نعلبندانی لینک کوتاه برچسبها: منطقه مازندران مقام معلم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش لینکستان خرید برنج ایرانی مستقیم از کشاورز با کف قیمت بازار آخرین قیمت انواع برنج ایرانی در سال 1403 خدمات سئو سایت دانلود آهنگ خرید بلیط هواپیما ساناپرس ماهان موزیک بوکینگ مبلمان اداری چوب ترمو دانلود آهنگ سویل موزیک جمینجا خرید سی پی ارزان آپ موزیک موزیکفا سایت تخصصی فیلم و سریال تماشای فیلم بلیط هواپیما فلایتودی بلیط هواپیما تور دبی نهال گردو روغن هیدرولیک سرور مجازی ایران خبرگردون طراحی سایت پیوان قیمت ملیگرد امروز خرید هاست فروشگاه تخصصی تشک و تخت در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:-لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.-«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.- ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود. نظرات شما در حال پاسخ به نظر « » هستید. × لغو پاسخ لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید ارسال
ایسنا/مازندران یک مدرس دانشگاه مطرح کرد: تغییر برنامه درسی بدون درنظر گرفتن نقش بنیادین و فعال معلمان امکانپذیر نیست. اسفندیار نظری در گفتوگو با ایسنا با اشاره به اینکه معلم، نقطه آغاز تحول فرهنگی، اجتماعی و آموزشی نظام آموزشی هر کشوری است، آن را از مولفههای اساسی در جهت حرکت در مسیر پیشرفت دانست.
وی با بیان اینکه در فرهنگ ایران مدرن و معاصر، معلم و استاد، سرمشق و نمونه انسان مطلوب و آرمانی است، گفت: هر فرهنگی لاجرم، سرمشقهایی برای انسان آرمانی و مطلوب خود میآفریند. این سرمشق، در «تخیل اجتماعی»، نهادهای اجتماعی،«فضاهای عمومی» و «زبان» آن جامعه نقش میبندد و ارزشهایی حول او شکل میگیرد. بنابراین معلم به عنوان قهرمان فرهنگ ایران و جهان است.
معاون پیشین اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران افزود: انسان درطول حیات خویش، همواره در جست وجوی قهرمان و اسوه بوده تا او را سرمشق خویش قرار داده و به سرمنزل مقصود نائل آید و در اغلب جوامع، آنکه نقش این قهرمان بی بدیل را به خوبی ایفا میکند، «معلم» است.
نظری با تاکید بر اینکه همان که اهداف تربیتی، در گرو رفتار و منش معلمان است، افزود: بیشک پایه ریزی تمدن نوین و هویت سازی جوامع بشری نیز، مرهون نقش معلم و نحوه تعلیم و تربیت و کیفیت آموزش و پرورش آن جامعه است.
وی همچنین تاکید کرد: تحقق جامعه مدنی متمدن و متعادل و انتقال معارف و میراث فرهنگی گذشتگان نیز، جز در سایه آموزش و پرورش امکانپذیر نخواهد بود.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه امروزه، تحول بنیادین نظام آموزشی کشور به مهمترین رخداد آموزشی مدارس تبدیل شده است، اظهار کرد: تمامی مدارس ابتدایی تا متوسطه با این مهم دست به گریبان هستند.
نظری ادامه داد: سند تحول بنیادین با ۱۳۱ راهکار و۲۳ راهبرد کلان رسمأ از سال ۱۳۹۰ در نظام آموزشی اجرایی شد.
وی گفت: سوال اینجاست که «جایگاه معلم» به عنوان قهرمان بی بدیل، دراهداف تربیتی و در تنظیم این سند دقیقا کجا قرار داشت و دارد؟
نظری ادامه داد: پس صدای خاموش معلمان در تحول بنیادین آموزش وپرورش، یکی از عوامل مهم در اجرای تمام و کمال سند تحول بنیادین است.
این استاد دانشگاه یادآور شد: تحول یا تغییر بنیادین نظامهای آموزشی، موضوعی پیچیده، پویا، سازگار شونده واتلافی پیچیده است.
نظری افزود: تغییر و تحول، فقط کتاب درسی و تغییر در آن را شامل نمیشود بلکه تغییر و تحول در معلم، تغییر در برنامه درسی، تغییر در سیستم و ساختار آموزشی، نوآوری واصلاح را در بر میگیرد.
وی با اشاره به اینکه تغییر و تحول بنیادین، در زمانها و مکانهای مختلف است، اظهار کرد: نمیتوان یک برنامه درسی یکسان را برای کل کشور در نظر گرفت؛ تحول آموزشی در نظامهای آموزشی بدون سازگاری و همخوانی با شرایط، نیازها و علایق، توانمندیها، منابع، امکانات و موانع، محدودیت یادگیرندگان، جامعه ملی و محلی و تناسب با دانش موضوعی، ارزش آموزشی ندارد و نمیتوان به اثربخشی آن امیدوار بود.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه شروع و اجرای تحول بنیادین نظام آموزشی، همانند تغییر در بسیاری از سیستمهای زنده، نیازمند از دست دادن انرژی، سرمایه و منابع انسانی مالی و مادی است، گفت: این مهم صرفأ پس از نهادینه شدن و جا افتادن این تحول شرایط برای بازگشت سرمایه و منابع انسانی، مالی و مادی مهیا میشود.
ایجاد تغییر آموزشی، توسط عدهای محدود، نه ممکن است و نه عقلانی
نظری افزود: ایجاد تغییر آموزشی، توسط عدهای محدود در مرکز یا وزارتخانه، نه ممکن است و نه عقلانی و تحول بنیادین آموزش و پرورش زمانی محقق و پدیدار میشود که بازیگران اصلی آن، معلمان، دانش آموزان، مدیران، نیروی انسانی، والدین، رهبران اجتماعی و افراد با نفوذ جامعهی ملی و محلی، متخصصان دانشگاهی، مدیران و رهبران آموزشی مناطق و استان، نمایندگان مجلس و دستگاههای مختلف باشند.
وی ادامه داد: سند تحول بنیادین در سال۱۳۹۰، ناشی از دو عامل جهت نیل به اهداف تعلیم و تربیت تدوین شده که شامل، تغییرات در جهان و جامعه و به روز کردن و آموزش وپرورش با مسائل جهانی و جامعه است.
این استاد دانشگاه با تاکید بر نقش، ترسیم صدای معلمان به عنوان یکی از اساسیترین بازیگران تغییرات آموزشی یا تحول بنیادین، به طرح چند سوال پرداخت و گفت: اینکه چرا معلمان باید بعنوان بازیگر اصلی و مهم تغییر نظام آموزش و پرورش در نظر گرفته شود؟ در عرصه تحول بنیادین، معلمان چگونه میتوانند به بازیگرانی فعال تبدیل شوند؟ بر اساس مطالعات و پژوهشهای بین المللی، معلمان چه نقشی در تغییر و تحولات آموزشی دارند؟
معلمان از بازیگران اصلی تغییر و تحول آموزشی
وی در ادامه با طرح سوالی مبنی بر اینکه معلمان کشور در تحول بنیادین نظام آموزشی به اجرا درآمده اخیر؛ تا چه حد ایفای نقش کرده و بازیگرانی مهم بودند؟ از جمله پرسشهایی است که باید به آن پاسخ داده شود، اظهار کرد: معلمان از بازیگران اصلی تغییر و تحول آموزشی هستند، زیرا تغییر آموزشی به تفکر و عمل معلمان وابسته است.
وی با اشاره به اینکه تغییر برنامه درسی بدون درنظر گرفتن نقش بنیادین و فعال برای معلمان محکوم به شکست است، گفت: مشارکت فعال معلمان در تغییر برنامههای درسی منافع و آثار مثبت و سازندهای برای خود معلمان، دانش آموزان و نظام آموزشی دارد.
این استاد دانشگاه فرهنگیان گفت: هرسال، در ماه اردیبهشت «مقام معلم»، بوق و کرنا میشود و آموزش و پرورش و معلم، تیتر محافل حاکمیت، مجلس، دولت و غیره میشود اما، از یک نگاه اصولی دریغ شده است.
انتهای پیام خبرنگار راضیه عنایتی دبیر زهرا حبیب پور دبیر رقیه نعلبندانی لینک کوتاه برچسبها: منطقه مازندران مقام معلم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش لینکستان خرید برنج ایرانی مستقیم از کشاورز با کف قیمت بازار آخرین قیمت انواع برنج ایرانی در سال 1403 خدمات سئو سایت دانلود آهنگ خرید بلیط هواپیما ساناپرس ماهان موزیک بوکینگ مبلمان اداری چوب ترمو دانلود آهنگ سویل موزیک جمینجا خرید سی پی ارزان آپ موزیک موزیکفا سایت تخصصی فیلم و سریال تماشای فیلم بلیط هواپیما فلایتودی بلیط هواپیما تور دبی نهال گردو روغن هیدرولیک سرور مجازی ایران خبرگردون طراحی سایت پیوان قیمت ملیگرد امروز خرید هاست فروشگاه تخصصی تشک و تخت در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:-لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.-«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.- ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود. نظرات شما در حال پاسخ به نظر « » هستید. × لغو پاسخ لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید ارسال
فوتبال انتخابات ریاست جمهوری پرسپولیس علی لاریجانی انتخابات استقلال انتخابات ریاست جمهوری 1403 ایران رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل غزه