شنبه, ۹ تیر, ۱۴۰۳ / 29 June, 2024
![نقش انتخاب در سرنوشت انسان مطابق آموزههای قرآن](/news/u/2024-06-26/isna-uvd3l.jpg)
۳ روز قبل / خبرگزاری ایسنا / ...
نقش انتخاب در سرنوشت انسان مطابق آموزههای قرآن
انتخاب درست هر فرد به معنای ساختن بستر مناسب برای رشد است. در حقیقت انسان با درست انتخاب کردن میتواند فضای مناسبی نیز برای رشد اجتماعی خود و دیگران فراهم آورد.
نقش انتخاب در سرنوشت انسان مطابق آموزههای قرآن
انتخاب درست هر فرد به معنای ساختن بستر مناسب برای رشد است. در حقیقت انسان با درست انتخاب کردن میتواند فضای مناسبی نیز برای رشد اجتماعی خود و دیگران فراهم آورد. به گزارش ایسنا، انسان تنها موجودی صاحب اراده و اختیار در زمین است.داشتن اراده و اختیار برای او حقوق و مسئولیتهایی رایجاد میکند که باید به آن پایبند باشد. این مسئولیت در دو بعد زندگی شخصی و اجتماعی دارد. حضور در انتخابات یکی از این مسئولیت هایی است که انسان برعهده میگیرد. رای دادن به معنای انتخاب است آنهم واگذاری سرنوشت جمعی در اختیار شخص یا اشخاصی است.
انتخابات، حق و تکلیف
دنیای مدرن بر خلاف دنیای ماقبل مدرن که تکلیف مدار بود بر حقوق تاکید بسیار دارد.مطابق آموزههای قرآنی و اسلامی حق و تکلیف، در مولفه جدا نشدنی است که پیوند ناگسستنی با هم دارند. هر جایی حقی است در پی آن تکلیف و مسئولیتی نیز وجود دارد.
اندیشمندان علوم سیاسی انتخابات را حق طبیعی و عقلانی و عقلایی میدانند چون هر جا سخن حقوق به میان بیاید تکلیف و مسئولیت انسانی نیز با آن همراه میباشد.
انسان اگر بپذیریم که اراده و اختیار آدمی ریشه و خاستگاه انتخاب وی است، باید بپذیریم که انسان با هر انتخابی در حقیقت خود را میسازد و تکلیف و مسئولیت خود را در قبال خود و خدا در آفرینش انجام میدهد؛ زیرا خداوند انسان را با اراده و اختیار آفریده است تا بتواند به عنوان خلیفه دارای اراده در هستی، اعمال خلافت نماید و در مقام ربوبیت عبودی، هستی را به کمال لایق برساند. البته رسیدن به مقام خلافت کلی و مطلق چنان که گفته شد بسیار سخت و دشوار است، زیرا شخص میبایست همه اسمای الهی را که وی به ودیعت سرشته شده به فعلیت رساند و آن گاه است که میتواند به عنوان یک متاله یعنی انسان خدائی در زمین خلافت کند و مدیریت و پروردگاری همه چیز را به عهده گیرد.
انسان با هر کاری که به انتخاب خویش انجام میدهد خود را میسازد و اسمی از اسمای جلالی و یا جمالی خدا را در خود تحقق و فعلیت میبخشد. اگر انسان بر اساس آموزههای وحیانی قرآن به عنوان راهنمای بیرونی، و عقل به عنوان راهنمای درونی عمل کند میتواند امید داشته باشد که همه اسمای سرشته را به شکل درست فعلیت بخشیده و خدایی شده است. در این حالت است که در مقام ربوبیت عبودی میتواند در نقش خلافت ظاهر شده و دیگران از انسان و غیرانسان را به کمال لایق و شایسته خودشان برساند.
از سوی دیگر همان گونه که انتخاب برای انسان یک حق است برای وی یک مسئولیت و تکلیف است که بازخواست و پاداش و کیفر در آن، امری طبیعی است. بنابراین کسانی که به عنوان یک انسان دست به انتخاب میزنند هم به حق خویش دست یافتهاند و هم آنکه به مسئولیت انسانی خود به عنوان خلیفه الهی عمل کردهاند.
بنابراین میتوان هر انتخاب از جمله انتخابات سرنوشت سازی را که انسانها در آن آینده جمعی خود و دیگران را در دست کس و یا کسانی قرار میدهند، به عنوان امری مهم ارزیابی و تحلیل کرد. هر انتخابی را میتوان گامی به سوی متاله شدن و رنگ خدایی گرفتن و یا سقوط و هبوط دانست. کسی که به انتخاب درستی دست زده است در حقیقت خود را به درستی ساخته و بستر و فضای مناسبی نیز برای رشد اجتماعی خود و دیگران فراهم آورده است و اگر در این میان انتخاب شایسته و درستی نداشته باشد گام در سقوط فردی و جمعی گذاشته است.
خداوند در آیاتی چند از جمله آیه 53 سوره انفال میفرماید: ذَٰلِکَ بِأَنَّ ٱللَّهَ لَمۡ یَکُ مُغَیِّرࣰا نِّعۡمَةً أَنۡعَمَهَا عَلَیٰ قَوۡمٍ حَتَّیٰ یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنفُسِهِمۡۙ وَأَنَّ ٱللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمࣱ.خدا هرگز تغییردهندۀ نعمتی که بر قومی ارزانی داشته، نبوده [و نیست] تا آنکه راه و روش خود را دگرگون کنند [و زمینۀ دگرگونی آن فراهم سازند] و قطعاً خدا شنوای داناست. و آیه 11 سوره رعد به توانایی انسان برای تغییر سرنوشت و دگرگون سازی آن به سوی بد و خوب اشاره میکند. إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّیٰ یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ . خدا حال هیچ قومی را دگرگون نخواهد کرد تا زمانی که خود آن قوم حالشان را تغییر دهند.
انتهای پیام خبرنگار رحمت رمضانی دبیر علیرضا سپهوند لینک کوتاه برچسبها: انتخابات چهاردهمین دوره ریاستجمهوری حقوق آزادی اختیار «حق مشارکت در تعیین سرنوشت» لینکستان خرید برنج ایرانی مستقیم از کشاورز با کف قیمت بازار آخرین قیمت انواع برنج ایرانی در سال 1403 دانلود آهنگ خرید بلیط هواپیما ساناپرس بوکینگ مبلمان اداری دانلود آهنگ سویل موزیک جمینجا خرید سی پی ارزان آپ موزیک موزیکفا سایت تخصصی فیلم و سریال بلیط هواپیما فلایتودی بلیط هواپیما تور دبی روغن هیدرولیک سرور مجازی ایران طراحی سایت پیوان قیمت ملیگرد امروز خرید هاست فروشگاه تخصصی تشک و تخت عطاری آنلاین لیفت صورت با نخ در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:-لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.-«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.- ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود. نظرات شما در حال پاسخ به نظر « » هستید. × لغو پاسخ لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید ارسال
انتخاب درست هر فرد به معنای ساختن بستر مناسب برای رشد است. در حقیقت انسان با درست انتخاب کردن میتواند فضای مناسبی نیز برای رشد اجتماعی خود و دیگران فراهم آورد. به گزارش ایسنا، انسان تنها موجودی صاحب اراده و اختیار در زمین است.داشتن اراده و اختیار برای او حقوق و مسئولیتهایی رایجاد میکند که باید به آن پایبند باشد. این مسئولیت در دو بعد زندگی شخصی و اجتماعی دارد. حضور در انتخابات یکی از این مسئولیت هایی است که انسان برعهده میگیرد. رای دادن به معنای انتخاب است آنهم واگذاری سرنوشت جمعی در اختیار شخص یا اشخاصی است.
انتخابات، حق و تکلیف
دنیای مدرن بر خلاف دنیای ماقبل مدرن که تکلیف مدار بود بر حقوق تاکید بسیار دارد.مطابق آموزههای قرآنی و اسلامی حق و تکلیف، در مولفه جدا نشدنی است که پیوند ناگسستنی با هم دارند. هر جایی حقی است در پی آن تکلیف و مسئولیتی نیز وجود دارد.
اندیشمندان علوم سیاسی انتخابات را حق طبیعی و عقلانی و عقلایی میدانند چون هر جا سخن حقوق به میان بیاید تکلیف و مسئولیت انسانی نیز با آن همراه میباشد.
انسان اگر بپذیریم که اراده و اختیار آدمی ریشه و خاستگاه انتخاب وی است، باید بپذیریم که انسان با هر انتخابی در حقیقت خود را میسازد و تکلیف و مسئولیت خود را در قبال خود و خدا در آفرینش انجام میدهد؛ زیرا خداوند انسان را با اراده و اختیار آفریده است تا بتواند به عنوان خلیفه دارای اراده در هستی، اعمال خلافت نماید و در مقام ربوبیت عبودی، هستی را به کمال لایق برساند. البته رسیدن به مقام خلافت کلی و مطلق چنان که گفته شد بسیار سخت و دشوار است، زیرا شخص میبایست همه اسمای الهی را که وی به ودیعت سرشته شده به فعلیت رساند و آن گاه است که میتواند به عنوان یک متاله یعنی انسان خدائی در زمین خلافت کند و مدیریت و پروردگاری همه چیز را به عهده گیرد.
انسان با هر کاری که به انتخاب خویش انجام میدهد خود را میسازد و اسمی از اسمای جلالی و یا جمالی خدا را در خود تحقق و فعلیت میبخشد. اگر انسان بر اساس آموزههای وحیانی قرآن به عنوان راهنمای بیرونی، و عقل به عنوان راهنمای درونی عمل کند میتواند امید داشته باشد که همه اسمای سرشته را به شکل درست فعلیت بخشیده و خدایی شده است. در این حالت است که در مقام ربوبیت عبودی میتواند در نقش خلافت ظاهر شده و دیگران از انسان و غیرانسان را به کمال لایق و شایسته خودشان برساند.
از سوی دیگر همان گونه که انتخاب برای انسان یک حق است برای وی یک مسئولیت و تکلیف است که بازخواست و پاداش و کیفر در آن، امری طبیعی است. بنابراین کسانی که به عنوان یک انسان دست به انتخاب میزنند هم به حق خویش دست یافتهاند و هم آنکه به مسئولیت انسانی خود به عنوان خلیفه الهی عمل کردهاند.
بنابراین میتوان هر انتخاب از جمله انتخابات سرنوشت سازی را که انسانها در آن آینده جمعی خود و دیگران را در دست کس و یا کسانی قرار میدهند، به عنوان امری مهم ارزیابی و تحلیل کرد. هر انتخابی را میتوان گامی به سوی متاله شدن و رنگ خدایی گرفتن و یا سقوط و هبوط دانست. کسی که به انتخاب درستی دست زده است در حقیقت خود را به درستی ساخته و بستر و فضای مناسبی نیز برای رشد اجتماعی خود و دیگران فراهم آورده است و اگر در این میان انتخاب شایسته و درستی نداشته باشد گام در سقوط فردی و جمعی گذاشته است.
خداوند در آیاتی چند از جمله آیه 53 سوره انفال میفرماید: ذَٰلِکَ بِأَنَّ ٱللَّهَ لَمۡ یَکُ مُغَیِّرࣰا نِّعۡمَةً أَنۡعَمَهَا عَلَیٰ قَوۡمٍ حَتَّیٰ یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنفُسِهِمۡۙ وَأَنَّ ٱللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمࣱ.خدا هرگز تغییردهندۀ نعمتی که بر قومی ارزانی داشته، نبوده [و نیست] تا آنکه راه و روش خود را دگرگون کنند [و زمینۀ دگرگونی آن فراهم سازند] و قطعاً خدا شنوای داناست. و آیه 11 سوره رعد به توانایی انسان برای تغییر سرنوشت و دگرگون سازی آن به سوی بد و خوب اشاره میکند. إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّیٰ یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ . خدا حال هیچ قومی را دگرگون نخواهد کرد تا زمانی که خود آن قوم حالشان را تغییر دهند.
انتهای پیام خبرنگار رحمت رمضانی دبیر علیرضا سپهوند لینک کوتاه برچسبها: انتخابات چهاردهمین دوره ریاستجمهوری حقوق آزادی اختیار «حق مشارکت در تعیین سرنوشت» لینکستان خرید برنج ایرانی مستقیم از کشاورز با کف قیمت بازار آخرین قیمت انواع برنج ایرانی در سال 1403 دانلود آهنگ خرید بلیط هواپیما ساناپرس بوکینگ مبلمان اداری دانلود آهنگ سویل موزیک جمینجا خرید سی پی ارزان آپ موزیک موزیکفا سایت تخصصی فیلم و سریال بلیط هواپیما فلایتودی بلیط هواپیما تور دبی روغن هیدرولیک سرور مجازی ایران طراحی سایت پیوان قیمت ملیگرد امروز خرید هاست فروشگاه تخصصی تشک و تخت عطاری آنلاین لیفت صورت با نخ در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:-لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.-«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.- ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود. نظرات شما در حال پاسخ به نظر « » هستید. × لغو پاسخ لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید ارسال
انتخابات انتخابات ریاست جمهوری سعید جلیلی انتخابات ریاست جمهوری 1403 مسعود پزشکیان پرسپولیس انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم انتخاب اصلح انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ فوتبال ایران استقلال