سه شنبه, ۱۵ خرداد, ۱۴۰۳ / 4 June, 2024
۱۴۰۳/۰۲/۲۱ / خبرگزاری ایسنا / ...
فرصتی برای فلسطین
در آستانه برگزاری کنگره عظیم حج ابراهیمی، مسئولان و کارگزاران حج و جمعی از زائران بیتالله الحرام کشورمان صبح، دوشنبه، با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) با حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.
فرصتی برای فلسطین
در آستانه برگزاری کنگره عظیم حج ابراهیمی، مسئولان و کارگزاران حج و جمعی از زائران بیتالله الحرام کشورمان صبح، دوشنبه، با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) با حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند. به گزارش ایسنا، به نقل از الف، رهبر انقلاب با اشاره به اینکه فریضه حج باید مشحون از نام مبارک حضرت ابراهیم و تعالیم آن پیامبر بزرگ باشد، برائت از دشمنان دین خدا را از جمله تعالیم ارزشمند ابراهیمی خواندند و گفتند: از ابتدای انقلاب، برائت یک رکن جاری در حج بوده است اما امسال و با توجه به حوادث عظیم و عجیب غزه که بیش از همیشه چهره خونآشام مجموعهی برخاسته از تمدن غربی را آشکار کرده است، حج امسال بهصورت ویژه حج برائت است.
موضوع اساسی و مهم در این باره فهمی از حج است که در آن شخص «حاجی» به عنوان یک «کُنشگر سیاسی و اجتماعی» فریضه حج را در راستای برائت از ظالمان و رساندن فریاد مظلومان انجام میدهد. اما به راستی، حج به عنوان یک منسک در فرهنگ اسلامی بین شیعیان و اهل سنت چگونه میتواند بستری برای توجه و کنشگری در راستای مهمترین رویداد این روزهای جهان، یعنی جنگ غزه به شمار رود؟ رهبری در سال ۹۸ طی دیداری درمورد حج؛ به مثابه امری سیاسی ـ اجتماعی بیان کرده بودند:
از جملهی خطاهای بزرگی که همیشه میشنیدیم، حالا هم گاهی از بعضی از زبانهای بیمبالات نسبت به حقایق اسلامی صادر میشود این است که «حج را سیاسی نکنید»؛ یعنی چه سیاسی نکنید؟ آنچه ما در حج لازم داریم از امور سیاسی، عین تعالیم اسلام است.
در اینجا قصد داریم برخی از مبانی و ایضا ظرفیتهای سیاسی و اجتماعی حج را از منظر اسلامی واکاوی کنیم. شاید مهمترین وجه سیاسی حج، وحدتی باشد که میتواند از بستر آن خلق شود. حج، به عنوان فریضهای شناخته میشود که هر شخص مسلمان وقتی در موسم حج، شرایط ادای آن را دارد بایدجامه عمل به آن پوشانده و در سرزمین وحی حاضر شود. همین امر بزرگترین اجتماع مسلمین را تشکیل میدهد که در آن مسلمانان جهان، از هر فرقه و گرایشی که باشند در آن حاضرند. از همین رو ما شاهد ظرفیتی هستیم که در آن میشود تجدید بیعت وحدت را بار دیگر بین مسلمانان نظارهگر شد. قرآن کریم دقیقاً همین موضوع را در قرآن مورد تأکید قرار میدهد و میگوید:
وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَ لَا تَفَرَّقُوا. امروز برای جامعه اسلامی، چیزی بغیر از موضوع غزه و دفاع از فلسطین و آرمان آن ارزش وحدت ندارد، ضرورت این امر به قدری است که شاید حج امسال را باید بزرگترین تریبون حمایت از آن تلقی کرد. دقیقا از همین منظر است که در آیهای دیگر درباره دفاع از مظلومان میخوانیم: وَمَا لَکُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَذِهِ الْقَرْیَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْکَ وَلِیًّا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْکَ نَصِیرًا؛ چرا در راه خدا، و (در راه) مردان و زنان و کودکانی که (به دست ستمگران) تضعیف شده اند، پیکار نمی کنید؟! همان افراد (ستمدیده ای) که می گویند: «پروردگارا! ما را از این شهر (مکه)، که اهلش ستمگرند، بیرون ببر! و از طرف خود، برای ما سرپرستی قرار ده! و از جانب خود، یار و یاوری برای ما تعیین فرما!
حال این وجه تولّی و حمایت از مظلوم بیشک وجه برائت و جنگ با خصم و ظالم نیز دارد که قرآن کریم در آیه ۳ سوره توبه درباره آن سخن گفته است: وَأذانٌ مِنَ اللّهِ وَ رَسُولِهِ إلَی النّاسِ یَوْمَ الْحَجِّ الْأکْبَرِ أنَّ اللّهَ بَرِیءٌ مِنَ الْمُشْرِکِینَ وَ رَسُولُهُ، این، اعلامی است از ناحیۀ خدا و پیامبرش به (عموم) مردم در روز حج اکبر [روز عید قربان] که: خداوند و پیامبرش از مشرکان بیزارند.
به تعبیری حج موسمی است که مسلمانان در آن وضعیت و مرزبندی خود را با وضعیت جهان مشخص کرده بویژه آنکه جهان پسا طوفانالاقصی به دو جبهه حقطلبانه طرفدار فلسطین و استعمارگرایِ آپارتایدطلبِ صهیونیستی تبدیل شده است. لذا مرزبندی اصلی امسال در حج باید درباب فلسطین و غزه باشد.
شریعتی در کتاب مناسک حج، حج را به عنوان یکی از مترقیترین ابعاد اعتقادی یا عملی اسلام که آگاهی، آزادی، حرکت و عزت پیروان خویش را تضمین میکند و بیش از همه، قدرت و مسئولیت اجتماعی ایجاد میکند، معرفی میکند. بنا به این حرف شریعتی، حج امسال را باید بهترین فرصت در جهت تضمین قدرت مسلمین دانست، به شرطی که مسئولیت خودشان در قبال فلسطین را به خوبی انجام دهند.
انتهای پیام دبیر منصوره زالی لینک کوتاه برچسبها: حضرت آیت الله خامنهای فلسطين جنگ غزه مكه امام خمینی حج برائت حج 1403 برائت از مشرکین لینکستان خرید برنج ایرانی مستقیم از کشاورز با کف قیمت بازار آخرین قیمت انواع برنج ایرانی در سال 1403 خدمات سئو سایت دانلود آهنگ خرید بلیط هواپیما ساناپرس ماهان موزیک بوکینگ مبلمان اداری چوب ترمو دانلود آهنگ سویل موزیک جمینجا خرید سی پی ارزان آپ موزیک موزیکفا سایت تخصصی فیلم و سریال تماشای فیلم بلیط هواپیما فلایتودی بلیط هواپیما تور دبی نهال گردو روغن هیدرولیک سرور مجازی ایران خبرگردون طراحی سایت پیوان قیمت ملیگرد امروز خرید هاست فروشگاه تخصصی تشک و تخت در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:-لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.-«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.- ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود. نظرات شما در حال پاسخ به نظر « » هستید. × لغو پاسخ لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید ارسال
در آستانه برگزاری کنگره عظیم حج ابراهیمی، مسئولان و کارگزاران حج و جمعی از زائران بیتالله الحرام کشورمان صبح، دوشنبه، با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) با حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند. به گزارش ایسنا، به نقل از الف، رهبر انقلاب با اشاره به اینکه فریضه حج باید مشحون از نام مبارک حضرت ابراهیم و تعالیم آن پیامبر بزرگ باشد، برائت از دشمنان دین خدا را از جمله تعالیم ارزشمند ابراهیمی خواندند و گفتند: از ابتدای انقلاب، برائت یک رکن جاری در حج بوده است اما امسال و با توجه به حوادث عظیم و عجیب غزه که بیش از همیشه چهره خونآشام مجموعهی برخاسته از تمدن غربی را آشکار کرده است، حج امسال بهصورت ویژه حج برائت است.
موضوع اساسی و مهم در این باره فهمی از حج است که در آن شخص «حاجی» به عنوان یک «کُنشگر سیاسی و اجتماعی» فریضه حج را در راستای برائت از ظالمان و رساندن فریاد مظلومان انجام میدهد. اما به راستی، حج به عنوان یک منسک در فرهنگ اسلامی بین شیعیان و اهل سنت چگونه میتواند بستری برای توجه و کنشگری در راستای مهمترین رویداد این روزهای جهان، یعنی جنگ غزه به شمار رود؟ رهبری در سال ۹۸ طی دیداری درمورد حج؛ به مثابه امری سیاسی ـ اجتماعی بیان کرده بودند:
از جملهی خطاهای بزرگی که همیشه میشنیدیم، حالا هم گاهی از بعضی از زبانهای بیمبالات نسبت به حقایق اسلامی صادر میشود این است که «حج را سیاسی نکنید»؛ یعنی چه سیاسی نکنید؟ آنچه ما در حج لازم داریم از امور سیاسی، عین تعالیم اسلام است.
در اینجا قصد داریم برخی از مبانی و ایضا ظرفیتهای سیاسی و اجتماعی حج را از منظر اسلامی واکاوی کنیم. شاید مهمترین وجه سیاسی حج، وحدتی باشد که میتواند از بستر آن خلق شود. حج، به عنوان فریضهای شناخته میشود که هر شخص مسلمان وقتی در موسم حج، شرایط ادای آن را دارد بایدجامه عمل به آن پوشانده و در سرزمین وحی حاضر شود. همین امر بزرگترین اجتماع مسلمین را تشکیل میدهد که در آن مسلمانان جهان، از هر فرقه و گرایشی که باشند در آن حاضرند. از همین رو ما شاهد ظرفیتی هستیم که در آن میشود تجدید بیعت وحدت را بار دیگر بین مسلمانان نظارهگر شد. قرآن کریم دقیقاً همین موضوع را در قرآن مورد تأکید قرار میدهد و میگوید:
وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَ لَا تَفَرَّقُوا. امروز برای جامعه اسلامی، چیزی بغیر از موضوع غزه و دفاع از فلسطین و آرمان آن ارزش وحدت ندارد، ضرورت این امر به قدری است که شاید حج امسال را باید بزرگترین تریبون حمایت از آن تلقی کرد. دقیقا از همین منظر است که در آیهای دیگر درباره دفاع از مظلومان میخوانیم: وَمَا لَکُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَذِهِ الْقَرْیَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْکَ وَلِیًّا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْکَ نَصِیرًا؛ چرا در راه خدا، و (در راه) مردان و زنان و کودکانی که (به دست ستمگران) تضعیف شده اند، پیکار نمی کنید؟! همان افراد (ستمدیده ای) که می گویند: «پروردگارا! ما را از این شهر (مکه)، که اهلش ستمگرند، بیرون ببر! و از طرف خود، برای ما سرپرستی قرار ده! و از جانب خود، یار و یاوری برای ما تعیین فرما!
حال این وجه تولّی و حمایت از مظلوم بیشک وجه برائت و جنگ با خصم و ظالم نیز دارد که قرآن کریم در آیه ۳ سوره توبه درباره آن سخن گفته است: وَأذانٌ مِنَ اللّهِ وَ رَسُولِهِ إلَی النّاسِ یَوْمَ الْحَجِّ الْأکْبَرِ أنَّ اللّهَ بَرِیءٌ مِنَ الْمُشْرِکِینَ وَ رَسُولُهُ، این، اعلامی است از ناحیۀ خدا و پیامبرش به (عموم) مردم در روز حج اکبر [روز عید قربان] که: خداوند و پیامبرش از مشرکان بیزارند.
به تعبیری حج موسمی است که مسلمانان در آن وضعیت و مرزبندی خود را با وضعیت جهان مشخص کرده بویژه آنکه جهان پسا طوفانالاقصی به دو جبهه حقطلبانه طرفدار فلسطین و استعمارگرایِ آپارتایدطلبِ صهیونیستی تبدیل شده است. لذا مرزبندی اصلی امسال در حج باید درباب فلسطین و غزه باشد.
شریعتی در کتاب مناسک حج، حج را به عنوان یکی از مترقیترین ابعاد اعتقادی یا عملی اسلام که آگاهی، آزادی، حرکت و عزت پیروان خویش را تضمین میکند و بیش از همه، قدرت و مسئولیت اجتماعی ایجاد میکند، معرفی میکند. بنا به این حرف شریعتی، حج امسال را باید بهترین فرصت در جهت تضمین قدرت مسلمین دانست، به شرطی که مسئولیت خودشان در قبال فلسطین را به خوبی انجام دهند.
انتهای پیام دبیر منصوره زالی لینک کوتاه برچسبها: حضرت آیت الله خامنهای فلسطين جنگ غزه مكه امام خمینی حج برائت حج 1403 برائت از مشرکین لینکستان خرید برنج ایرانی مستقیم از کشاورز با کف قیمت بازار آخرین قیمت انواع برنج ایرانی در سال 1403 خدمات سئو سایت دانلود آهنگ خرید بلیط هواپیما ساناپرس ماهان موزیک بوکینگ مبلمان اداری چوب ترمو دانلود آهنگ سویل موزیک جمینجا خرید سی پی ارزان آپ موزیک موزیکفا سایت تخصصی فیلم و سریال تماشای فیلم بلیط هواپیما فلایتودی بلیط هواپیما تور دبی نهال گردو روغن هیدرولیک سرور مجازی ایران خبرگردون طراحی سایت پیوان قیمت ملیگرد امروز خرید هاست فروشگاه تخصصی تشک و تخت در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:-لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.-«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.- ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود. نظرات شما در حال پاسخ به نظر « » هستید. × لغو پاسخ لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید ارسال
انتخابات ریاست جمهوری انتخابات انتخابات ریاست جمهوری 1403 پرسپولیس فوتبال وزارت کشور انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم استقلال رئال مادرید لیگ برتر رژیم صهیونیستی لیگ برتر ایران