چهارشنبه, ۲ خرداد, ۱۴۰۳ / 22 May, 2024
۱۴۰۳/۰۲/۱۲ / خبرگزاری ایسنا / استانها
اخبار جعلی با برهم زدن مرز حقیقت و دروغ جنگ شناختی راهانداختند
عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان ایلام گفت: اخبار جعلی در عصر پساحقیقت در آمریکا مطرح شد تا با برهم زدن مرز حقیقت و دروغ، جنگ شناختی را علیه مخاطبان به راهانداختند.
عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان ایلام: اخبار جعلی با برهم زدن مرز حقیقت و دروغ جنگ شناختی راهانداختند
ایسنا/ایلام عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان ایلام گفت: اخبار جعلی در عصر پساحقیقت در آمریکا مطرح شد تا با برهم زدن مرز حقیقت و دروغ، جنگ شناختی را علیه مخاطبان به راهانداختند. حجت بلوچی امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، در نشست آموزش سواد رسانهای در جمع دانشجویان فعال فرهنگی دانشگاه پیام نور ایلام اظهار کرد: یکی از مولفههای لازم برای فهم و تشخیص پیام واقعی از جعلی در رسانهها، داشتن شناخت و سواد رسانهایی است، سواد رسانهای از رسانهشناسی شروع میشود تا زمانی که رسانه را نشناسیم نمیتوانیم از کارایی آن بهرهمند شویم. ابتدا باید به جریانشناسی رسانه برسیم و بدانیم رسانه برای چه مأموریتی و با چه هدفی استفاده میشود.
وی گفت: تربیت رسانهای یکی از اصول سواد رسانهای است که از نتایج آن تفکر انتقادی نسبت رسانه است، رسانهای که محتوا را مثل غذا به ذهن مخاطب میخوراند و ناآگاهی و استفاده نادرست از محتوا موجبات ابهام مخاطب در یک جنگ شناختی میشود.
این مدرس دانشگاه عنوان کرد: موضوع اخبار جعلی از سال ۲۰۱۶ با عنوان عصر پساحقیقت در ادبیات سیاسی آمریکا مطرح شد. «مفهومی که اصل بین مرزهای حقیقت و جعل آمیخته میشود محتوای ویروسی و پیام آلوده می شود و خبر جعلی و شبه حقیقی انتشار مییابد در جهت منافع مالی راهبرد جنگهای شناختی، روانی، ذهنی، سیاسی و ایدئولوژیک است.»
وی به ویژگیهای خبر جعلی را اشاره کرد و خاطرنشان کرد: خبرهای برخی رسانهها برنامهریزی شده و اطلاعات مخرب غیرواقعی و سازمانیافته هستند. یکی از ویژگیهای بارز خبرهای جعلی در برداشتن تمامی عناصر خبر واقعی است .
بلوچی دانشجویان فعال فرهنگی را به دقت در نکاتی از خبر رسانهها فراخواند و از آنها خواست برخوردی هیجانی با مسائل پیش آمده و در انتشار خبر جعلی نقش نداشته باشند و برای راستیآزمایی خبر، منبع خبر، انتشار دهنده خبر، اصل حقیقت را بررسی و نظرات خوانندگان خبر را اعتبارسنجی کنند و ذهنیت انتقادی و منطقی داشته باشند.
انتهای پیام دبیر مریم ناظم پور لینک کوتاه برچسبها: استانی- فرهنگی منطقه ایلام نشست سواد رسانه دانشگاه پیام نور ایلام دکتر حجت بلوچی لینکستان خرید اینترنتی برنج ایرانی با ارزانترین قیمت قیمت لحظهای برنج ایرانی در سال 1402 خدمات سئو سایت دانلود آهنگ خرید بلیط هواپیما ساناپرس ماهان موزیک بوکینگ مبلمان اداری چوب ترمو دانلود آهنگ سویل موزیک جمینجا خرید سی پی ارزان آپ موزیک موزیکفا سایت تخصصی فیلم و سریال تماشای فیلم بلیط هواپیما فلایتودی بلیط هواپیما تور دبی نهال گردو روغن هیدرولیک سرور مجازی ایران خبرگردون طراحی سایت پیوان قیمت ملیگرد امروز خرید هاست فروشگاه تخصصی تشک و تخت در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:-لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.-«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.- ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود. نظرات شما در حال پاسخ به نظر « » هستید. × لغو پاسخ لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید ارسال
ایسنا/ایلام عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان ایلام گفت: اخبار جعلی در عصر پساحقیقت در آمریکا مطرح شد تا با برهم زدن مرز حقیقت و دروغ، جنگ شناختی را علیه مخاطبان به راهانداختند. حجت بلوچی امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، در نشست آموزش سواد رسانهای در جمع دانشجویان فعال فرهنگی دانشگاه پیام نور ایلام اظهار کرد: یکی از مولفههای لازم برای فهم و تشخیص پیام واقعی از جعلی در رسانهها، داشتن شناخت و سواد رسانهایی است، سواد رسانهای از رسانهشناسی شروع میشود تا زمانی که رسانه را نشناسیم نمیتوانیم از کارایی آن بهرهمند شویم. ابتدا باید به جریانشناسی رسانه برسیم و بدانیم رسانه برای چه مأموریتی و با چه هدفی استفاده میشود.
وی گفت: تربیت رسانهای یکی از اصول سواد رسانهای است که از نتایج آن تفکر انتقادی نسبت رسانه است، رسانهای که محتوا را مثل غذا به ذهن مخاطب میخوراند و ناآگاهی و استفاده نادرست از محتوا موجبات ابهام مخاطب در یک جنگ شناختی میشود.
این مدرس دانشگاه عنوان کرد: موضوع اخبار جعلی از سال ۲۰۱۶ با عنوان عصر پساحقیقت در ادبیات سیاسی آمریکا مطرح شد. «مفهومی که اصل بین مرزهای حقیقت و جعل آمیخته میشود محتوای ویروسی و پیام آلوده می شود و خبر جعلی و شبه حقیقی انتشار مییابد در جهت منافع مالی راهبرد جنگهای شناختی، روانی، ذهنی، سیاسی و ایدئولوژیک است.»
وی به ویژگیهای خبر جعلی را اشاره کرد و خاطرنشان کرد: خبرهای برخی رسانهها برنامهریزی شده و اطلاعات مخرب غیرواقعی و سازمانیافته هستند. یکی از ویژگیهای بارز خبرهای جعلی در برداشتن تمامی عناصر خبر واقعی است .
بلوچی دانشجویان فعال فرهنگی را به دقت در نکاتی از خبر رسانهها فراخواند و از آنها خواست برخوردی هیجانی با مسائل پیش آمده و در انتشار خبر جعلی نقش نداشته باشند و برای راستیآزمایی خبر، منبع خبر، انتشار دهنده خبر، اصل حقیقت را بررسی و نظرات خوانندگان خبر را اعتبارسنجی کنند و ذهنیت انتقادی و منطقی داشته باشند.
انتهای پیام دبیر مریم ناظم پور لینک کوتاه برچسبها: استانی- فرهنگی منطقه ایلام نشست سواد رسانه دانشگاه پیام نور ایلام دکتر حجت بلوچی لینکستان خرید اینترنتی برنج ایرانی با ارزانترین قیمت قیمت لحظهای برنج ایرانی در سال 1402 خدمات سئو سایت دانلود آهنگ خرید بلیط هواپیما ساناپرس ماهان موزیک بوکینگ مبلمان اداری چوب ترمو دانلود آهنگ سویل موزیک جمینجا خرید سی پی ارزان آپ موزیک موزیکفا سایت تخصصی فیلم و سریال تماشای فیلم بلیط هواپیما فلایتودی بلیط هواپیما تور دبی نهال گردو روغن هیدرولیک سرور مجازی ایران خبرگردون طراحی سایت پیوان قیمت ملیگرد امروز خرید هاست فروشگاه تخصصی تشک و تخت در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:-لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.-«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.- ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود. نظرات شما در حال پاسخ به نظر « » هستید. × لغو پاسخ لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید ارسال
سیدابراهیم رئیسی سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور شهدای خدمت سقوط بالگرد رئیسی شهید جمهور ابراهیم رئیسی رئیسی شهادت ایران فوتبال حادثه بالگرد رئیس جمهور