
یکی از داوران جشنواره سینماحقیقت با اشاره به قدرت سوژههای مطالبهگر در آثار امسال، از ضعف نوآوری تکنیکی و رسیدن اغلب آثار به سطحی «متوسط» انتقاد کرد و دلیل اصلی را فشارهای اقتصادی و کمبود حمایتها برشمرد.
مهدی نورمحمدی -داور بخش ملی نوزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند «سینماحقیقت»- در گفتوگو با ایسنا، به تحلیل کیفیت آثار حاضر در این دوره از جشنواره پرداخت.
او با اشاره به ویژگی سوژههای حاضر در بخش ملی، گفت: امسال مستندها از منظر سوژه، مطالبهگر بودند و بحث مطالبهگری را در حوزههایی مانند پزشکی و محیط زیست مطرح میکردند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا از منظر تکنیک، نوآوریای در آثار دیده میشد، پاسخ داد: از این جهت ضعیف بودیم. کارها به تناسب، تقریباً در همان سبک و ساختارهایی بودند که هر سال میبینیم. تکنیک جدید، زاویه نگاه جدید و بحث جدید، مقداری کم داشتیم.
این داور جشنواره، دلیل این مسئله را عمدتاً مسائل اقتصادی دانست و توضیح داد: هزینهها بالا رفته است. اگر مستندساز بخواهد سراغ ساختارهای جدید، تکنیکهای جدید و حرف جدید برود، مستلزم بودجه است. این هم زمانبر میشود هم هزینهبردار. وقتی فشار اقتصادی باشد، فیلمساز ممکن است ناچار شود سوژهای را انتخاب کند که در زمان کوتاه و با هزینه کم بتواند بسازد و این بر کیفیت نهایی اثر تأثیر میگذارد.
نورمحمدی با مقایسه آثار امسال و سالهای گذشته، ادامه داد: من که سالهای قبل را دیدهام، احساس میکردم کارها همه متوسط بودند. در این سطح متوسط، کار داوری هم سخت میشود. از برخی فیلمسازان مطرح، انتظار داشتیم فیلمهای بهتری نسبت به کارهای قبلیشان ببینیم، اما به نظر میرسد مسائل اقتصادی کار را به سطح متوسط رسانده بود و آن سطح عالی مورد انتظار نبود.
کارگردان مستند «در پناه بلوط» در عین حال بر توانمندی سینمای مستند ایران تأکید کرد: ما فیلمسازان مستعدی داریم که در جشنوارههای بینالمللی درخشیدهاند. دانش فنی بچههای ما بالا است، اما شرایط اقتصادی گاه اجازه نمیدهد آنچه را که در نظر دارند، کاملاً پیاده کنند. اگر به این منوال پیش برویم، واقعاً مستندسازی سخت میشود.
عضو هیات داوران بخش ملی سینماحقیقت، راه حل را حمایت بیشتر از سینمای مستند دانست و گفت: در اختتامیه هم بسیاری از فیلمسازان همین درخواست را از وزیر ارشاد و مسئولان داشتند. به نظر من خیلی از مشکلات جامعه امروز را میشود با مستندسازی حل کرد. مستند در دنیا روند رو به رشدی دارد و مخاطب بیشتری پیدا کرده است. وقتی مخاطب تقاضا دارد، باید حمایت شود.
نورمحمدی، ویژگی مثبت آثار امسال را توجه به حل مسئله خواند و افزود: مستندهایی که به دنبال حل مسائل هستند، مستندهای خوبی هستند و ما باید سراغ اینها برویم، نه مستندهایی که صرفاً به دنبال دیده شدن خودشان هستند.
وی در پایان گفت: خدا را شکر امسال مستندهایی داشتیم که به دنبال حل مسئله بودند. این آثار با آگاهیبخشی خود میتوانند بسیار تأثیرگذار باشند و ظرفیت سینمای مستند در ارتقای فرهنگی جامعه را نباید دست کم گرفت. تأثیر سینمای مستند بر افزایش آگاهی عمومی و اجتماعی بسیار زیاد است.
منبع : ایسنا

















































