
کارگردان «بچه مردم» گفت: نگرانی اصلی من این است که بسیاری از فیلمهای خوب، صرفاً به دلیل نبود حمایت یا مشکلات چرخه اکران دیده نمیشوند و این مسئله به سینما آسیب میزند.
به گزارش ایسنا، دوشنبه ۱ دی، دانشگاه علامه طباطبائی میزبان نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «بچه مردم» بود. در این برنامه، محمود کریمی (کارگردان)، سیدعلی احمدی (تهیهکننده)، فائزه یارمحمدی (نویسنده) و مهبد جهاننوش (بازیگر نقش اصلی) با دانشجویان به گفتوگو نشستند و درباره مسیر تولید، سختیهای حرفه فیلمسازی، چالشهای اقتصادی، اکران و اهمیت ساخت فیلم برای نوجوانان و خانوادهها صحبت کردند.
مسیر طولانی تولید و سختیهای حرفهای
محمود کریمی (کارگردان فیلم) از مسیر بیش از ۲۰ ساله خود در حوزه فیلمسازی گفت و تأکید کرد: «ساخت فیلم مسیر سادهای نیست. من از ۱۹ سالگی فیلمسازی را آغاز کردم و سالها در مستندسازی صنعتی و برنامهسازی تلویزیونی فعالیت کردم. مسیر فیلمسازی پر از موانع و سختی است و استمرار، پافشاری و حتی یک نوع دیوانگی لازم است تا بتوانید پروژههایتان را به پایان برسانید.»
او افزود که همین تجربهها باعث شد فیلمی بسازد که هم جذابیت سرگرمکننده داشته باشد و هم محتوای آموزشی و اخلاقی مناسب نوجوانان ارائه دهد.
این سینماگر با اشاره به جای خالی فیلمهای طنز مناسب برای کودکان و نوجوانان در سینمای ایران گفت: «همیشه حس میکردم جای چنین فیلمهایی خالی است. «بچه مردم» تلاش کرده این خلا را پر کند و داستان یک نوجوان ایرانی را به شیوهای قابل فهم و جذاب روایت کند.»
گلایه کارگردان از دیده نشدن فیلمهای باکیفیت
محمود کریمی نیز با انتقاد از وضعیت اکران و حمایت نشدن آثار سینمایی گفت:«در سینما همهچیز به فروش خلاصه نمیشود. مثل «بچه مردم» و بسیاری دیگر از فیلمهای سینمایی که طی چند سال اخیر ساخته شدهاند، آثار خوبی داریم که به دلایل مختلف دیده نمیشوند. ما میتوانستیم سراغ موضوعات کلیشهای برویم، اما تمام دغدغهمان این بود که وقت تلف نکنیم و قصهای جذاب و مخاطبمحور بسازیم.»
او با ابراز ناراحتی از شرایط موجود افزود: «نگرانی اصلی من این است که بسیاری از فیلمهای خوب، صرفاً به دلیل نبود حمایت یا مشکلات چرخه اکران دیده نمیشوند و این مسئله به سینما آسیب میزند.
کریمی با اشاره به فیلم «مجنون» ادامه داد: این فیلم درباره دفاع مقدس و شهدا است و یک جماعتی در این مملکت میگویند که دفاع مقدس خوب است و معتقد به شهدا و دفاع مقدس هستند، بروند این فیلم را ببینند، تا این سینما چرخهاش بچرخد، چرا نمی روند؟ پس اینکه میگویم چرا فیلم خوب نداریم،مشکل نیست؟ داشته باشیم که چه بشود؟ یک عده خودشان را بدبخت کنند، شما پولی که بخواهید، خرج یک فیلم بکنید،اگر بروید و حبوبات بخرید سودش بیشتر است.
او معتقد است به عنوان کارگردان «بچه مردم» که تلاش کرده است،از ابتدای ساخت فیلمی جذاب و قصهگو برای مخاطب بسازد با این وضعیت گیشه، الان حالش خوب نیست که برود فیلم بعدی بسازد و یک تهیهکننده دیگر را بدبخت بکند.
چالشهای اقتصادی و چرخه اکران
سیدعلی احمدی، تهیهکننده فیلم، درباره مشکلات اقتصادی و چرخه اکران توضیح داد: «تولید فیلم تنها بخشی از مسیر است. بسیاری از آثار با کیفیت به دلیل محدودیت بودجه، سلیقه سرمایهگذاران و چالشهای ساختاری، امکان بازگشت سرمایه ندارند. حتی فیلمهایی که داستان و محتوای خوبی دارند، گاهی به سختی دیده میشوند.»
وی تأکید کرد که اعتماد میان تیم تولید و سرمایهگذار، مهمترین عامل موفقیت است و افزود: «با مدیریت منابع و همراهی عوامل فیلم توانستیم اثر قابل قبولی تولید کنیم که هم برای نوجوانان جذاب باشد و هم ارزشهای خانوادگی و اجتماعی را منتقل کند.»
در ادامه، سید علی احمدی ،با اشاره به مشکلات تولید و حمایتهای نهادی توضیح داد: «اگر بخواهم وضعیت خودمان را دقیق توصیف کنم، ما از یکی از نهادها پیشنهاد خوبی با برآورد معقول داشتیم و حتی متن اولیه هم آماده شده بود، اما از آن پیشنهاد گذشتیم. پیشنهاد دیگری مطرح شد که با چالشهای خاص خودش همراه بود. واقعیت این است که چرخه اکران در سینمای ایران به شکلی است که نهادهایی که بودجه در اختیار دارند، بسیار محدودند و از طرفی سلیقه آنها لزوماً با سلیقه مخاطب و تولیدکننده یکی نیست.»
او ادامه داد: «برخی از این نهادها به دنبال شعار هستند و برخی دیگر صرفاً روی موضوعات خاص اعتقادی خود تمرکز دارند. ما در این مسیر با چنین نگاههایی مواجه بودیم. اگر میخواستیم صرفاً برای ساختن تن به این شرایط بدهیم، مسیر فیلم کاملاً تغییر میکرد. خوشبختانه آقای اصلانی به ما اعتماد کردند و با همراهی ایشان هزینه این فیلم تأمین شد.»
احمدی با اشاره به شرایط دشوار تولید افزود: «این فیلم ۱۰۵ روز فیلمبرداری داشت؛ چیزی در حد یک مینیسریال. چنین پروژهای بدون اعتماد و همراهی امکانپذیر نیست.
نگارش و شکلگیری داستان
فائزه یارمحمدی، نویسنده فیلم، درباره فرآیند نگارش گفت: «داستان فیلم، زندگی یک نوجوان از کودکی تا بزرگسالی را روایت میکند و ریتم فیلم طوری طراحی شده که مخاطب لحظهای خسته نشود. همزمان با سرگرمی، پیامهای اخلاقی و انسانی نیز منتقل میشوند.»
او افزود که تعامل نزدیک میان نویسنده و کارگردان و تجربه طولانی تیم تولید در مستندسازی و برنامهسازی تلویزیونی، کمک کرده تا فیلم از نظر داستانی و تصویری کیفیت مطلوبی داشته باشد.
تجربه بازیگری و مسیر مهبد جهاننوش
مهبد جهاننوش، بازیگر نقش اصلی، درباره مسیر حرفهای خود گفت: «بازیگری مسیر سختی دارد و صبر، پشتکار و پوستکلفتی میخواهد. من از کلاسهای آموزشی آغاز کردم و با کار در تئاتر و چندین تجربه کوتاه مسیرم را ادامه دادم.
شانس بزرگی آوردم که در این فیلم بازی کردم، اما بسیاری از دوستانم که استعداد داشتند، به دلیل کمبود فرصتها ادامه ندادند.»
وی افزود: «تمرین، مدرسه و زندگی شخصی همزمان بود و باید با انرژی و تمرکز بالا ادامه میدادم. تجربهای که کسب کردم، نه تنها بازیگری، بلکه صبر، پشتکار و شناخت خود را نیز تقویت کرد.»
نگاه سینمایی و مخاطب کودک و نوجوان
کریمی در ادامه تأکید کرد: «سینمای کودک و نوجوان در ایران هنوز جای کار زیادی دارد. ما تلاش کردیم فیلمی بسازیم که هم سرگرمکننده باشد و هم پیامهای اخلاقی و خانوادگی را منتقل کند. طنز فیلم، متناسب با سن نوجوانان طراحی شده و خبری از محتوای بزرگسالانه نیست.»
عوامل فیلم همچنین به لزوم ایجاد سیاستهای حمایتی برای دیده شدن آثار با کیفیت اشاره کردند و تأکید داشتند که چنین حمایتهایی میتواند تنوع ژانر و موضوع در سینمای ایران را افزایش دهد.
پرسش و پاسخ با دانشجویان
دانشجویان در این بخش درباره فرصتهای حرفهای نوجوانان در سینما و راههای ورود به این حرفه سؤال کردند. کریمی پاسخ داد: «برای ورود به سینما، باید استعداد، پشتکار و دیدگاه نو داشته باشید. نگاه تازه، فرم جدید و شخصیتهای متفاوت میتواند شما را متمایز کند. مهمترین نکته این است که مسیر خودتان را پیدا کنید و از فرصتها استفاده کنید.»
مهبد جهاننوش نیز تجربیات شخصی خود از آزمونها و تمرینها را با دانشجویان در میان گذاشت و یادآور شد که مسیر بازیگری پر از چالش است، اما با علاقه و پشتکار قابل طی شدن است.
فیلم «بچه مردم» نخستین تجربه بلند سینمایی محمود کریمی است و با تمرکز بر زندگی کودکان و نوجوانان ایرانی، تلاش میکند پیام های سرگرمی و هم پیام های اجتماعی و اخلاقی ارائه دهد. این فیلم در جشنواره فیلم فجر مورد توجه قرار گرفت و اکنون در نشست های دانشگاهی و نقد های تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد.
نشست دانشگاه علامه طباطبائی فرصتی بود تا دانشجویان با چالشهای واقعی تولید و اکران در سینمای ایران آشنا شوند و درباره مسیر حرفهای بازیگری و فیلمسازی آموزش ببینند. عوامل فیلم تأکید کردند که «بچه مردم» نمونهای از تلاش جمعی برای ایجاد تعادل میان کیفیت هنری، محتوا و جذابیت داستانی است و میتواند الگویی برای تولید آثار مشابه در سینمای کودک و نوجوان باشد.

منبع : ایسنا

















































