
به گفته معاون امور عمرانی سازمان برنامه و بودجه، در بودجه سال ۱۴۰۵، دولت با رویکردی همزمان بر کاهش تلفات جادهای و توسعه حملونقل ریلی، برای نخستینبار اعتبارات ایمنی راهها را تجمیع و بهطور قابل توجهی افزایش داده و در کنار آن، با رشد چشمگیر منابع بخش ریلی، کریدورهای ترانزیتی و طرحهای بهرهبردار را در اولویت قرار داده است.
به گزارش ایسنا، سعید جغتایی - معاون امور عمرانی سازمان برنامه و بودجه - در نشست خبری تشریح لایحه بودجه ۱۴۰۵ با اشاره به بودجه ریزی دولت در حوزه حملونقل گفت: در حوزه حملونقل جادهای، یک ابتکار مهم که با وجود منابع محدود انجام شد، توجه ویژه به بحث تلفات جادهای بود؛ موضوعی که هم مسئولان و هم مردم بهطور جدی آن را پیگیری میکنند. ما برای اولین بار در بودجه سال ۱۴۰۵، جدول اعتبارات ایمنی را در قالب جدول شماره ۲۷ درج کردیم. پیش از این منابعی برای ایمنی وجود داشت؛ بهطور مثال بخشی در حوزه وزارت، بخشی در پلیس راهور، بخشی در اورژانس، هلالاحمر و سایر بخشها، اما به دلیل پراکندگی این منابع، امکان مدیریت و نظارت مؤثر بر آنها وجود نداشت. برای نخستین بار در سال ۱۴۰۵ این منابع تجمیع شد و علاوه بر این، همان منابع موجود را نیز حدود ۹۲ درصد افزایش دادیم؛ یعنی در حالی که این اعتبارات را یکجا آوردیم تا قابل نظارت و در دسترس عموم مردم باشد، رشد قابل توجهی نیز برای آن در نظر گرفته شد.
وی افزود: بر این اساس، انشاءالله در سال ۱۴۰۵ بتوانیم برنامه ایمنی تدوینشده دولت را اجرا کنیم؛ برنامهای که هدف آن کاهش سالانه ۲۰ درصدی تلفات در بازه سه تا چهار یا پنجساله است. هرچند میزان تلفات فعلی بالا است و حتی بیش از این میزان کاهش نیز لازم است، اما اگر بتوانیم سالی ۲۰ درصد کاهش داشته باشیم، گام بسیار مهمی خواهد بود. البته در حکم برنامه، کاهش ۱۰ درصدی پیشبینی شده اما ما تلاش میکنیم به عدد بالاتری برسیم. این موضوع صرفاً به ساخت راه محدود نمیشود و حوزههایی مانند فرهنگسازی، آموزش و نظارت را نیز شامل میشود که برنامههای مختلف آن در همین جدول مشخص شده و قابلیت رصد و پیگیری دارد.
جغتایی در ادامه با اشاره به بخش حملونقل ریلی اظهار کرد: در حوزه حملونقل ریلی، طرحهای متعددی طراحی شده که ارتباط مستقیمی با بهرهبرداری کشور دارد. ایران یک چهارراه ترانزیتی در منطقه و جهان است و با توجه به تحولات اخیر منطقه نیز اهمیت این موضوع دوچندان شده است. ما تلاش کردیم در حوزه کریدورها، آن دسته از کریدورهایی که به افزایش ترانزیت کشور کمک میکنند را در اولویت قرار دهیم؛ چرا که درآمد ترانزیت ریلی حدود چهار برابر حملونقل داخلی است و از اهمیت بالایی برخوردار است.
معاون امور عمرانی سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: بهجز حدود ۶۰۰ همت اعتباری که بخشی از آن غیرنقدی است، اعتبارات حاصل از استجازه مقام معظم رهبری برای حملونقل ریلی که در سال ۱۴۰۴ حدود ۸۰ همت بود، در بودجه سال ۱۴۰۵ و در جدول ۲۴ به ۱۸۶ همت افزایش یافته است. این ارقام علاوه بر همان حدود ۶۰۰ همت است که در حال حاضر بهصورت نقدی در نظر گرفته شده و انشاءالله با تخصیص مناسب، طرحهای خوبی به بهرهبرداری خواهد رسید؛ کمااینکه پیشبینی میشود تا پایان خرداد سال آینده، پروژههایی مانند طرح راهآهن چابهار - زاهدان به بهرهبرداری برسد.
منبع : ایسنا

















































