
امروزه اکثر کشورهای دنیا بخش قابل ملاحظهای از فعالیتهای اقتصادی خود را توسط شرکتهای کوچک و متوسط انجام می دهند زیرا این کار علاوه بر افزایش قدرت رقابتپذیری در بازار، فروش محصولات بنگاهها را رونق داده و بهره وری آنها را بالا برده است.
به گزارش ایسنا، از نگاه کارشناسان بنگاههای کوچک و متوسط در افزایش رشد اقتصادی، اشتغال، تولید ثروت و کاهش فقر و نابرابری نقش حیاتی دارند و یکی از راهبردهای مهم برای هدایت بخش غیررسمی بازار به بخش مولد اقتصاد، توسعه وحمایت از بنگاههای کوچک و متوسط است.
اگرچه اهمیت کسب و کارهای بزرگ به دلیل میزان سهم بالایی که از بازار دارند، بالاست ولی کسب و کارهای کوچک به همان اندازه و حتی بیشتر نقش و جایگاه دارند، چرا که کسب و کارهای خرد و کوچک همواره چرخ صنعت را میگردانند و بخش بزرگی از مالیات هر کشور از طریق آنها پرداخت می شود.
به اذعان کارشناسان بازار کار، کسب و کارهای خرد و کوچک در افزایش نرخ مشارکت اقتصادی موثر است و موجب رشد اقتصاد و رونق بازار کار میشود.
اتصال کسب و کارها و بنگاههای صنعتی خرد و کوچک به بنگاههای بزرگ ضمن افزایش قدرت رقابتپذیری در بازارها، بهبود بازاریابی و فروش محصولات آنها را به دنبال داشته است.در سالهای اخیر، موضوع اتصال بنگاههای خرد به کلان و پیوند صنایع کوچک به صنایع بزرگ به یکی از محورهای سیاستگذاریهای اقتصادی و اجتماعی کشور تبدیل شده و بهعنوان یک راهکار کلیدی برای کاهش نابرابریهای اجتماعی و اقتصادی مطرح شده است.
بنگاههای خرد و کوچک در مناطق محروم و کم برخوردار به عنوان بازیگران فعال در اقتصاد تولیدی شناسایی میشوند و امکان رقابتپذیری برای آنها در بازار کار فراهم میشود.
سیدمالک حسینی - معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار اخیرا در سفر به استان فارس و دیدار با جمعی از جوانان کارآفرین و مدیران شرکتهای دانشبنیان در پارک علم و فناوری صدرا شیراز، بر ضرورت توسعه مدلهای جدید کسبوکار در شرایط کنونی کشور تأکید کرد و نقش جوانان خلاق و نوآور و شناسایی الگوهای نوین کسبوکار را راهکاری مؤثر برای عبور از چالشهای اقتصادی کشور دانست.
وی کاهش منابع مالی دولت در حوزه اشتغال و تولید را یادآور شد و افزود: تجربههای موفق نشان میدهد که اتصال بنگاههای کوچک و متوسط به بنگاههای بزرگ و بهرهگیری از ظرفیت شرکای راهبردی، میتواند هزینهها را کاهش داده و بهرهوری را افزایش دهد.روشهای قدیمی دیگر پاسخگوی مسائل امروز نیست و باید با نگاه خلاقانه، مدلهای جدید را جایگزین کرد.
به اعتقاد معاون وزیر کار، مدل اتصال تولیدکنندگان خرد به برندهای بزرگ در شرایط کنونی فضای کسب و کار کشور قابل اجراست و زنجیره کردن ظرفیت های جزیره ای و امکانات و منابع قابل توجه اما منفصل از هم به شکل معنا داری در کاهش هزینه های تولید و افزایش بهره وری منابع موثر خواهد بود.

حسینی تاکید کرد: بررسی های میدانی نشان می دهد بهکارگیری و هم افزا کردن ظرفیت های موجود در توسعه بنگاهها در مقایسه با سرمایهگذاریهای جدید برای راهاندازی کسب و کارها بین ۲۰ تا ۸۰ درصد در کاهش هزینهها موثر است. در مدل اتصال بنگاهها حتی اگر در آغاز با سختیهایی همراه باشد و موفقیت چشمگیری حاصل نشود اما با گذشت زمان، موفقیت بالای این مدل تضمین شده است.
به گفته وی، بسیاری از واحدهای خرد،کوچک و متوسط به واسطه محدودیتهای منابعی که دارند،از ساختارهای سازمانی توسعه یافته و واحدهای حرفه ای در پیگیری موضوعات و مسائل مالی و اداری برخوردار نیستند لذا در برابر سازوکارها و دیوان سالاری پیچیده در حوزه های مالی و اداری با چالشهایی مواجه میشوند که فرایند تولید و ارائه خدمات آنها را با چالشهای جدی مواجه می کند برای همین وجود یک نهاد تخصصی مشترک خدمت دهنده میتواند تحول جدی همراه با کاهش هزینه مالی و زمان برای گرفتن این خدمات را برای آنها فراهم کند.
هم اکنون اتصال کسب و کارها و بنگاههای صنعتی خرد و کوچک به بنگاههای بزرگ در بسیاری از کشورها به عنوان الگویی موفق تجربه شده است.این امر ضمن افزایش قدرت رقابتپذیری در بازارها، بهبود بازاریابی و فروش محصولات آنها را به دنبال داشته است.
هم افزا کردن ظرفیتهای موجود در توسعه بنگاهها در مقایسه با سرمایهگذاری های جدید برای راهاندازی کسب و کارها بین ۲۰ تا ۸۰ درصد در کاهش هزینهها موثر است.بنگاههای کوچک و متوسط به عنوان موتور محرکه رشد اقتصادی کشور مطرح هستند و طی سالهای اخیر نقش و جایگاه آنها در اقتصاد کشور برجستهتر شده است.
از مهمترین کارکردهای این بنگاهها، اشتغالزایی، کارآفرینی، رشد اقتصادی، خلق ایدههای نو، افزایش رقابتپذیری کالا در بازارهای جهانی و تجمیع پساندازها و سرمایههای خرد است.حال با اتصال این بنگاهها به صنایع و بنگاههای بزرگ میتوان در سطح وسیعتری این کارکردها را قوت بخشید.
SMEها یا بنگاههای خرد و متوسط به دلیل ضعف در دسترسی به منابع مالی و کمبود قدرت چانهزنی نیازمند حمایت دولت هستند و این حمایت باید در حوزههای مالیاتی،بانکی، گمرکی و ارزی صورت گیرد.
به اعتقاد کارشناسان بازار کار، شرکتهای کوچک و متوسط بخش مهمی از اقتصاد هر کشوری هستند که به رشد و توسعه آن کشور کمک میکنند.بسیاری از آنها برای آنکه بتوانند سهم خود را از بازارهای جهانی کسب کنند درصدد تقویت خود برمی آیند و از طریق اتصال با شرکتها، بنگاهها و صنایع بزرگ قدرت رقابتپذیری در بازارهای جهانی را افزایش میدهند.
به گزارش ایسنا، در حال حاضر در اکثر کشورهای دنیا بخش قابل ملاحظهای از فعالیتهای اقتصادی توسط شرکتهای کوچک و متوسط انجام می شود، زیرا رونق این بنگاهها منجر به کاهش نرخ مشارکت نیروی کار در شغلهای کاذب و غیررسمی میشود؛ از این رو دولتها با تدابیر مختلف تلاش میکنند رقابتپذیری آنها را به گونهای بالا ببرند که توان رقابت در بازارهای جهانی را به دست آورند.
منبع : ایسنا

















































