
آن طور که اخیرا استاندار اردبیل خبر داده، عملیات زیرسازی راهآهن میانه - اردبیل به اتمام رسیده و بر اساس زمانبندی پروژه، این خط آهن در نیمه اسفند امسال با حضور مقامات کشوری به بهرهبرداری خواهد رسید.
به گزارش ایسنا، راه آهن میانه - اردبیل به طول ۱۷۵ کیلومتر یکی از پروژههای ریلی کشور است که با هدف اتصال اردبیل به شبکه ریلی کشور، اتصال مناطق شمال استان به راه آهن از طریق ساخت راه آهن پارس آباد- اردبیل، اتصال منطقه زرخیز دشت مغان به راه آهن، ایجاد یک کریدور ترانزیتی دیگر به سمت قفقاز و روسیه و اروپا، بسترسازی برای توسعه منطقه محروم اردبیل که به واسطه محاصره شدن در رشته کوه های مرتفع امکانات حمل و نقل آن محدود بوده و شرایط بروز استعدادهای بالقوه آن فراهم نیست، طراحی شده است.
پروژه ۲۰ ساله میانه - اردبیل هفت ایستگاه دارد و گفته می شود با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برای قطارهای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر در ساعت برای قطارهای باری طراحی شده است که سالانه می تواند ۶۰۰ هزار مسافر و ۲.۵ میلیون تن بار جابه جا کند و در سال بیستم بهرهبرداری به ظرفیت ۱.۵ میلیون مسافر و چهار میلیون تن بار خواهد رسید.
این پروژه که بخشی از راه آهن میانه_ اردبیل_ پارس آباد است از ایستگاه زاویه در شهرستان میانه آذربایجان شرقی شروع شده و به تدریج وارد منطقه کوهستانی میشود و سپس از کنار حریم دریاچه سد شهریار عبور کـــــرده و پس از طی مسیر به موازات رودخانه و دره قزل اوزن ادامه مسیر به سمت شهرستان اردبیل تغییر جهت داده و به موازات رودخانه سنگورچای از مناطق کوهستانی وارد مناطق تپه ماهور پی شده و پس از طی مسیر به موازات جاده اردبیل کورائیم وارد ایستگاه اردبیل می شود. بنابر اطلاعات منتشر شده در خصوص این پروژه، مزایای آن نیز کاهش مصرف سوخت، کاهش استهلاک ناوگان جاده ای و کاهش آلودگیهای زیست محیطی در منطقه، ایجاد زیربناهای حمل و نقل لازم برای توسعه اقتصادی، صنعتی، گردشگری و ایجاد اشتغال و ارتقای شاخصهای حمل و نقل ریلی استان، ایجاد اشتغال بصورت مستقیم و غیر مستقیم و افزایش رونق تولید عنوان شده است.
پیشتر فرزانه صادق، وزیر راه وشهرسازی از اتمام این پروژه تا پایان سال خبر داده بود و هوشنگ بازوند - معاون وزیر راه و شهرسازی نیز چندی پیش اعلام کرد که پروژه پیشرفت فیزیکی ۹۵درصدی دارد.
اما اخیرا استاندار اردبیل نیز خبر داده که عملیات زیرسازی راهآهن تکمیل و گلوگاههای که شامل پل فلزی ۲۴۰ متری و تونل روبروی آن بود، کامل احداث شده است و در اجرای این پروژه به طور کلی ۳۵ میلیون متر مکعب عملیات خاک انجام گرفته است. همچنین ۶۲ دستگاه تونل با ۲۴ کیلومتر امتداد، هفت و هشت دهم کیلومتر گالری و ۲۹ دستگاه پل خاص با حدود ۴۳۰۰ متر در این پروژه احداث شده است. همچنین از عملیات روسازی پروژه فقط در حدود ۱۲۰۰ باقیمانده که در روزهای آینده تکمیل خواهد شد و بر اساس زمانبندی پروژه، راهآهن اردبیل - میانه در نیمه اسفندماه امسال با حضور مقامات کشوری به بهرهبرداری خواهد رسید.
منبع : ایسنا

















































