معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به فشارهای روانی و اجتماعی بر دانشجویان بهویژه دانشجویان علوم پزشکی، سه عامل اصلی افزایش گرایش به مصرف مواد در میان این دانشجویان را «استرس شدید تحصیلی»، «دوری از خانواده و زندگی خوابگاهی» و «فشار همسالان» عنوان کرد.