اگر صفحه را درست نمی‌بینید اینجا را کلیک کنید

ارتباط با قرآن کریم سعه صدر را بالا می‌برد
به همت دانشگاه مذاهب اسلامی یک دوره کارگاه دانش‌افزایی برای اعضای هیأت علمی و استادان مدعو خود تحت عنوان کلی «مهارت‌ها و ظرافت‌ها تدریس در دانشگاه مذاهب اسلامی(ملاحظات تدریس تقریبی)» با حضور صاحبنظران برنامه‌ریزی و اجرا شده است.  به گزارش ایسنا، نظر به اینکه دانشگاه مذاهب اسلامی که دانشگاهی رسالت‌محور و حامل مأموریتی خاص است، در کنارِ مهارت‌ها و ظرافت‌های عمومی تدریس که به لطف خدا استادان فرهیخته دانشگاه متصف بدان هستند، مهارت‌ها و ظرافت‌های دیگری هم مورد انتظار است که شاید بتوان با کمی مسامحه از آن به «هنرِ تدریس تقریبی» یاد کرد. استادان دانشگاه مذاهب اسلامی و البته دانشگاه‌های همسو با آن، به‌هنگام تدریس مسائل اختلافی میان اهل‌تشیع و اهل‌تسنّن چگونه باید عمل کنند تا هم‌گرایی ایجاد شود و خدای ناکرده شیوۀ بیان مسائل اختلافی منجر به واگرایی نشود؟  این استادان به‌هنگام رویارویی با پرسش‌های اختلافی دانشجویان، چگونه باید پاسخگو باشند که هم باورهای اعتقادی مذاهب با چالش مواجه نشود و هم دانشجو پاسخ خود را دریافت کرده باشد؟ اساساً رویکرد و رهیافت استادان در تدریس موضوعات اختلافی میان اهل‌تسنّن و اهل‌تشیّع چگونه است؟ تجربه‌های متنوع استادان ارجمند دانشگاه در تدریس مسائل اختلافی و چالش‌های احتمالی که با آنها مواجه شده‌اند، چیست؟ این‌ها و ده‌ها پرسش و مسأله دیگر دغدغه و بهانۀ دانشگاه مذاهب اسلامی بوده است تا یک دوره کارگاه دانش‌افزایی برای اعضای هیأت علمی و استادان مدعو خود تحت عنوان کلی «مهارت‌ها و ظرافت‌ها تدریس در دانشگاه مذاهب اسلامی(ملاحظات تدریس تقریبی)» با حضور صاحبنظران برنامه‌ریزی و اجرا کند.  کارگاه نخست با حضور نادر کریمیان سردشتی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، در سالن اجتماعات دانشگاه با عنوان «اصول و مبانی گفت‌وگو و دیالوگ در قرآن کریم با تأکید بر تدریس تقریبی» و دبیری حامد شریعتی نیاسر، عضو هیأت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی، برگزار شد. در این نشست نادر کریمیان سردشتی بیان کرد: قرآن کریم در موارد مختلف، بهترین الگوهای گفت‌وگو را عرضه می‌دارد. وی خطاب‌های قرآن کریم را نمونه اعلای  گفت‌وگو معرفی و اضافه کرد که گفتگوی قرآنی بی‌طرفانه و در پی تبیین حقایق است. در قرآن از نظریه ویژه‌ای دفاع نشده است و پیامبر عظیم‌الشأن اسلام هم مأمور به بلاغ مبین بوده‌اند و این بلاغ مبین به دور از هر گونه تحمیل و اکراهی صورت گرفته است. کریمیان سردشتی، متصف بودن به اخلاق را شرط پیشرفت، توسعه و گفتگو دانست و اشاره کرد که پیشرفت‌های اولیه اسلام ناشی از خُلق عظیم پیامبر و میزان تأسی پیروان او به این خُلق عظیم بوده است. این استاد دانشگاه افزود: در کنار خلق عظیم و سعه صدر، که الگوهای قرآنی برای گفت‌وگو و تدریس هستند، می‌توان به تساهل و تسامح اشاره کرد که قرآن کریم داعیه‌دار آن است و واقع زندگی پیامبر(ص) و پیروان اولیه ایشان هم با وجود همه اختلاف سلایق بر همین اساس شکل گرفت و آن پیشرفت‌های عظیم را به دنبال داشت. جامعه مدنی عصر پیامبر نمونه یک جامعه متنوع دینی به‌شمار می‌آید و در آن پایبندی به تساهل و تسامح جاری و ساری بود. وی به نهج‌البلاغه اشاره کرد و گفت: چگونه حضرت امیر(ع) در کتاب خود مالک اشتر را دعوت به الگوگیری از قرآن در مسائل اختلافی می‌کند. مطلب بعدی متصف بودن به علم و عمل به صورت همزمان است؛ داعی و استاد می‌بایست خود عالم و عمل‌کننده به دعوت خود باشد تا مخاطبان سخن او را بپذیرند. در بخش دوم این نشست شرکت‌کنندگان حاضر و برخط، نقطه‌نظرات و پرسش‌های خود را مطرح کردند. انتهای پیام