رسانه مهم‌ترین لشکر انقلاب است/ضعف حوزه پیش‌بینی در رسانه‌ها
ایسنا/فارس سخنگوی ارشد نیروهای مسلح با بیان اینکه رسانه مهم‌ترین لشکر انقلاب اسلامی است، تاکید کرد که نباید سانسور کنیم بلکه باید مطالبه‌گری کرد اما در عین حال هیچ کسی هم حق ندارد از مسیر آرمان‌های انقلاب خارج شود. سردار ابوالفضل شکارچی عصر چهارشنبه ٢٨ مهرماه در جلسه هم اندیشی با جمعی اصحاب رسانه استان فارس که با موضوع بررسی نقش رسانه در مواجه با تهدیدات امنیتی و نظامی و چگونگی تبدیل تهدید به فرصت برگزار شد، به تشریح برخی از تهدیدهای راهبردی، جایگاه و نقش رسانه و شرایط کنونی اشاره کرد. او با بیان اینکه طی چهار دهه پس از انقلاب، تهدیدهای زیادی متوجه کشور شده است، از دسته بندی ١٩٧ تهدید خبر داد و گفت: این تهدیدها در میدان عمل آسیب‌هایی را هم برای ما ایجاد کرده که هشت سال جنگ تحمیلی از جمله آنهاست.در این جنگ بیش از٣٠ کشور جهان رو به روی ما قرار گرفت. سخنگوی ارشد نیروهای مسلح با بیان اینکه حتی برای میانگین یک روز در این ٤٣ سال پس از انقلاب، بدون تهدید نگذرانده‌ایم، عنوان کرد: از همان ابتدا دشمن بسیج شد تا تهدید علیه کشور پیاده کند. شکارچی خاطرنشان کرد: برای مقابله با این تهدید بیش از ٢٢٠ هزار نفر شهید و بیش از ٤٠٠ هزار نفر که برخی نمی‌توانند به درستی نفس بکشند جانباز و هزاران زن بی سرپرست و هزاران کودک یتیم شدند. او اضافه کرد: در قرآن کلمه‌ای داریم تحت عنوان غلظه که سه معنی هیبت، قدرت و صلابت دارد؛ علمای اهل فن بر صلابت تاکید کرده‌اند. سخنگوی ارشد نیروهای مسلح با بیان اینکه هیبت مبتنی بر قدرت مادی و صلابت قدرت معنوی است اما ابزار مادی هم دارد، گفت: جمهوری اسلامی ایران با صلابت در مقابل این همه تهدیدات ایستادگی کرده است. صلابت محصول عملکرد صحیح رسانه‌هاست شکارچی که معتقد است هر کس بدون صلابت وارد عرصه مقابله با تهدیدها شود، قطعا به پیروزی نخواهد رسید و شکست بر ذائقه‌اش خواهد نشست، خاطرنشان کرد: صلابت محصول عملکرد صحیح رسانه‌های این کشور است. او عنوان کرد: ترویج این صلابت سپاهیانی را به نام سپاهیان محمد رسول‌الله(ص) بسیج کرد؛ اینها سپاهیانی بودند که نگذاشتند کشور به اشغال دشمن در بیابد و یک وجب از خاک این مرز و بوم برود. سخنگوی ارشد نیروهای مسلح، با بیان اینکه نمونه هیبت و قدرت، ارتش پوشالی آمریکاست که در مواجهه با یک نیروی ساده نظامی، فرار کرد، حال آنکه آن گروه مسلح نه بمب اتم دارد نه تجیهزات پیشرفته نظامی، افزود: در مقوله صلابت، جوانان با صلابت و عاقل این کشور به استقبال مرگ می‌روند تا به دین و مکتب شان آسیبی وارد نشود. شکارچی با اشاره به اینکه تهدید سخت همواره وجود داشته اما امروز به سمت تهدید نرم کوچ کرده است، گفت: بدون وابستگی به دشمن به سطحی از قدرت و بازدارندگی رسیده‌ایم که هیچ کس جرات نگاه چپ به ایران اسلامی را ندارند. تجهیز دشمن به سلاح نقطه‌زنی در رسانه او که معتقد است برنده ترین و تیز ترین ابزار دشمن، رسانه است، در خصوص سهم رسانه‌ها در این عرصه گفت: امروز دشمن دارای سلاح‌های پیچیده نقطه زنی در حوزه رسانه است و اگر ما بخواهیم مقابله مناسبی داشته باشیم باید سه اقدام مهم را در دستور کار داشته باشیم، در غیرانصورت در این جنگ بارنده هستیم. حوزه پیش‌بینی در رسانه‌ها ضعیف است سخنگوی ارشد نیروهای مسلح پیش بینی، پیشگیری و اقدام را سه مقوله مهم عنوان و اضافه کرد: اکنون حوزه پیش‌بینی در رسانه‌ها ضعیف است؛ بر خلاف دشمن که اندیشکده‌های مهمی در این حوزه شکل داده و در حوزه نقطه زنی هم موفق بوده است. شکارچی با بیان این که پیشگیری وابسته به پیش‌بینی است و اگر این دو با هم باشد اقدام در هر بخشی، اقدام قدرتمندی در برابر دشمن است، گفت: اگر کسی در زمینه پیش‌بینی به سطح اعلاء برسد، همیشه دشمن را منفعل می‌کند و دشمنی که منفعل است نیازی به اقدامات واکنشی در کشور احساس نمی‌شود. او ادامه داد: اگر بررسی کنیم که تا چه میزان رسانه‌های ما کنشی و تا چه میزان واکنشی است، می‌توانیم به بخش پیش‌بینی و پیشگیری نمره دهیم. اکثر اقدامات حوزه رسانه واکنشی است سخنگوی ارشد نیروهای مسلح با بیان اینکه بالغ بر ٩٠ درصد اقدامات ما در رسانه‌ها واکنشی است و نمره خوبی به حوزه پیش‌بینی و پیشگیری نمی‌توانیم بدهیم، تاکید کرد: اگر بخواهیم در این جنگ خطرناک موفق شویم باید هر دو حوزه را تقویت کنیم. شکارچی همچنین با بیان اینکه دشمن ما را سرگرم مسائل داخلی کرده که این خود تهدید بزرگی است، خاطرنشان کرد: ما خیلی جاها فریب خوردیم و قدرت خودمان را کوچک نشان دادیم و قدرت پوشالی دشمن را برای مردم بزرگ نشان داده‌ایم. نباید دچار عملیات فریب دشمن شد او با بیان اینکه مهم است که ما دچار عملیات فریب دشمن نشویم و این تهدید بسیار مهمی است که می‌تواند بسیاری از دستاوردهای ما را از بین ببرد، گفت: امروز در اوج تحریم‌های اقتصادی بدون اتکا به کشورها، نیازهای خودمان را برطرف می‌کنیم و این قدرت، چهار برابر قدرت‌های دیگر است. سخنگوی ارشد نیروهای مسلح در ادامه خاطرنشان کرد: اگر رسانه به درستی این موضوع را نفهمد در عملیات فریب دشمن گرفتار خواهد شد. شکارچی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اثرگذاری رسانه حرفه‌ای و الزامات آن، بیان کرد: نقاط قوت و ضعف داریم؛ هنوز جنگ رسانه‌ای را در کشور آسیب‌شناسی نکرده‌ایم به همین دلیل جزیره‌ای عمل می‌کنیم. او با تاکید بر اینکه هم‌افزایی را در استان می‌توان به وجود آورد که بخشی از همان صلابت است، به لزوم هم‌اندیشی و هم افزایی رسانه‌ها اشاره و اضافه کرد: این به معنای مستقل نبودن رسانه‌ها نیست بلکه صیانت و حفظ و توسعه ارزش‌های دینی و انقلاب هدف قاطع و مشترک است.  سخنگوی ستاد کل نیروی مسلح با بیان اینکه در اهداف واسط به اعمال سلیقه می‌رسیم که اعمال این سلیقه‌ها خود صلابت‌آفرین است، تاکید کرد: رسانه مهم‌ترین لشکر انقلاب اسلامی است که همه حرکت و توانمندی این لشکر در راستای تحقق هدف قاطع است اما باید از اهداف واسط عبور کرد. شکارچی همچنین با بیان اینکه نباید دچار عملیات فریب شویم و این عملیات در اهداف واسط خود را نشان می‌دهد، تصریح کرد: نباید سانسور کنیم بلکه باید مطالبه‌گری کرد اما در عین حال هیچ کس حق ندارد از مسیر آرمان‌های انقلاب خارج شود.  او با بیان اینکه برخی از موارد را نباید رسانه‌ای کرد اما بخشی را به عمد می‌خواهیم به دشمن نشان دهیم مثل ناو مکران، گفت: قبل از نهایی شدن و رسیدن به هدف نمی‌توان رسانه‌ای کرد؛ اینها بحث‌های تخصصی است و باید این توجیه‌گری را برای اصحاب رسانه داشت.  سخنگوی ستاد کل نیروی مسلح در خصوص رسانه‌ای کردن برخی از حوادث هم عنوان کرد: هر حادثه ممکن است ابعاد مختلف داشته باشد، دشمن در برخی از حوادث موج ایجاد می‌کند و رسانه‌های داخلی هم بدون اطلاع در زمین دشمن بازی کرده و سناریوی دشمن را تعمیق می‌دهند که نمونه این امر خشکسالی در خوزستان است.  سردار شکارچی با بیان اینکه حتی زمان پیگیری تخلف یک مسئول مهم است، گفت همزمانی این امر با تازش دشمن یعنی خودزنی، لذا رسالت مهمی است برای اصحاب رسانه که باید به این نکات توجه کنند.  او ادامه داد: یک مولفه مهم در ایجاد صلابت رسانه است و در شرایط کنونی مهم‌ترین مولفه محسوب می‌شود.  افراط سبب می‌شود رسانه به اسارت دشمن دربیاید  سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه باید تعادل را لحاظ کرد و از افراط و تفریط پرهیز کرد، گفت: در حوزه‌های رسانه این خیلی مهم است، افراط و تفریط در رسانه هر دو سم و زهر است. افراط سبب می‌شود رسانه به اسارت دشمن دربیاید و تفریط هم سبب می‌شود از دشمن شکست بخوریم و بنابراین نیاز به پشتوانه فکری و اندیشه در سطح راهبردی و عملیاتی است.  خبرنگار حرفه‌ای خنثی‌گری کند، دچار مشکل می‌شویم   شکارچی خاطرنشان کرد: اینکه خبرنگار متخصص و حرفه‌ای کم داریم؛ حرف درستی است اما وقتی خبرنگار حرفه‌ای خنثی‌گری کند، دچار مشکل می‌شویم که علتش عدم هم‌افزایی است‌.  او با تاکید بر اینکه در گام دوم انقلاب نیازمند توجه بیشتری به این حوزه هستیم، عنوان کرد: هر کس که دشمن ایران قوی باشد و طرفدار ایران ضعیف باشد باید به هویت ملی آن شک کرد.  سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح خطاب به رسانه‌ها اضافه کرد: شما رسانه‌ها مثل آتشبار توپخانه زمان جنگ باید آنقدر بمب بریزید که یا از رده خارج شود یا توبه کند.  سردار شکارچی مجددا با بیان اینکه راهبرد اصلی ایران قوی است چون امروز دنیا روی این ایران حساب باز کرده است، افزود: هر اتفاقی که در دنیا می‌افتد ایران قوی دیده می‌شود و امروز که مستضعفان پرچم آمریکا را به زیر می‌کشند، محصول ایران قوی است.  او با تاکید بر اینکه رسالت اصلی رسانه‌های کشور صیانت، حفظ و توسعه تعمیق ارزش‌های دینی، انقلابی و ملی است، گفت: انقلاب بدون دین یعنی انحراف و دین بدون انقلاب یعنی توقف و ملیت بدون انقلاب و دین یعنی پشت کردن به بندگی خدا، لذت باید اینها با هم دیده شود و رسانه‌ها هم به آن توجه کنند.  ارتقای سواد رسانه‌ای دکتر مظاهر بابایی، رئیس جهاددانشگاهی فارس نیز در این نشست از رسانه به عنوان یک ابزار مهم در جنگ نرم یاد و تاکید کرد که در جنگ سخت، دشمن کاملا مشخص و قابل مشاهده است اما در جنگ نرم، دشمن و حرکات او مشخص نیست. بابایی گفت: در جنگ نظامی تکلیف مشخص است که دشمن کجای معادله ایستاده اما در جنگ رسانه‌ای ممکن است دشمن از جهات مختلفی حمله کند. رئیس جهاددانشگاهی استان فارس با بیان اینکه گاهی نبود سواد رسانه‌ای موجب می‌شود که به خودمان آسیب بزنیم، گفت: متاسفانه در برخی مواقع اثرات تخریبی این موضوع از اقدام دشمن هم بیشتر است. بابایی ادامه داد: بسیاری از اخبار ما تیتر یک رسانه‌های بیگانه شده و از جنبه‌های مختلف سعی در سوء استفاده از آنها می‌شود، لذا می‌طلبد که رسانه‌ها به ارتقای سواد رسانه‌ای همت کنند. او با تاکید بر اینکه افزایش سواد رسانه‌ای نیاز به تجهیزات و منابع به ویژه منابع انسانی توانمند دارد، گفت: امروز بعضی از شبکه‌های ماهواره‌ای تغییر فرهنگ ایرانی را مدنظر قرار داده‌اند و اگر متقابلا برای پوشش رسانه‌ای در بخش فرهنگ ورود نشود، ممکن است در سال‌های آتی با خلاءهای بزرگی در این بخش برخورد کنیم. به گزارش ایسنا، در این جلسه، شماری از مدیران مسئول، سردبیران، دبیران و خبرنگاران رسانه‌های مختلف به طرح دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود در زمینه مشکلات و آسیب‌های رسانه و راهکارهای رفع این مشکلات پرداختند. انتهای پیام