آموزش دوره آیلتس با جدیدترین روشنورپردازی کهکشانی فیبرنوری سقف …آموزش تخصصی پیانو و کیبورد در تهرانپارسچاپ انواع کارت پی وی سی PVC با …

تنها صدا نیست که می‌ماند
ایسنا/قم نداشتن جایگاهی در مدرسه تلویزونی ونقص های برنامه شاد برای استفاده محصلین استثنایی معلمان را در صدد تولید بسته های آموزشی برای ناشنوایان و کم شنوایان برآورده است. 30 سپتامبر روز جهانی مردمانی که سکوت شان نه از سر رضایت بلکه از جبر روزگار است، مردمانی که از شنیدن صدای شرشر آب، آواز پرندگان، اذان موذن و یا حتی گریه طفل شیر خوارشان نیز محروم اند، افرادی که دنیای پر از سکوت شان سرشار از هیاهو و مشکلات است. نا شنوایی معلولیتی نیست که دیده شود و شاید همین امر سبب شده مشکلات متعدد ناشنوایان به خوبی شنیده نشود واین افرد حتی از ساده تری حقوق اجتماعی خود مانند تماشای تلویزیون، تماس با اژرانس و مراجعه به پزشک و احقاق حق در مراجع قضایی محروم شوند. تقی یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه حدود 4 هزار 400ناشنوا و کم شنوا در قم وجود دارد، عنوان کرد: با تعاملات سازمان بهزیستی و سایر انجمن ها، قانونی مبنی بر اختصاص ساعاتی در هفته در رسانه ی ملی برای فرهنگ سازی و زیر نویس برنامه ها تصویب شده؛ اما در مجموع می توان گفت که روند فعالیت در بهزیستی برای این افراد مساعد نبوده در خصوص فرهنگ سازی و اموزش نیز فعالیت چندانی صورت نگرفته است.  وی با اشاره بر اینکه با وجود قانون شهروندی به حقوق این افراد توجهی نمی‌گردد، بیان کرد: از مشکلات عمده افراد می‌توان به نداشتن وکیل و عدم تعامل درست برای اعاده حق در مراجع قضایی، آموزش رانندگی و نبود پلاک مخصوص برای این افراد اشاره کرد. رئیس انجمن حمایت از معلولین ادامه داد: به دلیل بیماری کرونا و استفاده افراد از ماسک و همچنین رعایت فاصله گذاری اجتماعی امکان لب خوانی از این افراد سلب شده که همین امر سبب دوچندان شدن مشکلات شان در تعامل با سایر افراد جامعه شده است. وی با بیان اینکه از مشکلات حائز اهمیت این افراد می‌ توان به بالا بودن قیمت سمعک اشاره کرد، افزود:  نزدیک به یکسال است که پیگیر برگزاری کلاس های زبان اشاره هستیم اما هنوز موفق نشده ایم. در حالیکه مشکلات این افراد در دوران تحصیل بیشتر می‌شود، آموزش مجازی نیز سبب شده دغدغه و مشکلات این افراد و خانواده هایشان را دو چندان گردد؛ زیرا این افراد برای فهم بهتر مطالب نیاز به دیدن چهره معلم و دریافت کامل زبان بدن او دارند و همچنین نداشتن جایگاهی در مدرسه تلویزیونی سبب شده باز هم  این افراد نسبت به سایر دانش آموزان مشکلات بیشتری را تحمل کنند. مهدی آقا کوچکی در رابطه با وضعیت محصلین کم شنوا و نا شنوا استان قم عنوان کرد: درحدود 170محصل ناشنوا و کم شنوا درمدارس ویژه این افراد در مدارس ابتدایی دخترانه فاطمه الزهرا، پسرانه ابتدایی ابو بصیر، دخترانه متوسطه ادب، و پسرانه متوسطه ولایت در منطقه سه در حال تحصیل هستند. رئیس اداره آموزش و پرورش مدارس استثنایی قم با بیان اینکه در ابتدا همانند مدارس عادی کلاس ها به صورت حضوری اختیاری برگزار می‌شد، اظهار کرد: در حال حاضر همکاران ما با حضور در مدارس در حال تهیه بسته های آموزشی برای افرادی که توانایی و امکانات کافی برای استفاده از گوشی هوشمند را ندارند، هستند. وی ادامه داد: به دلیل مشکلات برنامه شاد برای استفاده دانش آموزان استثنایی با همکاری سایر استان ها در حال تهیه محتوای آموزشی برای استفاده در سراسر کشور و برای بارگزاری در سایر شبکه های اجتماعی هستیم. در فرهنگ جامعه ی ما  معلولیت پدیده ای است که میتواند چرخ زندگی نه تنها خود فرد بلکه خانواده را با مشکل مواجهه کند و تاثیرات این معلولیت نه تنها در زندگی و آینده  خود شخص که سایر افراد خانواده را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و غالبا بیشترین بار این مشکلات بر دوش مادران این افراد است که شاید با پرورش مترجمان خبره بتوان باری از دوش مشکلات این افراد برداشت. انتهای پیام