به یک مطلبی از قول شهید بهشتی اشاره کنم که در ابتدای انقلاب به مسئول جهاد سازندگی وقت میگویند من خیلی دوست دارم روحیه جهاد سازندگی بیاید و همه وزارتخانههای ما را دربربگیرد درحالیکه متأسفانه پس از جنگ برعکس این موضوع رقم خورد و جهاد سازندگی وزارتخانه شد و به تدریج عنوان جهاد هم در عرصه ادبیات سیاسی ما کمرنگ شد که البته به تدریج با درایت امام شهید تا حدودی این باید روندی اصلاحی به خود گرفت، اما به دلیل رویکرد شعاری که دولتها پیش گرفتند آنطور که باید نتوانست جای خود را در بخشهای مختلف باز کند