چرا بنیادگرایان از تشیع نمی توانند ایدئولوژی بسازند؟ / رویکردهای متساهلانه در ماهیت تشیع
از نظر کربن ویژگی اصلی اسلام ایرانی ناظر به تاویل است و مواجهه تشیع با اسلام، مواجههای تاویلی است نه تنزیلی. برای کسی که شیعه نیست و یا برای کسی که در ایران زندگی نمیکند، وحی پیامبر با وفات پیامبر به پایان میرسد و در واقع تنزیل به پایان میرسد. ناگفته پیدا است که در این حالت متن کتاب مقدس هم یک معنای ثابت بیشتر ندارد. همین کافی است تا نوعی جمود و تصلب و عدم تسامح پیش آید. تمایل هانری کربن به تشیع به خاطر تاویل است که از متن معناهای متعددی را استخراج و استفهام میکند.