علی نصری، کارشناس مسائل بینالملل در یادداشتی برای خبرآنلاین نوشت: « اهمیت ایران تنها به کارکرد ترانزیتی محدود نمیشود. در منطق نظم چندقطبی، ثبات منطقهای دیگر محصول هژمونی یک قدرت واحد نیست، بلکه نتیجه تعامل و توازن میان چند مرکز قدرت است. ایران، با دسترسی همزمان به دریای خزر، آسیای مرکزی، خلیج فارس و اقیانوس هند، در تقاطع دو مجتمع امنیتی قرار دارد. هرگونه بیثباتی در ایران مستقیماً بر امنیت انرژی خلیج فارس، اتصال آسیای مرکزی و حتی رقابتهای اوراسیایی اثر میگذارد. بنابراین، امنیت ایران نه یک …