سه شنبه, ۵ تیر, ۱۴۰۳ / 25 June, 2024
![سقوط ۵۸ درصدی سرانه مصرف لبنیات در ایران - مردم سالاری آنلاین](/news/u/2024-05-31/mardomsalari-hfocr.jpg)
۱۴۰۳/۰۳/۱۱ / روزنامه مردم سالاری / اقتصادی
سقوط ۵۸ درصدی سرانه مصرف لبنیات در ایران - مردم سالاری آنلاین
سرانه مصرف لبنیات از 130 کیلوگرم در سال 1389 به 55 کیلوگرم در سال جاری رسیده است. علت این اتفاق توسط سخنگوی انجمن صنایع فرآوردههای لبنی ایران، کاهش قدرت خرید مردم و افزایش هزینههای تولید بیان شده است.
خبر اقتصادی ۰ جمعه ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۲۰سقوط ۵۸ درصدی سرانه مصرف لبنیات در ایران سرانه مصرف لبنیات از 130 کیلوگرم در سال 1389 به 55 کیلوگرم در سال جاری رسیده است. علت این اتفاق توسط سخنگوی انجمن صنایع فرآوردههای لبنی ایران، کاهش قدرت خرید مردم و افزایش هزینههای تولید بیان شده است. به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از تجارتنیوز، لبنیات یک تغذیه مهم در سفره ایرانیان محصوب میشود. مصرف محصولات لبنی ریشه در فرهنگ ایرانی دارد. چراکه این محصول غنی از مواد مغذی است و نقش مهمی در سلامت جامعه ایفا میکند.
با وجود اهمیت این محصول در فرهنگ و تغذیه ایرانیان، سرانه مصرف لبنیات در کشور افت شدیدی داشته است.
احسان ظفری، مدیرعامل اتحادیه تعاونیهای لبنی پاستوریزه ایران درگفتوگو با ایلنا تاکید کرده است که به دلیل افزایش قیمت لبنیات و کاهش قدرت خربد مردم، تقاضای این محصول در بازار کاهش داشته است. سرانه مصرف لبنیات از 130 کیلوگرم در سال 1389 به 55 کیلوگرم در سال جاری رسیده است. تورم دلیلی برای کاهش قدرت خرید مردم
سید محمدرضا بنیطبا، سخنگوی انجمن صنایع فرآوردههای لبنی ایران، در گفتوگو با تجارتنیوز، درباره عوامل تأثیرگذار بر کاهش سرانه مصرف لبنیات اظهار کرد: کاهش قدرت خرید مردم در کنار افزایش هزینههای تولید، از عوامل تأثیرگذار بر کاهش مصرف سرانه هستند. چراکه سیاستگذاریهای نادرست بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و ... منجر به افزایش تورم شده و در اثر تورم، هزینههای تولید افزایش یافته است. مصرفکننده هم به دلیل تورم، دچار کاهش قدرت خرید شده است.
وی درباره پیامد کاهش سرانه مصرف برای صنعت لبنیات و دامپروری کشور عنوان کرد: کاهش سرانه مصرف منجر به کاهش تقاضا در بازار میشود. مصرف لبنیات فرهنگسازی نشده است
بنیطبا درباره اهمیت فرهنگسازی و آگاهی مردم نسبت به استفاده از محصولات لبنی توضیح داد: مصرف محصولات لبنی فوایدی نظیر جلوگیری از پوکی استخوان، جلوگیری از بیماریهای دهان و دندان، رشد کودک و افزایش میانگین قد نسلی دارد. اما فرهنگسازی درستی نسبت به اهمیت مصرف محصولات لبنی آگاهی صورت نگرفته است. بیاعتنایی به آگاهسازی جامعه باعث شده تا خرید لبنیات برای مصرفکننده اولویت نداشته باشد. افزایش تورم منجر به افزایش قیمت محصولاتی نظیر نوشابه گازدار، چیپس، پفک و ... هم شده اما سرانه مصرف این محصولات هیچوقت کاهشی نبوده است. همه عوامل کاهش سرانه مصرف، اقتصادی نیست. برخی عوامل مربوط عدم آگاهی و فرهنگسازی در میان افراد جامعه است.
وی درباره اقدامات دولت برای حل این مشکل خاطرنشان کرد: دولت یکسری اقدام در این زمینه انجام داده است، اما این اقدامات منجر به نتیجه مطلوبی نشده است. ازجمله این اقدامات میتوان به حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی در سال 1401، اشاره کرد که این سیاست متوقف شد و ارز ترجیحی همچنان وجود دارد. مسئولیت بخش خصوصی تامین کالاهای اساسی است
بنیطبا درباره نقش و مسئولیت بخش خصوصی در افزایش سرانه مصرف محصولات لبنی تصریح کرد: مسئولیت بخش خصوصی تأمین کالاهای اساسی کشور است. زیرا مردم باید در هرجای کشور به کالای لبنی سالم و شناسنامهدار با قیمتها و کیفیتهای متنوع دسترسی داشته باشند. در حال حاضر درتمام نقاط کشور امکان دسترسی به لبنیات پاستوریزه سالم وجود دارد.
وی درباره وظایف نظام سیاستگذاری کشور تشریح کرد: نظام سیاستگذاری باید در راستای حراست از قدرت خرید مصرفکننده و آگاهی مصرفکننده گام بردارد. در این موارد بخش خصوصی هم در کنار نظام سیاستگذاری خواهد بود. راهکارهایی برای افزایش سرانه مصرف لبنیات
بنیطبا برای افزایش سرانه مصرف لبنیات کشور پیشنهاد داد: حذف ارز ترجیحی و رقابتی شدن زنجیره صنعت میتواند مشکلات را حل کند. دولت باید ارز ترجیحی را حذف کرده و نهادهها با قیمت ارز آزاد تهیه شوند. فعالان صنعت مانند گاوداران و کارخانهداران، نهادهها را با ارز آزاد وارد و به گاوداریها و کارخانهها بفروشند. منابع آزاد شده از ارز ترجیحی به دهکهای پایین جامعه تعلق بگیرد.
اصلاح سیاستهای حمایتی نظیر طرحهای شیر مدرسه و کالابرگ نیز مؤثر است. رقابت باید در تمام زنجیره صنعت، نه فقط در تولید، وجود داشته باشد. تولیدکننده باید قیمت تولید را درج کند و فروشگاهها قیمت مصرفکننده را تعیین کنند رقابت در خدمات و قیمتها شکل بگیرد. اجرای این قوانین و حذف ارز ترجیحی میتواند مشکلات را حل کند.
طبق این گزارش، فرهنگسازی اهمیت استفاده از لبنیات، حذف ارز ترجیحی، اصلاح سیاستهای حمایتی و رقابتی بودن تمام زنجیرههای صنعت میتواند سرانه مصرف لبنیات را افزایش دهد. اینگونه بسیاری از مشکلات تولیدکننده و مصرفکننده هم حل خواهد شد. کد مطلب: 217039 کپی متن خبر برچسب ها: لبنیات مصرف لبنیات در ایران سرانه مصرف لبنیات ایرانیان به زیر ۷۰ کیلوگرم رسیده خیلیها هنوز فکر میکنند داخل شیر، وایتکس ریخته میشود گرانی گوشت و مرغ، بازار لبنیات را گرمتر کرد مشتری لبنیات ایران کدام کشورها هستند؟ بهترین زمان مصرف شیر اگر پنیر زیاد میخورید، منتظر این ۴ عارضه باشید از افزایش قیمت هماهنگِ لبنیاتیها تا سکوت مسئولان! یک کیلوگرم پنیر لیقوان چند؟ لبنیات پرچرب بهتر است یا کمچرب؟ ثروتمندان سال ۹۹ کمتر از فقرای سال ۸۴ لبنیات مصرف کردهاند! پايان گمانهزنیها؛آغاز ثبتنامها از تاييد و تکذيب انتخاباتی تا سرريز شدن سدها نقش اقلیت قدرتمند در تعیین رئیس مجلس رضایت قالیباف به بهارستان به جای پاستور ارز تک نرخی شده؛ نه فعلا نداریم سلامت رئيس جمهوری در هالهای از ابهام قیمت سکه، نیمسکه و ربعسکه امروز شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲ افزایش ۶۱درصدی نرخ اجارهبها در کشور ما برای یک توافق خوب و پایدار آمادگی داریم شناسنامه دار کردن گردش پول اینفوگرافی: ایرلاینهای وقتناشناس ایرانی اینفوگرافی: پایان تلخ سرنشینان نفتکش سانچی نام شما آدرس ايميل شما نظر شما * ارسال نظر تماشای پادشاه فصلها، فقط در این جاده رژیم غذایی متناسب با گروه خونی خود را بشناسید استوری تلگرام فعال شد
با وجود اهمیت این محصول در فرهنگ و تغذیه ایرانیان، سرانه مصرف لبنیات در کشور افت شدیدی داشته است.
احسان ظفری، مدیرعامل اتحادیه تعاونیهای لبنی پاستوریزه ایران درگفتوگو با ایلنا تاکید کرده است که به دلیل افزایش قیمت لبنیات و کاهش قدرت خربد مردم، تقاضای این محصول در بازار کاهش داشته است. سرانه مصرف لبنیات از 130 کیلوگرم در سال 1389 به 55 کیلوگرم در سال جاری رسیده است. تورم دلیلی برای کاهش قدرت خرید مردم
سید محمدرضا بنیطبا، سخنگوی انجمن صنایع فرآوردههای لبنی ایران، در گفتوگو با تجارتنیوز، درباره عوامل تأثیرگذار بر کاهش سرانه مصرف لبنیات اظهار کرد: کاهش قدرت خرید مردم در کنار افزایش هزینههای تولید، از عوامل تأثیرگذار بر کاهش مصرف سرانه هستند. چراکه سیاستگذاریهای نادرست بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و ... منجر به افزایش تورم شده و در اثر تورم، هزینههای تولید افزایش یافته است. مصرفکننده هم به دلیل تورم، دچار کاهش قدرت خرید شده است.
وی درباره پیامد کاهش سرانه مصرف برای صنعت لبنیات و دامپروری کشور عنوان کرد: کاهش سرانه مصرف منجر به کاهش تقاضا در بازار میشود. مصرف لبنیات فرهنگسازی نشده است
بنیطبا درباره اهمیت فرهنگسازی و آگاهی مردم نسبت به استفاده از محصولات لبنی توضیح داد: مصرف محصولات لبنی فوایدی نظیر جلوگیری از پوکی استخوان، جلوگیری از بیماریهای دهان و دندان، رشد کودک و افزایش میانگین قد نسلی دارد. اما فرهنگسازی درستی نسبت به اهمیت مصرف محصولات لبنی آگاهی صورت نگرفته است. بیاعتنایی به آگاهسازی جامعه باعث شده تا خرید لبنیات برای مصرفکننده اولویت نداشته باشد. افزایش تورم منجر به افزایش قیمت محصولاتی نظیر نوشابه گازدار، چیپس، پفک و ... هم شده اما سرانه مصرف این محصولات هیچوقت کاهشی نبوده است. همه عوامل کاهش سرانه مصرف، اقتصادی نیست. برخی عوامل مربوط عدم آگاهی و فرهنگسازی در میان افراد جامعه است.
وی درباره اقدامات دولت برای حل این مشکل خاطرنشان کرد: دولت یکسری اقدام در این زمینه انجام داده است، اما این اقدامات منجر به نتیجه مطلوبی نشده است. ازجمله این اقدامات میتوان به حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی در سال 1401، اشاره کرد که این سیاست متوقف شد و ارز ترجیحی همچنان وجود دارد. مسئولیت بخش خصوصی تامین کالاهای اساسی است
بنیطبا درباره نقش و مسئولیت بخش خصوصی در افزایش سرانه مصرف محصولات لبنی تصریح کرد: مسئولیت بخش خصوصی تأمین کالاهای اساسی کشور است. زیرا مردم باید در هرجای کشور به کالای لبنی سالم و شناسنامهدار با قیمتها و کیفیتهای متنوع دسترسی داشته باشند. در حال حاضر درتمام نقاط کشور امکان دسترسی به لبنیات پاستوریزه سالم وجود دارد.
وی درباره وظایف نظام سیاستگذاری کشور تشریح کرد: نظام سیاستگذاری باید در راستای حراست از قدرت خرید مصرفکننده و آگاهی مصرفکننده گام بردارد. در این موارد بخش خصوصی هم در کنار نظام سیاستگذاری خواهد بود. راهکارهایی برای افزایش سرانه مصرف لبنیات
بنیطبا برای افزایش سرانه مصرف لبنیات کشور پیشنهاد داد: حذف ارز ترجیحی و رقابتی شدن زنجیره صنعت میتواند مشکلات را حل کند. دولت باید ارز ترجیحی را حذف کرده و نهادهها با قیمت ارز آزاد تهیه شوند. فعالان صنعت مانند گاوداران و کارخانهداران، نهادهها را با ارز آزاد وارد و به گاوداریها و کارخانهها بفروشند. منابع آزاد شده از ارز ترجیحی به دهکهای پایین جامعه تعلق بگیرد.
اصلاح سیاستهای حمایتی نظیر طرحهای شیر مدرسه و کالابرگ نیز مؤثر است. رقابت باید در تمام زنجیره صنعت، نه فقط در تولید، وجود داشته باشد. تولیدکننده باید قیمت تولید را درج کند و فروشگاهها قیمت مصرفکننده را تعیین کنند رقابت در خدمات و قیمتها شکل بگیرد. اجرای این قوانین و حذف ارز ترجیحی میتواند مشکلات را حل کند.
طبق این گزارش، فرهنگسازی اهمیت استفاده از لبنیات، حذف ارز ترجیحی، اصلاح سیاستهای حمایتی و رقابتی بودن تمام زنجیرههای صنعت میتواند سرانه مصرف لبنیات را افزایش دهد. اینگونه بسیاری از مشکلات تولیدکننده و مصرفکننده هم حل خواهد شد. کد مطلب: 217039 کپی متن خبر برچسب ها: لبنیات مصرف لبنیات در ایران سرانه مصرف لبنیات ایرانیان به زیر ۷۰ کیلوگرم رسیده خیلیها هنوز فکر میکنند داخل شیر، وایتکس ریخته میشود گرانی گوشت و مرغ، بازار لبنیات را گرمتر کرد مشتری لبنیات ایران کدام کشورها هستند؟ بهترین زمان مصرف شیر اگر پنیر زیاد میخورید، منتظر این ۴ عارضه باشید از افزایش قیمت هماهنگِ لبنیاتیها تا سکوت مسئولان! یک کیلوگرم پنیر لیقوان چند؟ لبنیات پرچرب بهتر است یا کمچرب؟ ثروتمندان سال ۹۹ کمتر از فقرای سال ۸۴ لبنیات مصرف کردهاند! پايان گمانهزنیها؛آغاز ثبتنامها از تاييد و تکذيب انتخاباتی تا سرريز شدن سدها نقش اقلیت قدرتمند در تعیین رئیس مجلس رضایت قالیباف به بهارستان به جای پاستور ارز تک نرخی شده؛ نه فعلا نداریم سلامت رئيس جمهوری در هالهای از ابهام قیمت سکه، نیمسکه و ربعسکه امروز شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲ افزایش ۶۱درصدی نرخ اجارهبها در کشور ما برای یک توافق خوب و پایدار آمادگی داریم شناسنامه دار کردن گردش پول اینفوگرافی: ایرلاینهای وقتناشناس ایرانی اینفوگرافی: پایان تلخ سرنشینان نفتکش سانچی نام شما آدرس ايميل شما نظر شما * ارسال نظر تماشای پادشاه فصلها، فقط در این جاده رژیم غذایی متناسب با گروه خونی خود را بشناسید استوری تلگرام فعال شد
انتخابات ریاست جمهوری انتخابات ریاست جمهوری 1403 انتخابات مسعود پزشکیان فوتبال انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم پرسپولیس سعید جلیلی یورو 2024 استقلال رژیم صهیونیستی قالیباف