دوشنبه, ۲۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 10 June, 2024
۱۴۰۳/۰۲/۲۹ / خبرگزاری مهر / علمی
تحول به معنای کنارگذاشتن سنتهای اصیل حوزوی نیست
دبیر دوم شورای عالی حوزههای علمیه گفت: تحول را قبول داریم، این به معنای کنارگذاشتن شیوههای سنتی بسیار کارآمد حوزه علمیه و تبدیل آن به شیوههای رایج دانشگاهی امروز نیست.
https://mehrnews.com/x34XdX ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۶:۳۶ کد خبر 6111081 حوزه و دانشگاه حوزه حوزه و دانشگاه حوزه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۶:۳۶ دبیر دوم شورای عالی حوزههای علمیه: تحول به معنای کنارگذاشتن سنتهای اصیل حوزوی نیست
دبیر دوم شورای عالی حوزههای علمیه گفت: تحول را قبول داریم، این به معنای کنارگذاشتن شیوههای سنتی بسیار کارآمد حوزه علمیه و تبدیل آن به شیوههای رایج دانشگاهی امروز نیست. به گزارش خبرگزاری مهر، آیتالله جواد مروی، پاسخ به شبهات فکری جامعه را از رسالتهای بزرگ حوزههای علمیه عنوان کرد و گفت: بزرگترین رسالت حوزههای علمیه، شناخت، تبیین و تبلیغ مذهب و پاسخگویی به پرسشهای نو پیدا و مشکلات فکری مردم است.وی با اشاره به تلاشهای گذشتگان در حراست و پاسداری از دین اسلام و مذهب شیعه اظهار کرد: سلف صالح ما از زمان ائمه معصوم علیهم السلام تا امروز این رسالت را به خوبی ادا کرده است. علما و اندیشمندان بزرگ شیعه به خوبی رسالت خود را ادا کردهاند و مکتب و مذهب حفظ شده است.عضو شورای عالی حوزههای علمیه حفظ سنتهای اصیل حوزوی و تلاش برای رفع نواقص موجود را دو نکته محوری در مسیر انجام این رسالت بزرگ دانست و افزود: اکنون در این ایام بسیار حساس، این وظیفه بسیار بزرگ بر عهده روحانیت است.
وی ادامه داد: همه پیروزیهایی که علما و اندیشمندان بزرگ شیعه داشتهاند، مرهون سنتهای حوزه علمیه بوده است و ما امروز اگر خواهان موفقیت هستیم، گام اول این است که این سنتهای بزرگ را شناسایی، حفظ و یادآوری کنیم و در تحکیم آنها بکوشیم.استاد برجسته حوزه علمیه قم تصریح کرد: خطر بزرگ این است که امروز روحانیت از سنتهای انسانساز گذشته منقطع و جدا شود.
وی با اشاره به رابطه تحول و حفظ سنتهای اصیل حوزوی اظهار کرد: تحول را قبول داریم. رهبر معظم انقلاب به عنوان معمار تحول در حوزههای علمیه میفرماید «تحول به معنای رهاکردن شیوههای سنتی بسیار کارآمد حوزه در تعلیم و تعلم و تبدیل این شیوهها به شیوههای رایج دانشگاهی امروز نیست؛ اینچنین تحول و تغییر و دگرگونیای غلط اندر غلط است؛ این عقبگرد است.»
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: باید از سنتهای قدیمی حوزه علمیه که نفوذ روحانیت شیعه را در بین مردم گسترده کرده است، توجه و از آنها پاسداری کنیم.تعلیم و تعلم در حوزه علمیه یک رسالت است نه یک شغلوی در ادامه ضمن معرفی جایگاه علمی تعدادی از اندیشمندان برجسته حوزه علمیه، تعلیم و تربیت را یک رسالت عنوان کرد و بیان داشت: از سنتهای قدیم حوزوی این است که تعلیم و تعلم را یک رسالت میدانند نه یک شغل – یک دنیا در این نکته مطلب است – آنگاه که انسان وظیفه خود را یک رسالت میبیند، میشود علامه امینی.
آیتالله مروی ادامه داد: از دیگر سنتهای قدیم حوزه علمیه، رابطه متقابل استاد و شاگرد بوده است. این رابطه باید با همه خصوصیاتش و به صورت متقابل، در حوزه پیاده شود.وی خطاب به طلاب جوان گفت: این سنتها باید احصا شود و به جوانان حوزه منتقل گردد. طلاب جوان حوزه را یک آکادمی ندانند که چیزی بیاموزند و برگهای بگیرند و ببرند.عضو شورای عالی حوزههای علمیه گفت: قبول دارم که نواقصی در حوزههای علمیه وجود دارد؛ اما وظیفه ما سیاستگذاران این است که با دقت و تیزبینی توأم با صداقت و دلسوزی به این کاستیها توجه کنیم و راهکارهای مناسب با این نواقص را بیاندیشیم. کد خبر 6111081
کپی شد برچسبها جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حوزه علمیه قم شیعه شورای عالی حوزه های علمیه
دبیر دوم شورای عالی حوزههای علمیه گفت: تحول را قبول داریم، این به معنای کنارگذاشتن شیوههای سنتی بسیار کارآمد حوزه علمیه و تبدیل آن به شیوههای رایج دانشگاهی امروز نیست. به گزارش خبرگزاری مهر، آیتالله جواد مروی، پاسخ به شبهات فکری جامعه را از رسالتهای بزرگ حوزههای علمیه عنوان کرد و گفت: بزرگترین رسالت حوزههای علمیه، شناخت، تبیین و تبلیغ مذهب و پاسخگویی به پرسشهای نو پیدا و مشکلات فکری مردم است.وی با اشاره به تلاشهای گذشتگان در حراست و پاسداری از دین اسلام و مذهب شیعه اظهار کرد: سلف صالح ما از زمان ائمه معصوم علیهم السلام تا امروز این رسالت را به خوبی ادا کرده است. علما و اندیشمندان بزرگ شیعه به خوبی رسالت خود را ادا کردهاند و مکتب و مذهب حفظ شده است.عضو شورای عالی حوزههای علمیه حفظ سنتهای اصیل حوزوی و تلاش برای رفع نواقص موجود را دو نکته محوری در مسیر انجام این رسالت بزرگ دانست و افزود: اکنون در این ایام بسیار حساس، این وظیفه بسیار بزرگ بر عهده روحانیت است.
وی ادامه داد: همه پیروزیهایی که علما و اندیشمندان بزرگ شیعه داشتهاند، مرهون سنتهای حوزه علمیه بوده است و ما امروز اگر خواهان موفقیت هستیم، گام اول این است که این سنتهای بزرگ را شناسایی، حفظ و یادآوری کنیم و در تحکیم آنها بکوشیم.استاد برجسته حوزه علمیه قم تصریح کرد: خطر بزرگ این است که امروز روحانیت از سنتهای انسانساز گذشته منقطع و جدا شود.
وی با اشاره به رابطه تحول و حفظ سنتهای اصیل حوزوی اظهار کرد: تحول را قبول داریم. رهبر معظم انقلاب به عنوان معمار تحول در حوزههای علمیه میفرماید «تحول به معنای رهاکردن شیوههای سنتی بسیار کارآمد حوزه در تعلیم و تعلم و تبدیل این شیوهها به شیوههای رایج دانشگاهی امروز نیست؛ اینچنین تحول و تغییر و دگرگونیای غلط اندر غلط است؛ این عقبگرد است.»
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: باید از سنتهای قدیمی حوزه علمیه که نفوذ روحانیت شیعه را در بین مردم گسترده کرده است، توجه و از آنها پاسداری کنیم.تعلیم و تعلم در حوزه علمیه یک رسالت است نه یک شغلوی در ادامه ضمن معرفی جایگاه علمی تعدادی از اندیشمندان برجسته حوزه علمیه، تعلیم و تربیت را یک رسالت عنوان کرد و بیان داشت: از سنتهای قدیم حوزوی این است که تعلیم و تعلم را یک رسالت میدانند نه یک شغل – یک دنیا در این نکته مطلب است – آنگاه که انسان وظیفه خود را یک رسالت میبیند، میشود علامه امینی.
آیتالله مروی ادامه داد: از دیگر سنتهای قدیم حوزه علمیه، رابطه متقابل استاد و شاگرد بوده است. این رابطه باید با همه خصوصیاتش و به صورت متقابل، در حوزه پیاده شود.وی خطاب به طلاب جوان گفت: این سنتها باید احصا شود و به جوانان حوزه منتقل گردد. طلاب جوان حوزه را یک آکادمی ندانند که چیزی بیاموزند و برگهای بگیرند و ببرند.عضو شورای عالی حوزههای علمیه گفت: قبول دارم که نواقصی در حوزههای علمیه وجود دارد؛ اما وظیفه ما سیاستگذاران این است که با دقت و تیزبینی توأم با صداقت و دلسوزی به این کاستیها توجه کنیم و راهکارهای مناسب با این نواقص را بیاندیشیم. کد خبر 6111081
کپی شد برچسبها جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حوزه علمیه قم شیعه شورای عالی حوزه های علمیه
انتخابات ریاست جمهوری انتخابات فوتبال شورای نگهبان انتخابات ریاست جمهوری 1403 پرسپولیس استقلال رژیم صهیونیستی ایران غزه اسرائیل فلسطین