خبرگزاری مهر / ۲ ساعت قبل

ایران شاهراه ترانزیتی شرق - غرب؛ از تبریز تا ثریا

یک مقام مسئول گفت: راه آهن تبریز - چشمه ثریا با حذف گسست دریاچه وان، ظرفیت ترانزیت انبوه شرق به غرب را تقویت کرده و مسیر ریلی ایران را به مدیترانه، دریای سیاه و اروپا متصل می‌کند.
ایران شاهراه ترانزیتی شرق - غرب؛ از تبریز تا ثریا

سید مرتضی ناصریان، مشاور برنامه‌ریزی اقتصادی و تأمین مالی توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گفتگو با خبرنگار مهر با تشریح آخرین وضعیت خط ریلی تبریز - مرند - چشمه ثریا، گفت: راه‌آهن ایران به ترکیه از مرز رازی برقرار است و شبکه ریلی ترکیه نیز به اروپا متصل است. ترکیه خودش به عنوان همسایه بزرگ و دارای روابط حسنه و حجم تجارت بالا از نظر حمل بار و مسافر بین دو کشور برای ما اهمیت دارد، اما مهم‌تر از آن، اتصال ریلی ایران به مدیترانه، دریای سیاه و اروپا است.

وی افزود: جریان تجاری بین ایران و اروپا در حال حاضر زیاد نیست، اما اهمیت مسیر فراتر از صادرات و واردات مستقیم است و ایران می‌تواند نقش ترانزیتی برای کشورهای شرق ایران، آسیای میانه، شبه‌قاره هند و حتی چین ایفا کند تا بار این کشورها نیز از طریق ایران به غرب آسیا و اروپا منتقل شود.

ناصریان بیان کرد: مسیر ترانزیتی شرق به غرب ایران می‌تواند از مرزهای ریلی مثل سرخس و اینچه برون از ترکمنستان یا از مرز شمتیغ با افغانستان یا از مرزهای آبی دریای خزر وارد کشور شود. بار وارد شده از این مبادی شرقی، از شبکه ریلی ایران عبور کرده و به سمت غرب کشور، قفقاز، ترکیه و نهایتاً اروپا و دریای مدیترانه حرکت می‌کند.

وی ادامه داد: نکته کلیدی این است که در مسیر کنونی به مرز رازی، امتداد راه‌آهن به دریاچه وان می‌رسد. در آنجا، برای ادامه مسیر، بار باید از روی واگن‌ها به کشتی منتقل شود و بعد از عبور از دریاچه دوباره روی واگن‌های ریلی سوار شود. در گذشته دو روش استفاده شده است؛ یا بار مستقیماً با واگن به کشتی منتقل می‌شود و یا تخلیه و بارگیری مجدد انجام می‌شود، اما هیچ‌کدام برای حمل بار انبوه و مقیاس تجارت بین‌المللی مناسب نیست.

مشاور برنامه‌ریزی اقتصادی و تأمین مالی توسعه راه‌آهن شرکت ساخت یادآور شد: برای آنکه ایران به عنوان یک شاهراه ترانزیتی بین‌المللی شناخته شود و ظرفیت ترانزیت به‌صورت انبوه و پایدار افزایش یابد، نیازمند یک راهکار بلندمدت و ساختاری جدید برای عبور از دریاچه وان هستیم.

پروژه یک تا دو میلیارد دلاری که ترکیه به اجرای آن نداشت

ناصریان درباره راهکارهای جایگزین برای اتصال ریلی ایران و ترکیه، اظهار کرد: یکی از راهکارهایی که در سال‌های گذشته مطرح بوده، احداث خط ریلی در پیرامون دریاچه وان برای ایجاد اتصال مستقیم ریلی میان دو سوی دریاچه است. این مسیر از نظر فنی قابل اجراست، اما به دلیل قرار گرفتن در منطقه‌ای کوهستانی، هزینه ساخت آن بالا بوده و برآورد می‌شود رقمی بین یک تا دو میلیارد دلار هزینه داشته باشد.

وی ادامه داد: بر همین اساس، طی ۲۰ تا ۳۰ سال گذشته، با وجود درخواست مکرر از سوی ایران، طرف ترکیه‌ای تمایلی به اجرای آن نشان نداده است. راهکار دیگر، استفاده از مسیر ریلی موازی در شرق ترکیه به جای مسیر حاشیه دریاچه وان است.

این کارشناس صنعت ریلی عنوان کرد: ترکیه در این مسیر، خط آهنی به سمت شرق این کشور و به سمت ایران دارد که تا نقطه‌ای موسوم به «قارص» امتداد یافته است. این نقطه از نظر اتصال ریلی اهمیت بالایی دارد و در صورت توسعه شبکه ریلی ترکیه به سمت منطقه نخجوان یا ایران، امکان اتصال شبکه ریلی ایران به این مسیر فراهم می‌شود.

وی گفت: در این چارچوب، نقطه‌ای با عنوان «چشمه‌ثریا» به‌عنوان محل اتصال جدید ریلی ایران و ترکیه مطرح شد. ترکیه در حال احداث خط ریلی به نزدیکی این نقطه است که البته هدف ترکیه، دوگانه است یکی اتصال ریلی ترکیه به جمهوری نخجوان و دوم اتصال مستقیم به ایران. این پروژه فرصتی ایجاد کرد تا ایران نیز خط ریلی خود را به این نقطه توسعه داده و اتصال جدیدی با شبکه ریلی ترکیه برقرار کند.

ناصریان افزود: برای اتصال راه‌آهن ایران به چشمه‌ثریا، دو مسیر محتمل بررسی شد؛ یکی مسیر از جلفا به سمت چشمه‌ثریا در امتداد مرز، و دیگری مسیر تبریز به چشمه‌ثریا. در نهایت، مسیر دوم انتخاب شد. این انتخاب به معنای کم‌هزینه‌تر بودن مسیر نیست، چراکه مسیر جلفا از نظر هزینه ساخت ارزان‌تر است، اما از منظر ترابری انبوه، ظرفیت مسیر تبریز به جلفا محدودتر بوده و مسیر تبریز به چشمه ثریا از نظر طول مسیر کوتاه‌تر و از نظر بهره‌برداری، کارآمدتر ارزیابی شد.

راه‌آهن تبریز - چشمه‌ثریا در پیچ‌وخم مجوزهای سازمان برنامه

وی تصریح کرد: در مسیر تبریز به چشمه‌ثریا، بخش نخست از تبریز تا مرند، خط آهن وجود دارد که قدیمی بوده و نیازمند اصلاح، مرمت و ارتقای مشخصات فنی است. از مرند تا چشمه ثریا نیز باید خط ریلی جدید احداث شود. مطالعات فنی، گزارش‌های توجیهی و طرح اولیه این مسیر در سال‌های گذشته تهیه و به سازمان برنامه و بودجه ارائه شده است، اما تاکنون مجوز اجرای این پروژه صادر نشده است.

مشاور برنامه‌ریزی اقتصادی و تأمین مالی توسعه راه‌آهن شرکت ساخت با اشاره به دلایل تأخیر در صدور مجوز اجرای این پروژه، اظهار کرد: از منظر سازمان برنامه و بودجه، با توجه به وجود ده‌ها پروژه نیمه‌تمام در کشور و محدودیت منابع مالی، اولویت با تکمیل پروژه‌هایی است که پیش‌تر مجوز اجرا دریافت کرده‌اند. به همین دلیل، با وجود پیگیری‌های انجام‌شده در دو تا سه سال گذشته، مجوز اجرای پروژه تبریز – چشمه ثریا صادر نشده است، هرچند این پروژه می‌تواند نقش مهمی در ارتباط شرقی - غربی ایران ایفا کند.

وی تاکید کرد: یکی از موضوعات اساسی در این مسیر، تصمیم‌گیری درباره احداث راه‌آهن به‌صورت یک‌خطه یا دوخطه است. در نگاه اولیه، با توجه به نامشخص بودن میزان تقاضای ترانزیت بین‌المللی و وابستگی آن به همکاری کشورهای مختلف، این دیدگاه وجود داشت که مسیر در مرحله نخست به‌صورت یک‌خطه احداث شود.

ناصریان ادامه داد: مطالعات و گزارش‌هایی که تا سال گذشته برای این پروژه تهیه شده، نیز بر همین مبنا بوده است. با این حال، در شرایط کنونی این بحث مطرح است که مسیر از ابتدا به‌صورت دوخطه احداث شود، چرا که در مناطق کوهستانی، تبدیل راه‌آهن یک‌خطه به دوخطه در آینده با دشواری‌ها و هزینه‌های بسیار بالایی همراه خواهد بود.

این کارشناس صنعت ریلی یادآور شد: اگر افق بلندمدت و احتمال شکل‌گیری جریان باری قابل توجه در نظر گرفته شود، منطقی‌تر است که این مسیر از ابتدا با ظرفیت بالاتر طراحی شود. نمونه مشابه این رویکرد، راه‌آهن میانه - تبریز است که در سال‌های اخیر به‌صورت دوخطه احداث شده، هرچند در حال حاضر ریل‌گذاری آن به‌صورت یک‌خطه انجام شده است.

وی گفت: این مسیر تا ایستگاهی به نام خاوران در سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری رسید، اما اتصال آن به ایستگاه موجود تبریز هنوز تکمیل نشده و این بخش نیز باید اجرا شود. احداث مسیر ریلی خاوران به تبریز از اهمیت بالایی برخوردار است، اما پروژه‌ای دشوار محسوب می‌شود، زیرا در این مسیر حدود ۲۷ کیلومتری، نزدیک به ۱۵ کیلومتر آن نیازمند احداث تونل دوخطه است که از نظر پیچیدگی فنی و هزینه، قابل مقایسه با اجرای یک خط مترو است.

راه‌آهن خاوران - تبریز؛ حلقه مفقوده شبکه ریلی شمال‌غرب کشور

مشاور برنامه‌ریزی اقتصادی و تأمین مالی توسعه راه‌آهن شرکت ساخت تصریح کرد: راه‌آهن میانه - بستان‌آباد - خاوران با هدف ایفای نقش باری و مسافری و با صرف هزینه قابل توجهی احداث شده، اما این نقش به‌طور کامل محقق نمی‌شود مگر آنکه این مسیر به ایستگاه موجود تبریز متصل شود. تا زمان تکمیل مسیر خاوران - تبریز، کارکرد کامل این خط ریلی محقق نخواهد شد.

وی ادامه داد: در مجموع، اتصال خاوران به تبریز، ارتقای خط فرسوده تبریز - مرند و احداث مسیر جدید مرند - چشمه‌ثریا، چه به‌صورت یک‌خطه و چه دوخطه، پروژه‌هایی پرهزینه هستند، اما این پروژه‌ها با نگاه به افق‌های بلندمدت و با هدف پاسخگویی به ترانزیت انبوه بین‌المللی تعریف می‌شوند.

ناصریان بیان کرد: چنانچه ترانزیت انبوه بین‌المللی محقق نشود و این مسیر صرفاً برای صادرات و واردات و مسافرت میان ایران و ترکیه باشد، اجرای چنین پروژه‌ای توجیه اقتصادی نخواهد داشت. از این رو، به نظر می‌رسد باید به دنبال جذب شرکای بین‌المللی یا ایجاد چارچوب‌های پایدار از طریق موافقت‌نامه‌های بین‌المللی باشیم تا سرمایه‌گذاری در این پروژه با چشم‌اندازی روشن انجام شود.

این کارشناس صنعت ریلی افزود: در صورت احداث این خط ریلی، علاوه بر ترکیه، کشورهای دیگری نیز می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. مهم‌ترین کشور در این میان چین است. حجم قابل توجهی از بار شرق ایران و چین به مقصد اروپا منتقل می‌شود که در حال حاضر بخشی از آن از مسیر روسیه، بخشی از طریق کانال سوئز و آب‌های جنوبی و بخشی نیز از مسیر دریای خزر، جمهوری آذربایجان، گرجستان و ترکیه یا دریای سیاه جابه‌جا می‌شود.

وی عنوان کرد: علاوه بر چین، کشورهای آسیای میانه نیز می‌توانند از این مسیر استفاده کنند، هرچند میزان تقاضای آن‌ها محدودتر است. در مجموع، بخش عمده تقاضای بالقوه برای کریدور شرقی-غربی ایران مربوط به کشورهایی مانند افغانستان و پاکستان است و در نهایت، تعیین‌کننده‌ترین بازیگر در این کریدور، کشور چین خواهد بود.

یک مزیت دیگر احداث راه‌آهن تبریز به چشمه ثریا آن ست که راه آهن ارمنستان اکنون از ایروان به ترکیه در حوالی قارص متصل است و به این ترتیب دسترسی ریلی به ارمنستان با گذر از ترکیه فراهم خواهد شد.

راه‌آهن تبریز - مرند - چشمه‌ثریا در سه قطعه اجرا می‌شود

مشاور برنامه‌ریزی اقتصادی و تأمین مالی توسعه راه‌آهن شرکت ساخت در خصوص برنامه اجرایی برای مرمت کامل خط ریلی موجود و اجرای امتداد آن تا چشمه‌ثریا، یادآور شد: این طرح کلی را می‌توان در قالب سه بخش تعریف کرد؛ نخست مسیر مرند - چشمه‌ثریا، دوم مسیر تبریز - مرند و سوم مسیر خاوران - تبریز. هر یک از این بخش‌ها قابلیت اجرا مستقل از هم را دارند و حتی می‌توان اجرای برخی از آن‌ها را به شرایط آتی موکول کرد زیرا در وضعیت فعلی، اتصال ریلی ایران و ترکیه برقرار است، اما این اتصال با ظرفیت محدود انجام می‌شود. برای افزایش ظرفیت، در نهایت اجرای این قطعات سه‌گانه ضروری خواهد بود، با این حال هنوز تصمیم قطعی درباره یک‌خطه یا دوخطه بودن مسیر تبریز - مرند - چشم‌ثریا اتخاذ نشده است.

ناصریان بیان کرد: احداث راه‌آهن دوخطه، حداقل حدود ۷۰ درصد هزینه بیشتری نسبت به راه‌آهن یک‌خطه دارد. در حال حاضر برآورد دقیق هزینه این پروژه را ندارم و برای اعلام برآورد مبلغ، لازم است به گزارش‌ها و مستندات مطالعاتی مراجعه شود.

وی تصریح کرد: مطالعات پیشین این پروژه، مسیر را عمدتاً به‌صورت یک‌خطه فرض کرده و برآورد هزینه‌ها نیز بر همان مبنا انجام شده است. برخی از این گزارش‌ها که حدود چهار تا پنج سال پیش تهیه شده‌اند، شامل برآورد تقاضای ترافیکی پروژه نیز هستند.

پیش‌بینی جابه‌جایی ۷ میلیون تن بار در افق ۲۰ ساله راه‌آهن چشمه‌ثریا

ناصریان گفت: بر اساس این مطالعات، تقاضای مسافری طرح در سال نخست بهره‌برداری حدود یک میلیون نفر در سال پیش‌بینی شده است که این رقم با روندی افزایشی، در افق ۲۰ ساله به حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مسافر خواهد رسید. در بخش بار نیز، برآوردها نشان می‌دهد که در سال اول بهره‌برداری، در صورت تحقق مفروضات طرح، حدود ۸۰۰ هزار تن بار جابه‌جا خواهد شد و این میزان در افق ۲۰ سال بهره‌برداری به حدود ۷ میلیون تن بار افزایش می‌یابد.

مشاور برنامه‌ریزی اقتصادی و تأمین مالی توسعه راه‌آهن شرکت ساخت تاکید کرد: این ارقام مبتنی بر مفروضات مطالعاتی زمان تهیه گزارش‌هاست و تحقق آن‌ها به شرایط واقعی ترانزیت، همکاری‌های بین‌المللی و نهایی شدن تصمیمات اجرایی پروژه بستگی دارد.

بدون تضمین جریان بار، احداث راه‌آهن دوخطه توجیه ندارد

وی ادامه داد: برآورد حجم ترافیک ترانزیتی مطرح‌شده، مبتنی بر فرض تداوم روال متعارف روابط تجاری و ترانزیتی ایران با کشورهای منطقه از جمله چین، ترکیه و مسیر اروپا است که در این صورت، دستیابی به این مقادیر دور از انتظار نخواهد بود. با این حال، در صورتی که توافقی شفاف و مشخص با چین حاصل شود و بخش قابل‌توجهی از تقاضای ترانزیتی این کشور از مسیر ایران عبور کند، تقاضای ترافیکی این کریدور می‌تواند به‌مراتب فراتر از برآوردهای فعلی افزایش یابد.

این کارشناس صنعت ریلی افزود: در چنین سناریوی خوش‌بینانه‌ای، کشور ناگزیر خواهد بود به سمت احداث راه‌آهن دوخطه حرکت کند. در این حالت، هزینه اجرای طرح به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌یابد و برآوردها نشان می‌دهد که هزینه‌ها حدود ۷۰ درصد رشد خواهد داشت.

ناصریان تاکید کرد: به‌صورت کلی، احداث یک خط راه‌آهن به طول تقریبی ۲۲۰ کیلومتر در منطقه‌ای کوهستانی، بدون تردید پروژه‌ای پرهزینه است و هزینه اجرای آن در حالت یک‌خطه حداقل بیش از ۶۰۰ میلیون دلار خواهد بود.

وی ادامه داد: برآوردهای سرانگشتی نشان می‌دهد هزینه اجرای این پروژه در حالت یک‌خطه می‌تواند بین ۷۰۰ میلیون دلار تا حدود یک میلیارد دلار متغیر باشد. بدیهی است در صورت دوخطه شدن مسیر، هزینه‌ها از مرز یک میلیارد دلار نیز عبور خواهد کرد.

مشاور برنامه‌ریزی اقتصادی و تأمین مالی توسعه راه‌آهن شرکت ساخت با تأکید بر لزوم پرهیز از اعمال نگاه‌های غیرواقع‌بینانه در پروژه‌های عمرانی گفت: اگرچه نگاه خوش‌بینانه می‌تواند انگیزه‌بخش باشد، اما در اجرای پروژه‌های زیربنایی باید صرفاً بر اساس منافع و صلاح کشور تصمیم‌گیری شود. تا زمانی که توافق قطعی و بین‌المللی برای تضمین جریان بار قابل‌توجه در این کریدور وجود نداشته باشد، نمی‌توان فرض را بر احداث راه‌آهن دوخطه گذاشت.

وی یادآور شد: در صورت دستیابی به یک توافق چندجانبه بین‌المللی که منجر به کاهش ریسک جریان ترانزیتی و ایجاد اطمینان نسبت به حجم پایدار بار شود، می‌توان با اطمینان بیشتری به سمت احداث راه‌آهن دوخطه در این منطقه حرکت کرد.

ناصریان در پایان خاطرنشان کرد: موضوع مرتبط دیگر احتمال بازگشایی مرز ریلی جلفا برای ترابری بین‌المللی است که متأسفانه از ۳۵ سال قبل به علت اختلاف جمهوری آذربایجان با جمهوری ارمنستان تعطیل شده است. گشایش مسیر قدیمی برای کشور ما مغتنم خواهد بود و زیرساخت‌های داخلی آن از تبریز تا جلفا و پایانه مرزی اکنون موجود و راکد است و فعال خواهد شد با این حال با فرض بازگشایی مرز جلفا، جایگزین اتصال ریلی به چشمه ثریا نمی‌شود همان طور که در ۶۰ سال قبل با وجود فعالیت مرز جلفا، احداث راه آهن تبریز رازی انجام شد.

منبع : خبرگزاری مهر



یکشنبه ۷ دی ۱۴۰۴ - 28 December 2025
نمایندگی‌ های فروش خودرو چگونه پول مردم را به دلار و سکه تبدیل می‌کنند / وزارت صمت همچنان تماشاچی!
سایت رکنا

نمایندگی‌ های فروش خودرو چگونه پول مردم را به دلار و سکه تبدیل می‌کنند / وزارت صمت همچنان تماشاچی!

رکنا اقتصادی: بازار خودرو ایران گرفتار پدیده «خالی‌ فروشی» شده است؛ این فساد سیستماتیک در غیاب نظارت موثر نهادهای مسئول، حقوق شهروندان را به‌ طور گسترده نقض می‌ کند.
سایت رکنا

جلیلی زیرآب ظریف را زد که آدم خودش را بگذارد! / دیپلمات پیشین ایران در آمریکا فاش کرد+ فیلم

وزیر تحریم یا رفع تحریم؟/ بررسی واکنش‌های رسانه‌ای به اظهارات عراقچی در اصفهان
سایت هم میهن

وزیر تحریم یا رفع تحریم؟/ بررسی واکنش‌های رسانه‌ای به اظهارات عراقچی در اصفهان

اظهارات وزیر امور خارجه در اصفهان راجع به برکات تحریم در کنار مشکلات آن، مورد توجه قرار گرفت و واکنش‌برانگیز شد. نکته جالب آن که روزنامه کیهان نخستین استقبال‌کننده از صحبت‌های سیدعباس عراقچی بود و تیتر یک شماره دیروز خود را به بخشی از این اظهارات اختصاص داد.
آیا اسرائیل در پی گشودن فصل تازه‌ای از تقابل نظامی با ایران است؟
سایت فرارو

آیا اسرائیل در پی گشودن فصل تازه‌ای از تقابل نظامی با ایران است؟

بنیامین نتانیاهو پس از حملات ژوئن، با جایگزین‌کردن «تهدید موشکی» به‌جای پرونده هسته‌ای، تلاش می کند آمریکا را به تقابل تازه‌ای با ایران بکشاند؛ اقدامی که با اولویت‌های اعلامی ترامپ برای کاهش تمرکز بر خاورمیانه در تضاد است. در داخل آمریکا، ترامپ میان فشار لابی‌های حامی اسرائیل و پایگاه «اول آمریکا» گرفتار …
ویدیو/ روایت الهه کولایی، استاد دانشگاه، از درس سیاست خارجی که می توانیم از ترکیه یاد بگیریم
سایت انتخاب

ویدیو/ روایت الهه کولایی، استاد دانشگاه، از درس سیاست خارجی که می توانیم از ترکیه یاد بگیریم

الهه کولایی، استاد دانشگاه در گفت‌و‌گو با «انتخاب» تأکید کرد: ترکیه عضو و پیشانی ناتو است، اما از روسیه اس-۴۰۰ تحویل می‌گیرد، برایش هم مهم نیست که آمریکا و ناتو اعتراض کنند. این موازنه‌گری اوراسیایی به ترکیه موقعیتی می‌دهد که جاه‌طلبی‌های خود را در منطقه دنبال کند.
سایت عصرایران

از زخم‌های ناپیدا تا بیداری آگاهی؛ قصه‌ای از خشونت خانگی/  مگه برای کسی مهم بودم؟

واکاوی دلایل شکست سیاست های فرزندآوری
روزنامه آرمان امروز

واکاوی دلایل شکست سیاست های فرزندآوری

آرمان امروز- محمد سعید رضایی: به باور کارشناسان، ازدواج و فرزندآوری ذاتاً کنش‌هایی آینده‌محور هستند. فرد باید باور داشته باشد که آینده، حداقل قابل پیش‌بینی و قابل کنترل است. در جامعه امروز ایران، این تصویر آینده به‌شدت مخدوش شده است. جوانان نه‌تنها نسبت به بهبود شرایط اقتصادی امیدوار نیستند، بلکه از …
نوای شادی و غم هر دو را بسرایید
روزنامه شرق

نوای شادی و غم هر دو را بسرایید

بهرام بیضایی، نویسنده، نمایش‌نامه‌نویس، کارگردان سرشناس و یگانۀ سینما و تئاتر و پژوهشگر خلاق در عرصه ادبیات نمایشی و اسطوره‌شناسی، درست در تولد هشتادوهفت سالگی‌اش، دور از وطن، در آمریکا درگذشت. بیضایی به‌اعتبار آثار گران‌سنگ خود، شیفتۀ ایران بود و به‌رغم تنگ‌نظری‌ها و موانع بسیار تا آخر عمر از کار و …
مرگ های سینمایی 2025
روزنامه آرمان امروز

مرگ های سینمایی 2025

آرمان امروز : در سال میلادی که آخرین روزهای آن را سپری می‌کنیم؛ دنیای سینما، تئاتر و هنرهای نمایشی شاهد فقدان چهره‌هایی بود که هر یک به‌تنهایی بخشی از تاریخ هنر معاصر را شکل داده بودند. از اسطوره‌های بازیگری هالیوود چون رابرت ردفورد، جین هکمن و دایان کیتون گرفته تا فیلمسازان مؤلفی مانند دیوید لینچ [ …
۲۰۲۵ به روایت عکاسان
خبرگزاری ایسنا

۲۰۲۵ به روایت عکاسان

در سال ۲۰۲۵ عکاسان وقایع سراسر جهان را پوشش دادند. عکس‌های آن‌ها گاهی تکان‌دهنده، گاهی خنده‌دار و گاهی حیرت‌آورند، و گاهی همه این ویژگی‌ها را یک‌جا در خود دارند. در این گزارش به برخی از بهترین عکس‌های سال «رویترز» و داستان‌های پشت آن‌ها می‌پردازیم.
از تونل مرگ تا دادگاه برخط
روزنامه شرق

از تونل مرگ تا دادگاه برخط

محمدجعفر عبداللهی، رئیس‌کل دادگستری استان خراسان جنوبی، می‌گوید: «با خانه‌نشین شدن بخشی از مردم، دادگاه‌های برخط ایجاد شد تا اصحاب دعوا، وکلا و مطلعان بدون حضور فیزیکی در دادرسی شرکت کنند.» این سامانه‌ها هزینه رفت‌وآمد را کاهش داده، اتلاف وقت را حذف کرده و مراجعات غیرضروری را محدود کرده است. دادگاه‌های …
دست بیرون مانده از خاکِ بهرام بیضایی و آرزوهای محقق نشده‌اش/ ۱۵ سال دوری از ایران، ابدی شد
سایت خبرآنلاین

دست بیرون مانده از خاکِ بهرام بیضایی و آرزوهای محقق نشده‌اش/ ۱۵ سال دوری از ایران، ابدی شد

«بهرام بیضایی سال‌هاست که رفته است؛ بار و بندیلش را بسته و تن به کوچیدن داده است.....» بیضایی که پنجم دی‌ماه، قدم در ۸۷ سالگی گذاشت، در همین روز ترک‌جهان گفت تا حیرانی دوست‌دارانش برای دست بیرون مانده‌ی او از خاک به خاطر آرزوهای محقق‌نشده‌اش ابدی شود؛ آرزوی ساختن و روی صحنه بردن در کشور خودش، ایران.
ناگهان عراقچی و ناگهان «تحریم» برکت است
سایت فرارو

ناگهان عراقچی و ناگهان «تحریم» برکت است

خوب است آقای عراقچی در سخنرانی بعدی در سفر استانی بعدی، درباره برکات تحریم‌ها به صورت مشخص صحبت کنند. همین سال گذشته بود که سعیدرضا عاملی، دبیر سابق شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گفت از سال ۱۳۹۱ تا آن زمان (بهمن ۱۴۰۳) ۱ تریلیون و ۲۰۰ میلیارد دلار به کشور خسارت خورد. محمدجواد ظریف هم چند روز قبل برای اولین …
         
سایت خبرآنلاین

ببینید | اضافه نشدن دستمزد به اندازه تورم، یعنی هل دادن ۲۱ میلیون خانوار ایرانی به زیر خط فقر

غریبه بزرگ، بهرام سینمای ایران
سایت خبرفوری

غریبه بزرگ، بهرام سینمای ایران

بهرام بیضایی کارگردان شهیر سینما و تئاتر در غربت و یک روز بعد از سالروز تولدش چهره در نقاب خاک کشید.
تماشا کنید: تورم هزار درصدی در ایران؟/ گفت‌وگو با حسین عبده تبریزی، اقتصاددان
سایت انتخاب

تماشا کنید: تورم هزار درصدی در ایران؟/ گفت‌وگو با حسین عبده تبریزی، اقتصاددان

حسین عبده تبریزی اقتصاددان در گفت‌و‌گو با «انتخاب» به تحلیل شرایط اقتصادی کشور پرداخته و به این سئوال همگانی پاسخ می‌دهد که «چه می‌شود؟» عبده معتقد است اکنون ایران در تله آرژانتین است و هشدار می‌دهد که ممکن است وارد تله ونزوئلایی شویم.
سایت انتخاب

ببینید/ ویدیویی قدیمی از بهرام بیضایی و عباس کیارستمی

۶ گزینه احتمالی جانشینی فرزین در بانک مرکزی / اسامی مطرح شده تصدی بانک مرکزی از عبدالناصر همتی تا بقیه رفقا
سایت جوان آنلاین

۶ گزینه احتمالی جانشینی فرزین در بانک مرکزی / اسامی مطرح شده تصدی بانک مرکزی از عبدالناصر همتی تا بقیه رفقا

بحران ارزی و جهش دلار خبر‌های غیررسمی از استعفای محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی را قوت بخشیده و گزینه‌هایی احتمالی برای تصدی این سمت در فضای سکوت و ابهام عنوان شده است.
دارابی: ما 12 میلیارد دلار فقط از منابع انرژی ناترازی داشته ایم. مگر می شود قیمت دلار بالا نرود؟ + فیلم
خبرگزاری دانشجو

دارابی: ما 12 میلیارد دلار فقط از منابع انرژی ناترازی داشته ایم. مگر می شود قیمت دلار بالا نرود؟ + فیلم

کارشناس اقتصادی گفت: در ایام اخیر هم افزایش تقاضا داشته‌ایم هم کاهش موجودی ارز همچنین مسئولان می‌گویند ناترازی داریم، اما خیلی از آنها نمی‌دانند یعنی چه!
         
دیدار سرنوشت‌ساز در کاخ سفید و تلاش بی‌بی برای جابه‌جایی خط قرمز ترامپ؛ چرا تهران کوبنده‌تر پاسخ می‌دهد؟
سایت اکوایران

دیدار سرنوشت‌ساز در کاخ سفید و تلاش بی‌بی برای جابه‌جایی خط قرمز ترامپ؛ چرا تهران کوبنده‌تر پاسخ می‌دهد؟

اکوایران: در حالی که کاخ سفید برای تثبیت آتش‌بس و رونمایی از «هیئت صلح غزه» شتاب دارد، نتانیاهو با تردید در مسیر صلح به دنبال رویارویی با ایران است.
حرف‌های شهرام ناظری جنجالی شد!
خبرگزاری ایلنا

حرف‌های شهرام ناظری جنجالی شد!

«اگر مولانا در ایران بود، از بین رفته بود»؛ این حرف را اخیرا شهرام ناظری در دانشگاه سلجوق ترکیه گفته که واکنش‌ها و مخالفت‌هایی را به همراه داشته است.
سخت‌گیری مالیاتی بر شرکت‌های کوچک آسان‌گیری بر غول‌ها
سایت جوان آنلاین

سخت‌گیری مالیاتی بر شرکت‌های کوچک آسان‌گیری بر غول‌ها

مالیات بر درآمد شرکت‌ها یکی از منابع مهم تأمین مالی دولت‌ها و ابزاری برای سیاستگذاری اقتصادی است
پول، عشق، حاشیه
سایت فرهیختگان

پول، عشق، حاشیه

وقتی مدیر و همه‌کاره یک باشگاه فوتبال یک ایجنت شده، وقتی مدیران بزرگترین باشگاه‌های ما هیچ تخصصی در مدیریت ورزشی ندارند و تا این حد پول بر فوتبال حکم می‌کند، نمی‌توان خیلی به آینده امیدوار بود. این دعواها حالاحالاها ادامه دارد و با تداوم این شرایط باید شاهد اتفاقات و حواشی زشت‌تری هم بود.
قمار بزرگ فرستاده ویژه و پیام مهم واشنگتن به بغداد؛ گزینه نامتعارف در عراق قدرت را به دست می‌گیرد؟
سایت اکوایران

قمار بزرگ فرستاده ویژه و پیام مهم واشنگتن به بغداد؛ گزینه نامتعارف در عراق قدرت را به دست می‌گیرد؟

اکوایران: آمریکا با فشار بر دولت آینده عراق و ارسال پیام‌های سخت‌گیرانه، در پی بازتعریف نفوذ خود است؛ مسیری پرریسک که می‌تواند توازن شکننده بغداد میان تهران و واشنگتن را برهم بزند.
پیغام تلخ دانشگاه استنفورد برای درگذشت بهرام بیضایی
سایت برترینها

پیغام تلخ دانشگاه استنفورد برای درگذشت بهرام بیضایی

بیانیه تلخ و غم‌انگیز دانشگاه استنفورد به مناسبت درگذشت بهرام بیضایی مورد توجه قرار گرفته است.
تنش در فوتبال ایران؛ تراکتور، فدراسیون و بقیه!
سایت دیدارنیوز

تنش در فوتبال ایران؛ تراکتور، فدراسیون و بقیه!

در پی تساوی اخیر تراکتور برابر شمس آذر قزوین، زنوزی، مالک باشگاه تراکتور به مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال حمله کرد، سازمان لیگ فوتبال ایران به اظهارات زنوزی پاسخ داد و باشگاه‌های تراکتور و پرسپولیس علیه هم بیانیه دادند!
انفجار خاموش تورم؛ چراغ سبز بودجه ۱۴۰۵ به افزایش قیمت‌ها
سایت جهان صنعت نیوز

انفجار خاموش تورم؛ چراغ سبز بودجه ۱۴۰۵ به افزایش قیمت‌ها

بررسی آثار تورمی لایحه بودجه 1405 نشان می‌دهد رشد 22 درصدی نرخ ارز، افزایش تعرفه واردات، جهش قیمت انرژی، خوراک پتروشیمی‌ها و فرآورده‌های نفتی می‌تواند موجی تازه از تورم ساختاری را در بازار کالا، خدمات و معیشت خانوارها ایجاد کند.
فاز جدید خاورمیانه؛ اسرائیل وارد نبرد با ایران خواهد شد؟
سایت جهان صنعت نیوز

فاز جدید خاورمیانه؛ اسرائیل وارد نبرد با ایران خواهد شد؟

در حالی‌که ایالات متحده و متحدانش سرانجام در سال 2025 تلاشی را برای پایان دادن به جنگ غزه آغاز کردند، مشخص نیست که ثبات منطقه‌ای چگونه احیا خواهد شد یا نظم جدید منطقه‌ای چه شکلی به خود خواهد گرفت. در آینده‌ای قابل پیش‌بینی، خاورمیانه خود را برای یک درگیری طولانی‌مدت آماده خواهد کرد، زیرا اسرائیل به دنبال …
بودجه ۱۴۰۵ و تکرار فرمول شکست‌خورده افزایش ۲۰ درصدی حقوق
سایت جهان صنعت نیوز

بودجه ۱۴۰۵ و تکرار فرمول شکست‌خورده افزایش ۲۰ درصدی حقوق

لایحه بودجه ۱۴۰۵ با تثبیت افزایش ۲۰ درصدی حقوق و دستمزد، بار دیگر شکاف میان درآمد حقوق‌بگیران و واقعیت تورم بالای ۴۰ درصد را عمیق‌تر کرده و پرسش‌هایی جدی درباره عدالت مزدی و پایبندی دولت به قانون برنامه هفتم ایجاد کرده است.
امید خانه‌دار شدن یا تله سرمایه؟ هشدار به متقاضیان جوان
سایت جهان صنعت نیوز

امید خانه‌دار شدن یا تله سرمایه؟ هشدار به متقاضیان جوان

بازار مسکن در رکود تورمی، زمینه را برای پروژه‌های پرابهام و فریب جوانان دهه‌شصتی و هفتادی فراهم کرده است؛ پروژه‌هایی که وعده خانه می‌دهند اما شفافیت و مجوز قانونی ندارند.
دلسردی جمعی
سایت هم میهن

دلسردی جمعی

گرهی که به‌راحتی و با سرانگشت تدبیرِ مسئولان مملکت می‌توانست باز شود، سرانجام با زورِ زیادِ فرنگیان باز شد تا آن مثال کهن بار دیگر تحقق یابد که: ما زیر بار زور نمی‌رویم، مگر آنکه خیلی پر زور باشد.
         
هشدار هادی خانیکی و عباس عبدی  درباره روند تحولات ایران/ مرگ طبقه متوسط، اصلاحات را خاطره می‌کند
سایت هم میهن

هشدار هادی خانیکی و عباس عبدی درباره روند تحولات ایران/ مرگ طبقه متوسط، اصلاحات را خاطره می‌کند

طبقه متوسط ایران، آینده را مبهم و سیاست را کم‌اثر می‌داند و به وعده‌ها هم بی‌اعتماد شده است. لذا اگر اصلاح‌طلبی نتواند زبان تازه‌ای برای تعامل با این طبقه پیدا کند، پایگاه خود را از دست می‌دهد.
انتشار اسناد تماس‌های ولادیمیر پوتین و جورج بوش  درباره ایران/ راز‌های هسته‌ای
سایت هم میهن

انتشار اسناد تماس‌های ولادیمیر پوتین و جورج بوش درباره ایران/ راز‌های هسته‌ای

آرشیو امنیت ملی آمریکا، روز ۲۳ دسامبر سه سند از ملاقات‌های رئیس‌جمهور اسبق آمریکا و رئیس‌جمهور فعلی روسیه مربوط به سال‌های ۲۰۰۱، ۲۰۰۵ و ۲۰۰۸ منتشر کرد که در ایران نیز بازتاب زیادی داشت. چراکه این اسناد، مربوط به دورانی هستند که روسیه و چین در وضع تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران همراهی کاملی با آمریکا …
جنجال یک مستند
سایت روزنامه سازندگی

جنجال یک مستند

مستند «ترانه» با روایت ترانه علیدوستی از وقایع ۱۴۰۱ با ۲۵ میلیون بازدید، در کمتر از ۴۸ ساعت مخالفان و مدافعان بسیاری یافت
نیمه مخوف پوتین
سایت روزنامه سازندگی

نیمه مخوف پوتین

انتشار اسناد محرمانه آرشیو امنیت ملی آمریکا که شامل گفت‌وگوهای خصوصی پوتین و بوش رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده، درباره برنامه هسته‌ای ایران است،‌ نشان می‌دهد که رئیس‌جمهور روسیه بر لزوم «مجازات ایران» در صورت دستیابی به سلاح هسته‌ای تأکید داشته و نمی‌خواست ایران به این فناوری برسد
برکت تحریم؟
سایت روزنامه سازندگی

برکت تحریم؟

نقدی بر اظهارات عراقچی در جمع فعالان اقتصادی اصفهان
دو قطبی جدید در خاورمیانه/چرا عربستان سعودی و امارات متحده عربی وارد نبردهای نیابتی با یکدیگر شدند؟
سایت هم میهن

دو قطبی جدید در خاورمیانه/چرا عربستان سعودی و امارات متحده عربی وارد نبردهای نیابتی با یکدیگر شدند؟

تحولات ماه‌های اخیر در یمن و سودان نشان داده‌است که دوران صمیمیت و اخوت محمد بن‌سلمان، حاکم بالفعل عربستان سعودی و محمد بن‌زاید، حاکم امارات متحده عربی به پایان رسیده‌است.
روایتگر راستین اساطیر
سایت روزنامه سازندگی

روایتگر راستین اساطیر

درباره بهرام بیضایی، خالق جهان‌های استعاری در سینما و تئاتر ایران
احمدی: چین و روسیه به‌راحتی می‌توانند مانع تشکیل کمیته ۱۷۳۷ و پنل کارشناسی شوند؛ مواضعی که علناً درباره مذاکره ایران و آمریکا اعلام می‌شود معمولاً مواضع مذاکراتی است، نه مواضع نهایی
سایت اعتماد آنلاین

احمدی: چین و روسیه به‌راحتی می‌توانند مانع تشکیل کمیته ۱۷۳۷ و پنل کارشناسی شوند؛ مواضعی که علناً درباره مذاکره ایران و آمریکا …

کوروش احمدی گفت: بطور کلی، مواضعی که علنا اعلام می‌شود معمولا مواضع مذاکراتی است و الزاما مواضع قطعی و نهایی کشورها نیست و کشورها معمولا از تقابل با هم در رسانه‌ها خودداری می‌کنند تا از این طریق مانع تصلب مواضع و سخت‌تر شدن کار شوند.
ده سال زیر بازار تهران تونل زدند و هیچکس نفهمید؟
سایت برترینها

ده سال زیر بازار تهران تونل زدند و هیچکس نفهمید؟

سال‌ها بود که شایعه‌ای درباره وجود یک تونل زیرزمینی در بازار بزرگ تهران دهان‌به‌دهان می‌چرخید؛ شایعه‌ای که تا همین اواخر بیشتر به قصه‌ای اغراق‌آمیز شبیه بود و خیلی‌ها آن را جدی نمی‌گرفتند.
سقوط آزاد ازدواج در ایران؛ جوانانِ بی‌رغبت به جوانی جمعیت
سایت تابناک

سقوط آزاد ازدواج در ایران؛ جوانانِ بی‌رغبت به جوانی جمعیت

آمار منتشرشده از کاهش میزان ازدواج ثبت شده در کشور، توجه بسیاری را به خود جلب کرد.
روزنامه جمهوری اسلامی: در برابر طالبان کوتاه آمدید و ترورهای آنها در مشهد و تهران را نادیده گرفتید /تروریست‌های مزدور بیگانگان، تهران را هم ناامن کرده‌اند
سایت اعتماد آنلاین

روزنامه جمهوری اسلامی: در برابر طالبان کوتاه آمدید و ترورهای آنها در مشهد و تهران را نادیده گرفتید /تروریست‌های مزدور بیگانگان، …

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: ترور ژنرال اکرام‌ الله سریع، از عناصر مؤثر دوران جمهوریت افغانستان که بعد از سلطه طالبان بر این کشور به ایران پناهنده شد و در تهران زندگی می‌کرد، از دو جهت قابل تأمل است.
ماجرای تاسیس دانشگاه جعلی پزشکی پدر طب سنتی ایران که اکنون فراری است / «ح.خ» چطور در صداوسیما رشد کرد؟
سایت اعتماد آنلاین

ماجرای تاسیس دانشگاه جعلی پزشکی پدر طب سنتی ایران که اکنون فراری است / «ح.خ» چطور در صداوسیما رشد کرد؟

عباس عبدی نوشت: پس از روی کار آمدن دولت رییسی یک توافق همکاری میان دانشگاه علوم پزشکی ایران و امامزاده عینعلی و زینعلی امضا شد که مجموعه‌ای از افراد نظامی و غیرنظامی حکومت عضو هیات‌مدیره این امامزاده هستند ولی نکته بسیار مهم این است که درمانگاه سنتی این نهاد زیر نظر همین آقای حکیم ح.خ بود. در اینجا …
         
کاغذ پاره‌ای که زندگی مردم را مختل کرده است!
سایت روزنو

کاغذ پاره‌ای که زندگی مردم را مختل کرده است!

عباس عراقچی، وزیر امور خارجه دولت چهاردهم، این روز‌ها نه به واسطه احیای برجام یا گشایش‌های بزرگ بین‌المللی، بلکه با اظهارات جنجالی‌اش درباره «برکات تحریم» در کانون توجه قرار گرفته است. سخنانی که نه تنها موجی از انتقادات کارشناسان و تحلیلگران را برانگیخت، بلکه بار دیگر این پرسش اساسی را مطرح کرد، دستگاه …
«نگاه واقع بینانه» | استقبال کیهان از سخنان عراقچی درباره تحریم
سایت فراز

«نگاه واقع بینانه» | استقبال کیهان از سخنان عراقچی درباره تحریم

سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه، در دیدارهای اخیر خود با فعالان اقتصادی استان‌های اصفهان و آذربایجان، به نکته‌ای کلیدی درباره مطالبات بخش خصوصی اشاره کرد. او با بیان اینکه در این نشست‌ها دغدغه‌های داخلی بر موضوع تحریم‌ها پیشی گرفته است، گفت: «جالب است که هیچ فعال اقتصادی از من تقاضای لغو تحریم‌ها را …
خیانت پوتین به ایران پایان یافته
سایت نامه نیوز

خیانت پوتین به ایران پایان یافته

چرا پوتین پس از موضع‌گیری علیه برنامه هسته‌ای ایران در ۲۰۰۸، اکنون در شورای امنیت سازمان ملل از حق ایران دفاع می‌کند؟
ماجرای تونل زیرزمینی بازار تهران؛  با بازار تهران خداحافظی کنیم؟
سایت عرشه آنلاین

ماجرای تونل زیرزمینی بازار تهران؛ با بازار تهران خداحافظی کنیم؟

استاندار تهران از طرح انتقال بازار تهران خبر داد
سایت برترینها

ممنون آقای مدیری، اما فعلا که اصلا خنده‌دار نبود

روزنامه هفت صبح

کیفیت رابطه؛ سرمایه پنهان عشق | گفتگوی خواندنی با مائده طهماسبی

جنجال جدید نتانیاهو؛ «سومالی‌لند» کجاست؟/ واکنش ترامپ
سایت دیدارنیوز

جنجال جدید نتانیاهو؛ «سومالی‌لند» کجاست؟/ واکنش ترامپ

بنیامین نتانیاهو روز جمعه ادعا کرد که اسرائیل به عنوان نخستین کشور «سومالی‌لند» را به عنوان یک کشور «مستقل و دارای حاکمیت» به رسمیت شناخته است. این تصمیم با واکنش‌های منفی بسیاری از سوی سومالی و کشور‌های منطقه مواجه شد. سومالی‌لند کجاست و چرا اسرائیل می‌خواهد آن را به رسمیت بشناسد؟