شنبه, ۹ تیر, ۱۴۰۳ / 29 June, 2024


میگنا - پداگوژی و اهمیت آن در دبستان
۱۴۰۳/۰۴/۰۱ / سایت میگنا / اجتماعی

میگنا - پداگوژی و اهمیت آن در دبستان

پداگوژی به بررسی روش‌های ارزشیابی یادگیری فراگیران می‌پردازد این رشته به مطالعه سبک‌های یادگیری، توانایی‌های شناختی و ویژگی‌های فردی فراگیران می‌پردازد.

پداگوژی و اهمیت آن در دبستاناکرم نصیری مدیر مجتمع نردبانپداگوژی به بررسی روش‌های ارزشیابی یادگیری فراگیران می‌پردازد این رشته به مطالعه سبک‌های یادگیری، توانایی‌های شناختی و ویژگی‌های فردی فراگیران می‌پردازد. پداگوژی به عنوان فلسفه و هنر آموزش، به مطالعه و بررسی فرایند یاددهی-یادگیری می‌پردازد. این رشته به بررسی روش‌های موثر برای انتقال دانش، مهارت‌ها و نگرش‌ها به فراگیران می‌پردازد. برخی از متون پداگوژی را علم و هنر معلمی تعریف کرده اند.
«پداگوژی» را «نظریه عملی تعلیم و تربیت» و یا  بعبارت دیگر «دانش آموزش و پرورش» هم تعریف کرده اند.
 به گزارش میگنا رسانه سلامت روان ایران پداگوژی با مطالعه نظریه‌های یادگیری و روان‌شناسی شناختی، به بررسی فرایندهای ذهنی و شناختی درگیر در یادگیری می‌پردازد. این رشته به شناسایی عوامل موثر بر یادگیری مانند انگیزش، توجه، حافظه و تفکر انتقادی می‌پردازد.
اکرم نصیری روانشناس تربیتی در ادامه این مطلب آورده است پداگوژی به آموزش و معرفی اصول و فنون و روشهای نوین تدریس، انواع سبکهای یادگیری، مفاهیم مهم برای آموزش و پرورش و میزان اندازه گیری پیشرفت تحصیلی، نحوهی برقراری ارتباط، چگونگی طراحی طرح درس و سرفصلهای آموزشی یک دوره آموزشی، برنامه ریزی آموزشی یک استاندارد به مربیان، مدرسان و اساتید میپردازد
بررسی روش‌های تدریس و طراحی آموزشی، و ارائه راهکارهایی برای انتقال موثر دانش و مهارت‌ها به فراگیران هم در این قلمرو مطرح میشود  این رشته به بررسی تکنیک‌های تدریس، طراحی محتوا و فضای یادگیری می‌پردازد.
پداگوژی به بررسی روش‌های ارزشیابی یادگیری فراگیران می‌پردازد. این رشته به شناسایی انواع ارزشیابی (تشخیصی، تکوینی و پایانی) و طراحی ابزارهای سنجش مناسب می‌پردازد.

پداگوژی به بررسی تفاوت‌های فردی فراگیران و چگونگی پاسخگویی به نیازهای متنوع آنان می‌پردازد. این رشته به مطالعه سبک‌های یادگیری، توانایی‌های شناختی و ویژگی‌های فردی فراگیران می‌پردازد.


Knowledge of content pedagogy یا دانش محتوای آموزشی (PCK) یک جنبه حیاتی از تدریس است که تخصص موضوعی را با استراتژی های آموزشی ماهرانه ترکیب می کند در واقع برای آن موضوع روش تدریس مناسبی را انتخاب میکند این شامل ادغام دانش محتوا و تخصص آموزشی در یک حوزه موضوعی خاص برای رسیدگی موثر به تصورات غلط رایج دانش آموزان، مفاهیم دشوار و ارتباطات مهم بین مفاهیم است. این دانش برای معلمان ضروری است تا از دانش آموزان در تسلط بر مفاهیم و مهارت های کلیدی در حوزه موضوعی خود حمایت کنند.

آموزش مؤثر در مطالعات اجتماعی مدرسه ابتدایی باید معنادار، یکپارچه، مبتنی بر ارزش، چالش برانگیز و فعال باشد.
معلمان باید نیازهای متنوع دانش آموزان خود را از طریق آموزش های متفاوت و شیوه های فرهنگی مرتبط درک و برآورده کنند.
برنامه درسی نیز باید بر مفاهیم خاص مطالعات اجتماعی، مهارت ها و ایده های بزرگ به جای فعالیت های سرگرم کننده تمرکز کند.
برای اجرای مطالعات اجتماعی ابتدایی قدرتمند و هدفمند، معلمان به آمادگی کافی، توسعه حرفه ای، زمان آموزشی روزانه و منابع کافی نیاز دارند. توسعه حرفه‌ای مؤثر باید سبک‌های آموزشی تعاملی و منعطفی را که به خوبی با کودکان کار می‌کند، الگوبرداری  و تدارک ببیند .

مطالعات اجتماعی در دبستان های ابتدایی باید فرصت‌هایی را برای دانش‌آموزان فراهم کند تا از طریق فعالیت‌هایی مانند تحقیق، گفتگو، بحث‌ها و شبیه‌سازی‌هایی که نیاز به تفکر انتقادی دارند، درک اجتماعی و کارآمدی مدنی ایجاد کنند.
معلمان باید فرصت‌هایی را برای دانش‌آموزان ایجاد کنند تا در مورد ارزش‌ها بحث کنند، درگیر حل مسئله در دنیای واقعی باشند و تصمیم‌های منطقی بگیرند خاتمه کلام اینکه، آموزش باکیفیت مطالعات و مهارتهای اجتماعی در دبستان بعنوان گام و خشت اول برای توسعه شهروندان آگاه و متفکری که می توانند به طور موثر در یک جامعه دموکراتیک مشارکت کنند، ضروری است. آموزش نقش مهمی در تقویت انعطاف پذیری و تاب آوری دانش آموزان ایفا می کند.