
سردار محمدباقر سلیمی، در گفتوگو با خبرگزاری میزان در واکنش به اظهارات سخنگوی شهرداری تهران درباره لزوم تعیینتکلیف مسئولیت مدیریت خطوط تندرو و اینکه باید اختیار و مسئولیت اداره خطوط اتوبوسهای تندرو بر عهده شهرداری باشد با بیان اینکه مسئولیت نگهداشت، تجهیز و زیرساخت خطوط ویژه اتوبوسرانی به عهده شهرداریها است، تصریح کرد: مدیریت ترافیک شامل آن بخشی که به رفتار رانندگی، تصادفات و نحوه تردد مرتبط میشود و نظارت بر تخلفات، برابر قانون به عهده پلیس راهنمایی و رانندگی است.
وی در توضیح بیشتر این موضوع افزود: تنظیم زمانبندی حرکت اتوبوسها، خدمات به مسافران، نگهداشت ایستگاهها و تجهیزات لازم این خطوط، به عهده شهرداری است که معمولاً آن را به سازمان اتوبوسرانی محول میکنند.
سردار سلیمی در پاسخ به این سوال آیا امکان رصد و پایش تخلفات رانندگی در این خطوط در توان پلیس راهور است؟ گفت: باید متناسب با امکانات موجود، تجهیزات و امکانات در دسترس پلیس انتظار داشت. در حال حاضر به صورت سنتی کنترل و مدیریت انجام میشود و اما همواره پیگیر و مطالبهگر هستیم که خطوط فعلی و سایر معابر، همانگونه که در قوانین مربوطه پیشبینی شده است و در برنامههای پنجم، ششم و هفتم توسعه کشور به آن پرداخته شده، به نحو مطلوب مدیریت شوند.
معاون عملیات پلیس راهور ادامه داد: ضروری است که تجهیزات هوشمند توسط شهرداریها در شهرها و توسط سازمان راهداری در جادهها تأمین شود و دسترسی به این تجهیزات و دادههای جمعآوری شده به صورت آنلاین و بدون هیچگونه دخل و تصرف در اختیار ما قرار گیرد تا بتوانیم مدیریت بهتری داشته باشیم. این امر امکان اعمال هوشمندانهتر تخلفات را با فوریت بیشتر، صرف زمان و هزینه کمتر، دقت و سرعت بالاتر فراهم میسازد.
سردار سلیمی با اشاره به محدودیت کنترل سنتی، بر لزوم توسعه سامانههای هوشمند تأکید کرد و گفت: برای نمونه، خطوط ویژه تهران حدود ۳۰۰ کیلومتر است. برای پوشش سنتی و سهشیفته آن، به حدود هزار نفر نیرو نیاز داریم که این امکانپذیر نیست. باید تجهیزات هوشمند تأمین و دادهها به صورت برخط و بیدرنگ در اختیار پلیس قرار گیرد تا بتوانیم تخلفات را هوشمندانهتر، با دقت و سرعت بیشتر رسیدگی کنیم.
منبع : خبرگزاری میزان

















































