اگر صفحه را درست نمی‌بینید اینجا را کلیک کنید

میزان تاثیرگذاری آثار مرتبط باآزادسازی خرمشهر کم است؟/ نقش حاکمیت
به گزارش خبرنگار مهر، نمایشگاه نقاشی و مجسمه «شهر آسمانی» متشکل از آثار هنرمندان برجسته شامل آثاری از گنجینه حوزه هنری و ۶ اثر هنرمندان برجسته که به تازگی برای سالروز آزادسازی خرمشهر خلق شده‌اند، روز دوشنبه دوم خردادماه در گالری عالی حوزه هنری گشایش می‌یابد. یکی از هنرمندانی که اثری جدید برای گرامیداشت این روز خلق کرده، مرتضی اسدی است که این اثر با عنوان «ما برای آزادی تو چه سرها که ندادیم» با موضوع آزادسازی خرمشهر است. مرتضی اسدی هنرمند پیشکسوت نقاش در آستانه فرارسیدن چهلمین سالروز آزادسازی خرمشهر و رونمایی از جدیدترین اثرش در نمایشگاه «شهر آسمانی» به خبرنگار مهر گفت: من در روند خلق تمام کارهایی که در مورد با خرمشهر انجام دادم حس کردم از طرف بعث عراق هجومی در کشور ما شده است و هر ملتی حق دارد که در مقابل هجوم از خودش دفاع کند. ملت ما نیز حق داشت که در مقابل تجاوز دشمن به کشورش بایستند و جانانه نیز از مملکتش دفاع کردند. منِ نقاش نیز سعی کردم در راستای دفاع از کشور در کنار سایر مردم باشم. آثار من برداشت‌های شخصی‌ام از جنگ، ایثار و فداکاری و جا ماندن بچه‌ها و … است. وی بیان کرد: کاری که این دفعه برای خرمشهر انجام دادم همچون سایر آثارم جنبه سمبولیک دارد و به صورت مستقیم وارد بحث‌های مرتبط با جنگ نمی‌شود. من سال‌ها برای هیچ اثری اسم انتخاب نکرده بودم ولی برای این اثر اسم انتخاب کردم و عنوان آن «ما برای آزادی تو چه سرها که ندادیم» است. این هنرمند نقاش همچنین گفت: امیدوارم و آرزو دارم روزی ستاد بازسازی مناطق جنگی و دولت کاری کنند که خرمشهری که اسمش خونین‌شهر شد، دوباره به خرم بودن برسد به شرط آنکه بخواهند خرم شود؛ نمی‌دانم الان بعد از سی و چند سال وضعیت خرمشهر چگونه است زیرا در چند سال اخیر به آنجا پا نگذاشته‌ام و از نزدیک ندیدم. وی با بیان اینکه مستندهای جنگ و سینمای تحلیل‌گر می‌توانست به بهترین واقعیت‌های آزادسازی خرمشهر را نشان بدهند، تصریح کرد: نقاشان سعی کردند نقشی در نشان دادن وقایع این رخداد تاریخی داشته باشند. به هر حال نقاشی رشته‌ای است که بیانش خیلی خاص و شخصی شده است. این رشته شاید تأثیر چندانی روی مخاطب نداشته باشد ولی من به سهم خودم تلاش کرده‌ام المان‌هایی را که می‌شناسم و مردم با آنها زیست کرده‌اند در کارهایم بیاورم و با ساخت نقاشی ملی و مقیم که همان نگارگری یا مینیاتور است، سهمی در نشان دادن ایثار و مقاومت بچه‌هایی که غریبانه رفتند و خیلی‌ها برنگشتند، داشته باشم. اسدی در ادامه درباره میزان اثرگذاری کارهای مرتبط با آزادسازی خرمشهر روی اقشار مختلف مردم سخن گفت و توضیح داد: ما نمی‌دانیم پس از آزادسازی خرمشهر چند اثر هنری با موضوع این رخداد تاریخی خلق شده‌اند. از طرف دیگر می‌دانیم افرادی که از نزدیک آن رخداد و واقعیت‌هایش را دیده‌اند، در مقایسه با افرادی که از طریق رسانه‌های دیداری و تصویری اطلاعاتی درباره رخداد مذکور به دست آورده‌اند نسبت به آن رخداد احساس متفاوتی داشتند. این موضوع باعث شده است که آثاری که بلافاصله پس از آزادسازی خرمشهر با موضوع آن خلق شدند، تأثیرگذاری بسیار بالایی در سطح جامعه داشته باشند و آثاری که بعدها خلق شدند اثر چندانی روی اجتماع نگذارند. این هنرمند نقاش در پایان گفت: امروزه جوانان زیادی در عرصه‌های مختلف هنری فعالیت می‌کنند و کارهای خوبی نیز انجام می‌دهند اما اینکه چرا به سراغ خلق آثاری با موضوعاتی چون آزادسازی خرمشهر نمی‌روند جای بحث دارد اما به نظر من بخشی از این مساله به حاکمیت برمی‌گردد. بهتر است حاکمیت به این موضوع توجه کند که دفاع مقدس یک سیل و جریان ملی است و نباید تمرکز روی آن را به روزهای خاصی از سال منحصر کرد. اگر حاکمیت تمرکز روی دفاع مقدس و واقعیت‌های آن را فقط به روزهای خاصی از سال منحصر کند، در واقع به نوعی رفع تکلیف کرده است و در این صورت به راستی هنرمندی که در طول سال آثار متفاوتی با موضوع دفاع مقدس خلق می‌کنند آثارشان را در کجا می‌توانند به نمایش بگذارند؟ چرا کتاب مرتضی اسدی که صفحه‌آرایی شده و ۱۱ سال منتظر چاپ در حوزه هنری مانده، هنوز چاپ و منتشر نشده است؟ کد خبر 5496242