لزوم آشنایی دانش آموزان در سال های ابتدایی با مهارت های ارتباط اجتماعی
بهزاد فراهانی داور سی و نهمین جشنواره فردا و مسابقات فرهنگی و هنری دانش آموزان برگزیده سراسر کشور، در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: خداوند متعال را شاکرم که در چندین سال اخیر، در بخش داوری جشنواره فردا خدمتگزار دانش آموزان عزیز هنرمند سراسر کشور هستم و باید گفت که در بخش اجرا استعدادهای خوبی در این جشنواره به نمایش گذاشته شده است و ما توانایی‌های دانش آموزان عزیز را شاهد هستیم. وی در ادامه با تأکید بر این مفهوم که هر ساله به کیفیت این جشنواره افزوده می‌شود، افزود: در سال‌های اخیر بخش مجری گری هم به بخش‌های جشنواره فردا راه پیدا کرده است که جای دارد این انتخاب درست و دقیق را به مسئولین تصمیم گیر برنامه ساز این جشنواره تبریک عرض می‌کنم و امید آن دارم همان طور که در این چند ساله، این روند با پیشرفت مواجه بوده است، در سال‌های پیش رو نیز، شاهد رشد چشم گیر حضور دانش آموزان در بخش اجرای صحنه جشنواره فردا و مسابقات فرهنگی و هنری دانش آموزان برگزیده سراسر کشور باشیم. مجریان دانش آموز پتانسیل‌های بالقوه برای اجرا در رسانه هستند وی با اشاره به این امر که دانش آموزان مقاطع مختلف در این عرصه شرکت داشته اند، ادامه داد: امید آن داریم که روزی برسد تا تمام استعدادهای نهفته در دل مدارس ایران شناخته شوند و در مراحل بالاتر به رقابت بپردازند، شاهد درخشش آنان باشیم و بتوانیم با تکیه بر ظرفیت‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، زمینه بروز و ظهور استعدادهای آنان را فراهم آوریم و نباید فراموش کرد که مجریان دانش آموزان پتانسیل‌های بالقوه برای اجرا در رسانه هستند. امید آن داریم که روزی برسد تا تمام استعدادهای نهفته در دل مدارس ایران شناخته شوند و در مراحل بالاتر به رقابت بپردازند وی که اجرای برنامه‌های مختلف در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را در کارنامه هنری خویش به ثبت رسانده است، با اشاره به این که حال و هوای برگزاری جشنواره فرهنگی و هنری دانش آموزان در سال‌های اخیر، که به دلیل بیماری کرونا به صورت مجازی برگزار می‌شود، تفاوت‌های بسیار زیادی با روند برگزاری این جشنواره به صورت حضوری دارد و قطعاً بر روی کیفیت اجرای آنان تأثیر خواهد گذاشت، اضافه کرد: یکی از مهمترین ویژگی‌های یک اجرای موفق این است که مجری بر روی صحنه بتواند مخاطب خویش را از نزدیک ببیند و در بخش اجرای صحنه، زمانی که مجری یک برنامه بر روی صحنه قرار می‌گیرد این نفس و هیجان تماشاچی است که او را به وجد می‌آورد و موجب می‌شود که در نهایت آرامش به اجرای صحنه بپردازد و آرامش داشته باشد، اما حالا که بالاجبار به فضای مجازی بسنده کرده ایم، به یقین می‌دانیم که باید از قواعد دیگری پیروی بکنیم. فراهانی با اذعان به این امر که می‌توان در این دوره‌های جشنواره، رویکرد داوری اجراهای دانش آموزان را به سمت داوری بر اساس قواعد اجرا در مقابل دوربین تغییر داد و خود این امر نیز بخش مهمی از قواعد فعالیت درست یک مجری صحنه است، اظهار داشت: ما نیز باید این فرصت را در اختیار دانش آموزان قرار دهیم تا آنان نیز بتوانند از تمامی ظرفیت‌های فضای مجازی برای نمایش خود استفاده کنند؛ درست است که مخاطب به شدت مهم است، درست است که حضور تماشاچی در فضایی اجرا برای یک مجری صحنه به شدت حائز اهمیت است، اما در یک استودیویی که یک مجری تنها نشسته است و همه عوامل در پشت صحنه مشغول انجام وظایف خود هستند، این نگاه دوربین هاست که در جایگاه مخاطبان او و مردم هستند. برای ۱۰ دقیقه اجرا باید بیست ساعت مطالعه کرد این گوینده با سابقه رادیو، ضرورت آشنایی مجریان دانش آموز با دوربین را از مهم ترین نیازهای امروز جامعه فرهنگی و هنری آموزش‌وپرورش برشمرده و با تأکید بر این مفهوم که همگان آرزوی ریشه کنی ویروس کرونا را دارند و در این میان، آرزوی پاک شدن جامعه از این ویروس به منظور برگزاری جشنواره‌های فرهنگی هنری، آرزویی شیرین تر است، تصریح کرد: همواره خدمت دوستانی که در این جشنواره شرکت کرده بودند عرض کردیم که مطالعه برای یک مجری موفق به حکم نفس کشیدن است و این بدان معناست که این امر، در تقویت قدرت برون داد مجری تا اندازه‌ای حائز اهمیت است که در سخن بسیاری از اساتید هم نفهته بود که برای ده دقیقه اجرا باید بیست ساعت مطالعه داشته باشید. وی با تأکید بر این مفهوم که اگر یک مجری به غیر از برنامه‌ای که برای دست یابی به مهارت‌های لازم برای یک اجرا برای او تعریف شده است، رفتار کند، به غیر از این که به خود و مخاطب خود توهین کرده باشد و خودش را خراب کرده باشد، کار دیگری نکرده است، تأکید کرد: لذا ما هر وقت که توانستیم دانش را در کنار مهارت بگذاریم و این دو را با هم ترکیب کنیم، می‌توانیم در این زمینه موفق عمل کنیم. دانش آموزان مجری اعتماد به نفس خود را به حد اعلا رسانده‌اند فراهانی که همواره از اجرای برای دانش آموزان و فرهنگیان به عنوان یکی از شیرین ترین و بهترین خاطرات دوران حرفه‌ای خود یاد می‌کند، با تأکید بر این که امروز می‌بایست دانش آموزانی را که می‌خواهند در مسیر اجرا به موفقیت دست یابند، می‌بایست به سمت مطالعۀ تخصصی و حرفه‌ای رهنمون شد و این امر را می‌بایست به عنوان یک زیربنا در یک مجری احداث کرد، یادآور شد: زمانی که یک دانش آموز خود را در جایگاه یک مجری قرار می‌دهد، یعنی این اعتماد به نفس را در خود دیده و به معنی بالاتر، این موضوع در ذات او وجود دارد که توانسته است در این جایگاه قرار بگیرد و از همین منظر بوده است که بارها و بارها در این خصوص بر ضرورت همکاری‌های میان مدرسان این حرفه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تعلیم دانش آموزان در اختیار مدارس تأکید کرده ایم و از همین منظر، ضروری است که کلاس‌های فن بیان و آداب ارتباطات اجتماعی برای دانش آموزان برگزار شود تا دانش آموزان عزیز نیز بتواند از کم‌رویی، خجالت، استرس و اضطراب دور شوند و در نهایت همین امر موجب می‌شود که این دانش آموز در مسیر تحصیل خودنیز موفق باشد. دانش آموزان می‌بایست در سال‌های نخستین تحصیل و حتی در سال‌های ابتدایی با مهارت‌های ارتباطات اجتماعی و اعتماد به نفس آشنا شوند و همین امر موجب می‌شود تا از استرس، اضطراب و خجالت دور شوند وی با تأکید بر این مفهوم که در همین میان، ممکن است دانش آموزی به سواد لازم دسترسی داشته باشد و خود را مهیای پاسخگویی به سوالات دانش آموزان کرده باشد، اما به دلیل این که آداب مهارت‌های اجتماعی به درستی به او آموزش داده نشده است، دچار ترس، استرس، اضطراب و یا خجالت می‌شود، گفت: همیشه ترس از خنده‌های دیگران بر اساس اشتباهات ما در جواب دادن به سؤالات معلم در کلاس‌های درس موجب می‌شد که ما نتوانیم دستمان را در پاسخ به سؤالات معلم بالا بیاوریم و همین امر موجب می‌شد تا روند رو به رشد تحصیلی دانش آموزان دستخوش تغییر شود. زمینه‌های افزایش مهارت در آموزش‌وپرورش و از دوران ابتدایی فراهم آید فراهانی، دریافت مهارت‌های احتماعی از دورۀ ابتدایی را یکی از ضرورت‌ها و نیازهای مهم اجتماعی برای هر فرد دانسته و با تأکید بر این مفهوم که می‌بایست زمینه‌های این افزایش مهارت، در آموزش‌وپرورش و از دوران ابتدایی فراهم آید، افزود: دانش آموزان می‌بایست در سال‌های نخستین تحصیل و حتی در سال‌های ابتدایی با مهارت‌های ارتباطات اجتماعی و اعتماد به نفس آشنا شوند و همین امر موجب می‌شود تا از استرس، اضطراب و خجالت دور شوند. این مجری با سابقه، پرورش مجریان دانش آموز برای آموزش‌وپرورش و دانش آموزان را یک بازی دو سر برد برشمرده و با تأکید بر این مفهوم که آموزش‌وپرورش در پلۀ نخست می‌تواند نیازهای خود به مجریان صحنه را با اتکای بر همین ظرفیت‌های مستعد و آموزش دیده برطرف کند و از سوی دیگر، دانش آموز نیز پله‌ای رو به پیشرفت را در این مسیر طی خواهد کرد؛ ادامه داد: باید بدانیم هممان اندازه که مملکت ما به دکتر، خلبان، مهندس، کارفرما و کارگر نیاز دارد، به مجریان توانمند نیز نیاز دارد و در این مسیر این نیاز، به افرادی که خوب سخن می‌گویند و سخن خوب می‌گویند، بسیار بیشتر است. کد خبر 5264521