ثبت شرکت و برند صداقتدستگاه تقطیر و عرق گیری ، گلاب …کالیبراسیون و تعمیرات و فروش تجهیزات …معافیت مالیاتی

پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی به ویژه دکتری ساماندهی می شود
به گزارش خبرنگار مهر،  منصور کبگانیان عصر امروز در حاشیه یکصد و سی و هفتم جلسه شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه بر اساس پروتکل‌های بهداشتی به صورت حضوری و مجازی در این جلسه مشارکت داشتند، افزود: توسعه همکاری ایران و چین اولین موضوع مطرح در این جلسه بوده است. وی با بیان اینکه پیرو تاکیدات مقام معظم رهبری ارتباط ایران  و چین ارتقا جدی یافته است، اظهار کرد: بخش مهمی از این  ارتباطات می‌تواند در حوزه علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان باشد و در این راستا رییس جمهور چین به دکتر لاریجانی نماینده مقام معظم رهبری پیشنهادی در زمینه شروع همکاری‌های ایران و چین در حوزه آموزش عالی داده بود از این رو در این جلسه نمایندگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و روسای دانشگاه مهم و برتر کشور حضور یافتند. کبگانیان با بیان اینکه در این جلسه پیشنهاداتی در زمینه توسعه ارتباط دو کشور در حوزه آموزش عالی ارائه شد، خاطر نشان کرد: مقرر شد پیشنهادات جمع آوری شده در این جلسه در کمیسیون همکاری‌های علمی بین المللی به صورت مدون نهایی خواهد شد. قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به برخی از پیشنهادات ارائه شده در این جلسه، یادآور شد: در این جلسه پیشنهاد شد که حتما فراتر از بورس همکاری‌ها ارتقا یابد و در صورتی که تبادل دانشجو از طریق بورس است، این همکاری در مقاطع تحصیلات تکمیلی و دوره‌های تخصصی و یا دوره‌های کوتاه مدت فرصت مطالعاتی باشد. وی با تاکید بر اهمیت توسعه همکاری‌های ایران وچین در حوزه دوره‌های تخصصی، اضافه کرد: با توجه به پیشرفت‌های فناوری و صنعتی کشور چین، فرصت خوبی برای ایران خواهد بود که در این زمینه نهادهای مسئول و معاونت علمی مسئول شدند که در چارچوب سیاست‌های نقشه جامع علمی کشور این همکاری را توسعه دهند. وی با بیان اینکه همکاری ایران با چین در حوزه‌های خاص خواهد بود، در این باره توضیح داد: از ۶ ماه قبل که اقدام در این زمینه به ما واگذار شد، ما کمیته‌ای در این زمینه ایجاد کردیم و ضمن آنکه دکتر لاریجانی از ما خواسته بود که با همه دستگاه‌های مربوط همکاری‌های لازم را داشته باشیم و ما نیز بر اساس اولویت‌های نقشه جامع علمی کشور، حدود ۱۰ حوزه اولویت دار را برای این همکاری در نظر گرفتیم که هوش مصنوعی یکی از آنها است.   اختصاص سهمیه برای بهیاران کبگانیان موضوع مطرح دیگر در این جلسه را درخواست وزارت بهداشت در زمینه تخصیص سهمیه  برای بهیاران در آزمون سراسری ذکر کرد و گفت: اعضا در این جلسه نکات و موضوعاتی را در این زمینه مطرح کردند و از سوی دیگر از آنجایی که ساماندهی کلیه سهمیه‌ها در دستور کار ستاد اجرایی نقشه جامع علمی کشور، قرار شد که این موضوع نیز در کنار ساماندهی سایر سهمیه‌ها دیده شود. پذیرش دکتری تخصصی در دانشگاه‌ها قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی آخرین دستور این جلسه را پذیرش دانشجو در دوره دکتری تخصصی در دانشگاه‌ها عنوان کرد و گفت: دانشگاه‌های مطرح به طور مرتب نارضایتی خود را از نحو پذیرش دانشجو در دوره دکتری تخصصی اعلام می‌کردند. وی با بیان اینکه پذیرش در این دوره‌ها کیفیت لازم را ندارند، ادامه داد: در این جلسه دو راهکار ارائه شد که یکی از آنها راهکار کوتاه مدت است که تا زمان انتشار کتابچه‌های سازمان سنجش آموزش کشور در سال ۱۴۰۰ از این راهکار کوتاه مدت به دلیل تعجیل وزارت علوم اجرایی شود. کبگانیان اظهار کرد: راهکار دیگر این است که کل پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی به ویژه برای مقطع دکتری برنامه‌ریزی‌های کلانی نظیر ساماندهی پذیرش در این دوره تدوین شود؛ چرا که دانشگاه‌های برتر کشور از وضعیت پذیرش دانشجو در این مقطع راضی نیستند. قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در این جلسه همه اعضا موافقت کردند که در ساماندهی پذیرش این دوره تعجیل شود از این رو مصوب شد که به دانشگاه‌ها اجازه داده شد تا نسبت به تعیین حد نصاب مرحله دوم آموزش در پذیرش دانشجوی دوره دکتری اقدام کنند. وی تاکید کرد: ما اطمینان داریم که این مصوبه به مقدار زیادی دانشگاهها را راضی خواهد کرد و آنها قادر خواهند بود که دانشجویان با کیفیت را جذب کنند و به زودی مراحل ابلاغ آن با همکاری وزارت علوم، بهداشت و سازمان سنجش اجرایی خواهد شد. کبگانیان خاطر نشان کرد: علاوه بر آن درخواست ما از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این بود که در مدت کوتاه یک ماهه طرح جامع ساماندهی آزمون تحصیلات تکمیلی به ویژه دوره دکتری را به ما تحویل دهد تا ما مراحل بررسی را اجرایی کنیم. کد خبر 5057988 زهرا سیفی