فقر ناوگان حمل و نقل در اردبیل/ تولید زمین‌گیر شده است
خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: استان اردبیل جزو معدود استان‌های کشور بوده که از خط ریلی بی‌بهره است که در دولت نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم شعار تکمیل راه آهن اردبیل – میانه از سوی مسئولان کشوری و استانی داده شد اما تاکنون هیچیک از این وعده‌ها تحقق پیدا نکرده بلکه روز به روز نیز از عمر فرسودگی این پروژه‌های عمرانی گذشته است. در حالی که قرار بود راه آهن اردبیل در سال ۹۹ آماده بهره‌برداری شود به نظر می‌رسد با توجه به مسیر صعب‌العبور و کوهستانی انتخاب شدن مسیر خط ریلی، حالا حالاها مردم اردبیل باید در انتظار تکمیل این خط ریلی باشند تا به مرکز کشور وصل شده و سوت قطار را بشنوند. اگر از تکمیل پروژه راه آهن اردبیل – میانه با ناامیدی عبور کنیم، به دیگر زیرساخت استان اردبیل باید اشاره کرد که همچنان ناقص و ابتر بوده و بهره‌برداری از آن در طول سال با مشکلات و مشقاتی روبه‌روست. فرودگاه اردبیل که بیش از یک سوم سال به خاطر شرایط جوی نامناسب دچار کنسلی و لغو پروازها می‌شود همچنان به رغم وعده‌ها از دستگاه‌ها و تجهیزات مدرن و باند مجهز بی‌بهره است و اکثر شرکت‌های هواپیمایی در مدت زمان کوتاه با برقراری پروازهای فصل بهار و تابستان سعی می‌کنند خدمات دست و پا شکسته‌ای را به مردم ارائه کنند اما در نیمه دوم سال خبری از پروازهای به موقع و در موعد مقرر به مقصد تهران مسیر هوایی اردبیل آزاردهنده به نظر می‌رسد. در کنار نقصان فرودگاه و راه آهن این استان در بخش حمل و نقل زمینی نیز حال و روز خوبی ندارد به طوری که در شمال و جنوب این استان جاده‌های کم عرض و دو خطه بخش عظیمی از مشکلات را در حمل و نقل زمینی به وجود آورده و اکثر جاده‌های استان از محور اردبیل – سرچم گرفته تا اردبیل به سمت مغان به قتلگاه شهرت و معروفیت پیدا کرده است. هر چند توسعه بزرگراه‌ها در چند سال اخیر در اولویت برنامه‌ریزی‌ها قرار گرفته اما به نتیجه و ثمر نشستن این طرح‌ها سال‌های درازی به طول می‌انجامد و امکان تحقق اهداف و برنامه‌ها در این بخش در کوتاه مدت میسر نیست. کشاورزی سنتی و زمین‌گیر شدن تولید در اردبیل اما در ابعاد توسعه‌ای استان اردبیل از سه ظرفیت عظیم کشاورزی، گردشگری و صنعتی برخوردار است که در این بین کشاورزی با توجه به وجود دو دشت حاصلخیز اردبیل و مغان و همچنین دشت مشگین‌شهر از شرایط متفاوتی برخوردار است اما کشاورزی سنتی نتوانسته در سال‌های اخیر متحول شده و جای خود را به کشاورزی مدرن و مکانیزه بدهد که در این بخش نیز به نظر می‌رسد نیازمند یک برنامه مدون و تحول‌آفرین در بخش کشاورزی است که در سال‌های آینده می‌تواند ظرفیت تولید را تا ۵.۵ میلیون تن افزایش دهد. اجرای ناقص و نیمه‌تمام پروژه پایاب سد خداآفرین، سد گیوی، سد عمارت و سایر سدهای مربوط به بخش کشاورزی مانع از تحقق توسعه کشت و زرع و باغات مدرن در استان اردبیل شده است. اجرای ناقص و نیمه‌تمام پروژه پایاب سد خداآفرین، سد گیوی، سد عمارت و سایر سدهای مربوط به بخش کشاورزی مانع از تحقق توسعه کشت و زرع و باغات مدرن در استان اردبیل شده و به رغم وجود دو کشت و صنعت پارس و مغان و همچنین منابع خوب آب و خاک همچنان این استان نتوانسته در رقابت با سایر استان‌ها بهره‌وری در بخش کشاورزی را تحقق ببخشد. در دولت سیزدهم توجه به الگوی کشت، توسعه نظام کشت گلخانه‌ای، افزایش تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر، استفاده بهینه از منابع آب و توسعه آبیاری مدرن و همچنین تقویت نظام صادرات در تولید محصولات و عرضه آن به بازارهای جهانی می‌تواند بارقه امید را در این بخش بیشتر کرده و سهم بخش کشاورزی را در تحولات اقتصادی استان بسزا و شایسته کند. نبود منطقه ویژه اقتصادی فعال، عدم تحقق منطقه آزاد تجاری، بی‌برنامگی در استفاده از ظرفیت مناطق مرزی در راه‌اندازی شهرک مشترک صنعتی، بارانداز ریلی و بندر خشک و همچنین بی‌برنامگی در توسعه صنایع فرآوری و تبدیلی محصولات کشاورزی همه و همه از مشکلات و دغدغه‌های مردم استان اردبیل است که در این سال‌ها درمانی برای آنها پیدا نشده است. اجرای ناقص و ابتر طرح‌های گردشگری و توسعه ناهمگن این بخش در جذب گردشگران که تنها در سرعین و مشگین‌شهر متمرکز شده گردشگری اردبیل را به گردشگری گذری تبدیل و تغییر داده و عمده مسافران و گردشگران چند ساعتی را در آب‌های گرم سرعین سپری کرده و حتی با بازدید کوتاه مدت از پل معلق مشگین‌شهر و یا هیر در کمتر از ۲۴ ساعت اردبیل را به مقصد گردشگری شمال کشور ترک می‌کنند. هر چند برنامه‌ریزی برای احداث و راه‌اندازی پیست‌های اسکی و روی چمن در قالب طرح‌های سرمایه‌گذاری مطرح شده اما هیچ وقت این طرح‌ها به شکل جذاب و کامل به نتیجه نرسیده و در سال‌های اخیر نیز ضعف برنامه‌ریزی و مدیریت در این بخش گردشگری اردبیل را به نقطه ناامیدی حرکت داده است. تفکر ضد تولید در اردبیل جاری است اما در بخش صنعت و معدن به رغم وجود ظرفیت‌های خوب هنوز حمایت همه‌جانبه از تولیدکنندگان و کارآفرینان شکل نگرفته و مدیران و مسئولان این حوزه تنها به اعداد و ارقام حیرت‌آور در بیان عملکرد اکتفا کردند در حالی که شهرک‌های صنعتی استان اغلب به محل دپوی کالاها و برخی نیازمندی‌ها تبدیل شده که خود تأمل‌برانگیز است. وجود تفکر ضد تولید هم در بین مدیران و مسئولان استان و هم بانک‌ها شرایط سختی را برای کارآفرینان و سرمایه‌گذاران به وجود آورده است. وجود تفکر ضد تولید هم در بین مدیران و مسئولان استان و هم بانک‌ها شرایط سختی را برای کارآفرینان و سرمایه‌گذاران به وجود آورده و ما در سال‌های اخیر شاهد تعطیلی بخش عظیمی از واحدهای تولیدی در استان بودیم که انتظار می‌رود در دولت سیزدهم هم در بخش صنعت و هم معدن و حوزه مدیریت تعاونی‌ها تحولی از نوع کارآمدی و بهبود شرایط کسب و کار شکل بگیرد تا بیش از این فرصت‌های تحول صنعتی و معدنی در استان از بین نرود. در سفر پیش روی رئیس جمهور آنچه که استان اردبیل انتظار تحقق آن را دارد اولویت در تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در مناطق مختلف استان، پرهیز از نگاه ناهمگن به یک بخش خاص، دقت در برنامه‌ریزی و تأمین منابع، حمایت از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان با رفع موانع اداری و بانکی و همچنین انتخاب مدیرانی از جنس فعالان بخش‌های کشاورزی، صنعتی، تولیدی، گردشگری و… است که بارقه امید را در دل فعالان اقتصادی زنده کرده و به نوعی مشکلات و معضلات زیرساختی نیز با هدف‌گذاری درست در دولت سیزدهم به نتیجه برسد. کد خبر 5330844