موسسه زبان نگارصایع روشنایی و مبلمان شهری نور …سایت راهنمای خرید گاسی وبآگهی کاغذ هیت سیل (حرارتی) وکلدسیل …

کاهش آلودگی هوا و توسعه حمل و نقل عمومی با کمک صندوق محیط زیست
به گزارش خبرنگار مهر، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در دویست و سی و پنجمین جلسه شورای شهر تهران در تذکری به شهرداری تهران نسبت به عدم تشکیل صندوق محیط زیست تذکر داد و گفت: ماده ۳۰ برنامه پنج ساله سوم توسعه تصریح می‌کند شهرداری موظف به تشکیل صندوق توسعه محیط زیست و حمل و نقل و فراهم کردن ساز و کارهای لازم در جهت توسعه محیط زیست است، اما تاکنون به رغم اینکه چند بار درباره آن تذکر دادیم‌، هیچ اتفاقی نیفتاده است. شینا انصاری مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص ویژگی های این صندوق توضیح داد: صندوق های محیط زیست به طور کلی از جمله نهادهایی مالی هستند که در جهت جذب کمک های بیرون سازمانی (ملی و بین المللی) و با هدف کمک به بهبود وضعیت محیط زیست شکل می گیرند. وی در ادامه گفت: این صندوق ها در زمان بروز مشکلات پیش بینی نشده و یا خارج از توان به کمک نهادهای درگیر آمده و با تامین بودجه مورد نیاز به حل مشکلات محیط زیستی تا میزان کنترل شده ای کمک می کنند. به گفته انصاری صندوق محیط زیست و توسعه حمل و نقل عمومی شهر تهران نیز با همین هدف در ماده ۳۰ برنامه پنجساله سوم شهرداری تهران پیش بینی شده است و ماده سی ام شهرداری موظف است در راستای توسعه پایدار شهری و استفاده از حمایت‌های دولت در توسعه پایدار شهر نسبت به تأسیس «صندوق محیط زیست و توسعه حمل و نقل عمومی شهر تهران» اقدام کند. مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری با اشاره به اینکه پس از تصویب برنامه سوم توسعه شهر تهران از جانب شورای اسلامی شهر و ابلاغ آن به شهرداری تهران، در کمیته‌ای مشترک فی مابین دو معاونت حمل و نقل و ترافیک و معاونت خدمات شهری و محیط زیست تهیه پیش نویس تلفیقی اساسنامه صندوق در دستور کار قرار گرفت. بیان داشت: اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار هم پیش نویس را در ۲۵ ماده و به صورت کاملاً جامع که حداکثر سازمانهای ذینفع در موضوع را در برگیرد تهیه و به معاونت حمل ونقل و ترافیک ارسال کرد. وی ادامه داد: نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که مطابق ماده ۳۰ برنامه سوم محوریت موضوع صندوق محیط زیست شهرداری توسعه حمل و نقل عمومی و آلودگی هواست. انصاری با تاکید بر اینکه موضوع فعالیت صندوق در ارتباط با اهداف بهبود محیط زیست، توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت ترافیک است، گفت: برخی ایرادات شکلی و ماهوی و مغایرت و تعارضات با قوانین بالادستی شهرداری در متن پیشنهادی تلفیقی مطرح شده است که نیازمند بررسی بیشتر از جانب بخش های ذیربط است. وی تشکیل این صندوق را برای پیشبرد طرح‌های محیط زیستی به‌خصوص طرح های کنترل آلودگی هوا و توسعه حمل ونقل عمومی و حتی سایر موضوعات محیط زیست شهری کمک کننده دانست و ابراز داشت: باید توجه داشت که مفاد ماده ۳۰ برنامه پنج ساله سوم، مبنی بر تشکیل صندوق در راستای توسعه پایدار شهری و «استفاده از حمایت های دولت» در توسعه پایدار شهری، بیشتر دلالت بر تشکیل صندوقی در جهت «جذب منابعی غیر از منابع پیش بینی شده در بودجه سالیانه شهرداری» و هدایت آنها به سمت هزینه کرد و سرمایه گذاری های زیر بنایی در زمینه طرح های مربوط به حوزه های زیست محیطی و حمل و نقل و ترافیک دارد. کد خبر 5024829 سمیرا خباز