توسعه استراتژی نوین آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی تهران/ تدوین «کاربست هنر در آموزش پزشکی»
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علوم پزشکی تهران، هشتمین نشست جلسه شورای آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی تهران به صورت مجازی برگزار شد. در این جلسه آیین نامه توسعه استراتژی های نوین آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی تهران از سوی دکتر محبوبه خباز مافی نژاد مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی مطرح شد. وی گفت: با توجه به بندهای 6 و 7 ماده 2 این آیین نامه، طراحی و مدیریت برنامه های نوآورانه آموزشی در زمینه روش های تدریس در محدوده اختیارات داده شده به دانشگاه های علوم پزشکی، به عنوان یکی از وظایف اصلی مراکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه شناخته شده و به تبع آن شامل مشاوره، نظارت و پایش چگونگی اجرای تمامی مراحل این فرایند و همچنین انتشار دستاوردهای آن است. مافی نژاد ادامه داد: به منظور سیاستگذاری موثر در راستای توسعه راهبردهای نوین آموزشی در دانشگاه، ضروری است واحد توسعه راهبردهای نوین آموزشی مرکز از طریق تشکیل کارگروه های تخصصی در سه حوزه «کاربست شبیه سازی و تکنولوژی در آموزش»، «کاربست هنر و فرهنگ در آموزش» و «آموزش بین حرفه ای» نسبت به عضوگیری از بین متخصصان هر حوزه اقدام کند. انتشار نتایج اثربخشی کاربرد حوزه های سه گانه استراتژی های نوین آموزشی، در قالب مقالات در ژورنال ها از دیگر پیشنهادات مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران بود. پس از تبادل نظر پس انجام اصلاحات مطرح شده در جلسه آیین نامه مذکور به تصویب رسید. همچنین وی شیوه نامه «کاربست هنر در حوزه یاددهی – یادگیری» را مطرح کرد و افزود: کارگروه کاربست هنر در آموزش مشتمل بر افرادی متخصص در زمینه های آموزش پزشکی و رشته های علوم پزشکی است که سبقه و تجربه در حوزه به کارگیری هنر دارند و همچنین متخصص در زمینه های مختلف دیگر هستند. مافی نژاد هدف از فعالیت در این حوزه را تسهیل روند طراحی، اجرای انواع هنر در حوزه های آموزش، پژوهش و ارزشیابی در عرصه های بالینی، بهداشتی و علوم پایه در دانشگاه علوم پزشکی تهران توسط اعضای هیات علمی و آشنایی ایشان با نحوه کاربست و پیاده سازی این روش ها دانست. مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره اعضای تشکیل دهنده کارگروه کاربست هنر گفت: مدیر واحد توسعه راهبردهای نوین آموزشی در مرکز، حداقل 2 نفر از متخصصین آموزش پزشکی با تجربه استفاده از هنر در آموزش علوم پزشکی، حداقل 5 نفر از متخصصین هنر در زمینه های مختلف ادبیات، موسیقی، تئاتر، نقاشی و کارشناس واحد توسعه راهبردهای نوین آموزشی بدون حق رای از اعضای این کارگروه هستند. این شیوه نامه نیز پس از بررسی شورای آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی تهران به تصویب رسید. مافی نژاد همچنین شیوه نامه کاربست هنر در حوزه آموزش علوم پزشکی را نیز مطرح و خاطرنشان کرد: از اهداف این شیوه نامه می توان به بسترسازی برای ارتقا آگاهی و آشنایی اعضای هیات علمی در خصوص کاربست انواع هنر در فرایند یاددهی-یادگیری از طریق اطلاع‌رسانی، تبلیغ و همچنین به تدوین چهارچوب ها و راهنماهای آموزشی اشاره کرد. این شیوه نامه پس از تبادل نظر به تصویب رسید. کد خبر 5308880