اگر صفحه را درست نمی‌بینید اینجا را کلیک کنید

ناآرامی‌های پایتخت با «سینما» چه کرد؟/ادامه یکه‌تازی «پسر دلفینی»
رضا سعیدی‌پور مدیر سینما «زندگی» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره وضعیت فروش سینماها در روزهای اخیر، با اشاره به نیمه‌تعطیل بودن سالن‌های سینمایی در هفته جاری توضیح داد: از نظر ترکیب فیلم‌های در حال اکران، آخرین آثاری که به چرخه اکران وارد شدند از نظر ظرفیت فروش از ابتدا فیلم‌های ضعیفی بودند. معروف است که می‌گویند برخی فیلم‌ها تنها به این دلیل به چرخه اکران وارد می‌شوند که تایم اکران فیلم‌های بعدی را تنظیم کنند! به همین دلیل معتقدم وضعیت فروش فیلم‌هایی از این دست، اساساً قابل بررسی هم نیست. وی با اشاره وضعیت نامناسب فروش فیلم‌های در حال اکران، فروش انیمیشن «پسر دلفینی» را غیرقابل پیش‌بینی توصیف کرد و ادامه داد: واقعیت این است که باقی فیلم‌های روی پرده فروش خوبی در این روزها نداشته‌اند. حتی فیلم‌هایی مانند «ابلق» و «دوزیست» که با فروش خوبی کار خود را آغاز کردند، بعد از دو سه هفته، افت داشتند. ولی فیلم «پسر دلفینی» همچنان دارد به خوبی اکران می‌شود و در اکثر سینماها در حال حاضر، سالن اصلی در اختیار این فیلم سینمای کودک است. آنقدر این فیلم فروش جذابی داشته است که دو فیلم دیگر از همین جنس پشت سرش داوطلب اکران شدند. شاید اگر این فیلم چنین فروش موفقی نداشت، دیگر فیلم‌های کودک حالاحالاها وارد چرخه اکران نمی‌شدند. این سینمادار در تحلیل دلایل موفقیت «پسر دلفینی» هم گفت: هم از منظر تنوع ژانر و هم کیفیت می‌توان درباره موفقیت این فیلم صحبت کرد اما بحث اصلی این است که شاید الان اشتباه باشد که بلافاصله بعد از «پسر دلفینی» دو فیلم کودک دیگر را هم اکران کنیم و برای باقی ایام سال، دستمان خالی بماند. قبل از این فیلم هم «بازیووو» در حال اکران بود و نباید به‌گونه‌ای عمل کنیم که در یک مقطع زمانی چند فیلم کودک را اکران کنیم و باقی ایام سال اثری در این ژانر نداشته باشیم. به نظر می‌رسد «پسر دلفینی» حداقل تا یک ماه آینده پتانسیل لازم برای فروش را دارد و بهتر است با فاصله زمانی باقی فیلم‌های کودک را اکران کنیم. نباید این گونه باشد که تا از ژانر خاصی جواب گرفتیم، هر چه داریم را خرج کنیم و در باقی ایام سال دستمان خالی بماند. خانواده‌هایی که در چند نوبت «پسر دلفینی» را می‌بینند سعیدی‌پور درباره واکنش مخاطبان کودک نسبت به این انیمیشن سینمایی هم بیان کرد: آنچه ما شاهد هستیم این است که غالباً این فیلم را در چند نوبت می‌بینند و اینگونه نیست که یک بار آن را ببینند و دیگر بروند. به‌ویژه که ما سینمایی محلی هستیم و به کرات شاهد این صحنه هستیم که مثلاً یک خانواده در سه روز متوالی بچه‌های‌شان را می‌آورند تا این فیلم را تماشا کنند. هم خانواده‌ها از محتوای فیلم راضی هستند و هم ساختار آن برای کودکان جذاب است. حتی می‌توان گفت این انیمیشن به‌گونه‌ای است که مخاطبان بزرگ‌سال را هم جذب می‌کند و نمی‌توان گفت صرفاً برای مخاطب کودک و یا نوجوان است. «پسر دلفینی» از آنجایی که از نظر فنی و محتوایی کیفیت بالایی دارد، به‌جز مخاطبان کودک، مخاطبان بزرگسال را هم در سینمای ما به خود جذب کرده است. این سینمادار درباره تأثیر ناآرامی‌های روزهای اخیر پایتخت بر وضعیت فروش فیلم‌های در حال اکران توضیح داد: قاعدتاً این دست اتفاقات و نابسامانی‌هایی که به‌دنبال دارد، بر فروش فیلم‌ها بی‌تأثیر نیست. به‌طور مثال ما در شرایط عادی همواره در روزهای سه‌شنبه و پنجشنبه تا ساعت ۱۲ شب سانس داشتیم اما در این چند روز سقف اکران ما به سانس‌های ساعت ۸ و ۹ شب رسیده است. از آنجایی که پاساژ مجبور به تعطیلی بوده ما هم تعطیل کرده‌ایم. اختلالی در فروش اینترنتی بلیت نداشته‌ایم وی درباره وضعیت فروش اینترنتی بلیت هم تصریح کرد: از آنجایی که اینترنت داخلی همواره وصل بوده و اختلالی نداشته است، در زمینه فروش بلیت مشکلی نداشتیم و اینگونه نبوده است که در این چند روز سایت‌های فروش بلیت با اختلال مواجه شوند. اما برخی مخاطبان در مقاطعی که مثلاً صفحه گوگل بالا نمی‌آمده، احساس می‌کردند که این سایت‌ها هم قطع هستند و آدرس سایت را مستقیم وارد نمی‌کردند. طبیعی است که در این شرایط تعداد مخاطبان حضوری ما هم بیشتر شده بود. مدیر سینما «زندگی» تأکید کرد: هیچ سینمایی در این حوادث آسیب ندیده و حتی سالن‌هایی که در مرکز شلوغی‌ها قرار داشته‌اند، زودتر تعطیل کرده‌اند و هیچ گزارشی درباره خسارت وارد آمده به سالن‌های سینمایی نداشته‌ایم. غالب سالن‌های سینما تا قبل از تاریکی هوا تعطیل می‌کنند چرا که دیگر مخاطبی هم در آن ساعت‌ها به سینما نمی‌آید. کد خبر 5597753 زهرا منصوری