عمان، کشوری که بهدلیل بیطرفی در مناقشات ژئوپلیتیک، گاهی «سوئیس خاورمیانه» نامیده میشود، اکنون وارد فاز جدیدی شده و به نظر میرسد به دنبال آن است که مانند ایران از تنگه هرمز برای خود درآمدی دست و پا کند. اندیشکدههای غربی معتقدند که اگر ایران و عمان بتوانند سازوکار مشترکی برای مدیریت تنگه هرمز ایجاد کنند، نقش آنها از «مالک جغرافیا» به «تنظیمگر جریان انرژی» ارتقا مییابد. این تغییر میتواند بر قدرت چانهزنی کشورهای تولیدکننده نفت، هزینه تجارت جهانی، قیمت انرژی و حتی موازنه نفوذ میان آمریکا، چین …