شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024


۱۳۹۸/۱۰/۱۵ / /
بهره مندی فعالان اقتصادی و تجاری از فرصت حضور ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا
تبریز – ماهان فلاح: رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز با تاکید بر بهره مندی مناسب فعالان اقتصادی و تجاری کشور از فرصت حضور ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، اظهار کرد: دستگاه دیپلماسی باید شرایط و بسترهای لازم برای حل مسائل و مشکلات پیش روی فعالان اقتصادی در سایر کشورها را فراهم آورد. یونس ژائله عواملی همچون عدم آشنایی فعالان اقتصادی و تجاری کشور با قوانین و مقررات کشورهای مقصد، عدم پشتیبانی مناسب دستگاه دپیلماسی از فعالان اقتصادی و تجاری، تعرض به منافع اقتصادی و تجاری فعالان اقتصادی ایران در خارج از مرزهای جغرافیایی و در بازارهای هدف را از جمله موارد و دلایل توسعه نیافتگی همکاری های دو جانبه با ارمنستان خواند و افزود: عوامل طرح شده از یک طرف و بی ثباتی در تصویب و اجرای قوانین و بخشنامه های داخلی سبب می شود تا نتوانیم به طور شایسته از منافع ملی که اولویت اصلی فعالان اقتصادی است در بازارهای خارجی حراست کنیم.ژائله با اشاره به حضور ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و اینکه ارمنستان تنها راه زمینی برای همکاری اقتصادی با اعضای اتحادیه است ابراز امیدواری کرد: با همکاری های اعضاء اتحادیه امکان توسعه اقتصادی اعضای حاضر در این اتحادیه اقتصادی بیش از پیش افزایش یابد.وی فلسفه همکاری های اقتصادی و تجاری کشورها را کسب سود دو جانبه خواند و افزود: تداوم همکاری های بلند مدت اقتصادی و تجاری با توجه به این رویکرد امکان پذیر خواهد بود و ما باید تلاش کنیم از ظرفیت های دو جانبه و چند جانبه کشورها در این راستا بهره برداری نماییم.رئیس اتاق تبریز ایجاد مراکز کشت صنعت مبتنی بر کشت فرا سرزمینی در ارمنستان را از فرصت ها و پتانسیل های موجود در راستای گسترش همکاری های دو جانبه عنوان کرد و گفت: همه کشورها در تلاش هستند با تجارت برون مرزی سود مناسبی از محصولات تولیدی خود اخذ کنند ولی کشورهایی در این مسیر موفق خواهند بود که در این نوع اقدامات برای سایر کشورها هم سود متقابل (برد- برد) در نظر گیرند.وی برنامه ریزی عملیاتی برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای منطقه و بخصوص کشورهای همسایه را لازمه موفقیت در تجارت خواند و یادآور شد: باید با همکاری و هم افزایی تمام نهادها و سازمانهای کشور امکان اجرایی کردن برنامه های ارائه شده به منظور حضور موفق و موثر در بازارهای منطقه ای و جهانی ف