شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024


۱۳۹۸/۰۳/۰۶ / /
آیا تیتراژها، منجی سریال‌های ماه رمضان می‌شوند؟
هنوز هم با شنیدن بعضی ترانه‌ها، سریال‌های تلویزیونی برایمان یادآور می‌شود. تیتراژها گاهی موجب موفقیت و استقبال یک سریال تلویزیونی شده‌اند.به گزارش ایرنا، شاید در نگاه اول، بازیگر، کارگردان و یک قصه خوب و پرکشش بتواند یک فیلم یا سریال را خاطره‌انگیز و پرمخاطب کند. اما تجربه نشان داده که موسیقی تیتراژ و قطعات خوانده شده برای سریال‌ها، یکی از عوامل تاثیرگذار برای ماندگاری و حتی جذب مخاطب بیشتر هستند؛ تا جایی که امروزه انتخاب قطعه و خواننده تیتراژ به یکی از مهم‌ترین مراحل ساخت هر مجموعه تبدیل شده ‌و رقابت سنگینی بین خوانندگان به‌وجود آمده است.اهمیت موسیقی تیتراژ در چهاردهه گذشته تلویزیون، خود را بیشتر در مجموعه‌های مناسبتی نشان داده‌ است. سریال‌های مناسبتی ماه رمضان که به‌عنوان وزنه سنگین مجموعه‌های پرمخاطب و ماندگار رسانه ملی حساب می‌شوند، در اواخر دهه هفتاد بود که کم‌کم خود را در دل مردم جا کردند و به‌نوعی مخاطبان تلویزیون را برای پخش هر ساله در این ماه متوقع ساختند. در آن سال‌ها که بُعد معنوی بیشتری هم در آن‌ آثار به چشم می‌خورد، تیتراژهای پایانی نقش بسزایی در معرفی، ماندگاری و حتی جذب مخاطب داشتند. این تاثیرگذاری با همان مجموعه‌های پرطرفدار دهه هفتاد آغاز شد.ماه رمضان سال 80 بود که سریالی با نام «گمگشته» به کارگردانی رامبد جوان از شبکه سوم سیما روی آنتن رفت. مجموعه‌ای که علاوه بر موضوع جالب و کارگردانی خوب، از تیتراژ پایانی تاثیرگذاری بهره‌مند بود. مجید اخشابی که تا قبل از پخش این سریال خیلی در میان مردم شناخته شده نبود، با اجرای قطعه «گمگشته» توانست در مدت زمان کوتاهی مورد توجه و استقبال مخاطبان تلویزیون قرار بگیرد، تا جایی که این خواننده بعد از «گمگشته» به خواننده ثابت برخی برنامه‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی تبدیل شد. صدای زلال و سواد موسیقیایی اخشابی، همکاری‌اش با آهنگسازان مطرح و کاربلد و همچنین استفاده از شعرهای بامسمایی چون اشعار علی معلم باعث شد این خواننده در اکثر کارهای تلویزیونی‌اش موفق ظاهر شود. «خانه به دوش» دومین سریال رمضانی اخشابی بود که تیتراژ پایانی‌اش را خواند و توانست تجربه «گمگشته» را دوباره تکرار کند به شکلی که مردم تیتراژ را به اندازه خود سریال دوست داشته باشند. محبوبیت تیتراژهای اخشابی کار را به‌جایی رساند که حتی در سریال «متهم گریخت»، رضا عطارا