چهارشنبه, ۲۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 17 April, 2024


۱۳۹۸/۱۱/۲۸ / /
«ابتکار» تبعات احتمالی خروج دو شرکت کره‌ای از بازار لوازم خانگی ایران را بررسی کرد
برندهای ایرانی به‌جای ال‌جی و سامسونگکیمیا نجفیاین ‌روزها خروج دو شرکت ال‌جی و سامسونگ که متعلق به کره جنوبی بود از بازار لوازم خانگی بر سر زبان‌ها افتاده است و آنطور که گفته می‌شود این دو شرکت فعال در بازارهای لوازم‌ خانگی، در‫پی تحریم‌های آمریکا به کار خود در ایران پایان دادند. حال باید دید که توقف فعالیت این دو شرکت چه تبعاتی را می‌تواند برای بازارهای داخلی به دنبال داشته باشد؟اخیرا گزارش‌ رسانه‌ها حاکی از جمع‌آوری تابلو شرکت‌های کره‌ای تولید لوازم خانگی بوده و آنطور که گفته می‌شود درپی تحریم‌های آمریکا تابلوهای شرکت ال‌جی و سامسونگ در حال جمع‌آوری از فروشگاه‌های لوازم خانگی است. البته در این میان باید اشاره کرد این اولین ‌بار نیست که شرکت‌های خارجی از ترس قرار گرفتن در لیست تحریم‌های ثانویه آمریکا از ادامه فعالیت در بازارهای ایران خودداری کرده‌اند. اکنون هم قرعه به نام دو شرکت ال‌جی و سامسونگ که در تولید و واردات لوازم خانگی در ایران نقش بسیار پررنگی داشته‌اند افتاده است. حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه شرکت‌های کره‌ای نزدیک به دو سال است که به تبعیت از تحریم‌های آمریکا شرکت‌های ایرانی را تحریم کرده‌اند، گفت: «در این مدت شرکت‌های کره‌ای مواد اولیه، قطعات و اجازه استفاده از لایسنس برند را به شرکت‌هایی که بر اساس قرارداد با شرکت‌های کره‌ای ال‌جی و سامسونگ در بخش لوازم خانگی سرمایه‌گذاری کرده بودند، ندادند. طی دو سال اخیر محصولات شرکت‌های کره‌ای وارد نشده و تولیدکنندگان ایرانی که با برند آنها کار می‌کردند هم تولید نداشتند».سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی با بیان اینکه شرکت‌های ال جی و سامسونگ طی سال‌های اخیر کالایی به بازار ایران عرضه نمی‌کردند، تصریح کرد: «این شرکت‌ها به امید اینکه بازار جذاب ایران را از دست ندهند و با توجه به اینکه حتی برای نسل بعدی ما فرهنگ‌سازی و برندسازی کرده بودند، به امیدی روزی که تحریم‌ها برداشته شود و دوباره به ایران برگردند، همچنان برای تبلیغات هزینه می‌کردند». وی با بیان اینکه شرکت‌های کره‌ای در شرایط سخت مردم ایران را تنها گذاشتند، اظهار کرد: «برندهای کره‌ای علاوه بر هزینه کردن برای تبلیغات، به صورت سازمان یافته از طریق قاچاق بازار ایران را تامین می‌کردند که این مسئل