پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024


۱۳۹۹/۰۷/۲۹ / /
قیمت‌گذاری خودرو در بورس یا حاشیه بازار، چاره‌ساز نیست
رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: مطرح شدن مباحثی همچون قیمت‌گذاری خودرو در بورس یا حاشیه بازار چاره‌ساز نیست و باید مسئولان اجازه دهند محصولات خودروسازان پس از محاسبه قیمت تمام‌شده، با یک سود منطقی به فروش برسد.به گزارش ایرنا، گل وردی گلستانیدر نشست خبری در جمع خبرنگاران افزود: قیمت‌گذاری خودرو در بورس نمی‌تواند راهگشا باشد، زیرا کشف قیمت در بورس سخت است، اما در مقابل خودروسازان باید این اختیار را داشته باشند که محصولات خود را با سود معقول به فروش برسانند.وی با تقدیر از وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت که در مدت کوتاهی پس از حضور در وزارتخانه پای درد و دل اهالی قطعه‌سازی نشست و کارشناسان و معاونان وزارتخانه نیز به دنبال چهار اندیشی هستند، تاکید کرد: به دلیل تورم موجود، خودرو امروز به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده و همچنین حجم بالای نقدینگی موجود در بازار و سرمایه‌های سرگردان مردمی کمر اقتصاد را شکسته است.رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو خواستار آن شد که مسئولان اجازه بدهند قیمت خودرو را نظام عرضه و تقاضا تعیین کند. وی گفت: امروز قطعه‌سازان از سه جبهه داخلی تورم بالا، قیمت‌گذاری دستوری و فشارهای مالیاتی تحت فشارند و به این مسائل باید مشکلات بیرونی همچون تحریم‌ها و کرونا را نیز اضافه کرد. بخش خصوصی از دهه‌ها پیش سرمایه‌گذاری زیادی برای توسعه قطعه‌سازی خودرو در کشور انجام داده، اما امروز تصمیم‌سازانی در خارج از مجموعه، فعالیت این صنف را تحت تاثیر شدید خود قرار داده اند.وی با اشاره به موانع تولید در صنعت قطعه‌سازی، خاطرنشان کرد: این موانع ناشی از تصمیمات قطعه‌سازان نیست، بلکه متاثر از تصمیمات دستوری و غیرمتخصصانه خارج از مجموعه است. امروز تورم سبب شده تا مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان به بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان برسد و به طور دائم توان نقدینگیشان در حال تحلیل رفتن باشد.به گفته این مقام صنفی، بخش عمدهای از قیمت تمام شده محصولات در این صنعت ناشی از افزایش قیمت نهاده‌های تولید به ویژه ارز است که از سال گذشته تاکنون بیش از ۸۰۰ درصد رشد داشته است.وی گفت: در حالی که نهادهای تولیدی نظیر فولاد، محصولات پلیمری، آلومینیوم، مس و غیره هر روز افزایش قیمت را تجربه می‌کند، اما خودروسازی محکوم به قیمت‌گذاری دستوری است و همین مسئله در ادا