پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024


۱۳۹۸/۰۳/۰۳ / /
روزهای گرم هنر در پایان بهار
گروه فرهنگ - روزهای آغازین خردادماه در حالی سپری می‌شود که گالری‌های هنری با قدرت به نمایش آثار هنری می‌پردازند. در هفته آینده بیشتر از سی نمایشگاه هنری در تهران فعال هستند. در این گزارش، نگاهی گذرا داریم به برخی از این نمایشگاه‌ها. نمایشگاه گروهی «نئواکسپرسیونیسم در هنر معاصر ایران» به کوشش فرناز محمدی در گالری «شیرین» از جمعه کار خود را آغاز می‌کند. در این نمایشگاه شاهد آثار هنرمندانی چون آیدین آغداشلو، شهریار احمدی، سارا آریان‌پور، آرمین پورفهیمی و... خواهیم بود. در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «این جنبش هنری با نام «نوهیجان‌نمایی» از اوایل دهه ١٩٨٠ بر بازار هنر دنیا سلطه یافت. هنرمندان در واکنش به هنر انتزاعی دهه ١٩٧٠ به هنر فیگوراتیو یعنی تصویرکردن انسان و دیگر اشیاء قابل تشخیص روی آورده بودند. تاثیرات جهانی نئواکسپرسیونیسم با نشانه‌هایی همچون، بحران هویت، رویاهای ویران‌شده، روان‌پریشی، دفرمه کردن، مسخ‌شدگی و گاها رنگ‌های تند متاثر از ضرب قلم هنرمندان با رنگ‌های تند در این آثار همراه بود. هنرمندانی که به مسئله زمان و مکان توجه نداشتند و هر آنچه که قابل اهمیت است بازی ذهن در آثارشان است.در ایران نیز نوهیجان‌نمایی در آثار هنرمندان تجسمی نه به تقلید از غرب، بلکه به دلیل مواجه با آنچه تاثیر ناملایمات زیستی، جنگ و بحران هویت در آثار بسیاری از عمیق‌ترین این هنرمندان دیده می‌شود. لذا این نمایشگاه، منتخب آثار ارزنده‌ای است از سه نسل از هنرمندان برای تجسم آنچه که نشان از رنج و سرگشتگی انسان معاصر دارد و بازتاب فردیت است». این نمایشگاه تا 22 خرداد به جز دوشنبه‌ها از ساعت 11 تا 19 در خیابان کریم‌خان ‌زند، خیابان سنایی، کوچه‌ سیزدهم، پلاک ۵ میزبان علاقه‌مندان است.نمایشگاه «مروری بر آثار دهه 90 قاسم حاجی‌زاده» در گالری «ماه» برپا است. در این مجموعه آثار متنوعی به نمایش درآمده که اگرچه موضوع‌های متفاوتی دارند اما همگی با یک شیوه کار شده و حلقه اتصال میان آنها بسیار پر رنگ است. شخصیت اصلی آثار او مردمی از دهه‌های گذشته ایران هستند که از افراد کوچه و بازار تا چهره‌های شناخته‏شده‌ای مانند صادق هدایت را دربر‏می‌گیرند.در این تابلوها شاهد بازنمایی تصاویر قاجاری از نوازندگان، سرداران مشروطه، زنان درباری و پهلوانان هستیم و از سوی دیگر مردمی عادی را می‌بینیم. حاجی‌زاده با استفاده از