جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024


۱۳۹۹/۰۲/۱۱ / /
غول خفته چشم باز می‌کند
بازار تبادل اطلاعات آنلاین حالا از هر زمان دیگری داغ‌تر است و پر رونق‌تر. همین روز گذشته گفت‌وگوی زنده رامین صدیقی مدیر نشر موسیقی هرمس با «نیک برتش» پیانیست شناخته‌شده سوییسی را تماشا می‌کردم؛ سه ساعت بعد نوبت به علی شمس، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر رسید که با رحمت امینی دیگر کارگردان و مدرس دانشگاه درباره تاریخچه «کمدیان دلارته» ایتالیایی گپ و گفت کنند. هر دو نمونه هم از بازه یک‌ساعته پیش‌فرض اینستاگرام پیروی کردند، بنابراین در مجموع دو ساعت گپ و گفت جذاب دیدم با میزان زیادی اطلاعات دست اول درباره اوضاع هنرمند موسیقی اهل سوییس در دوران کرونا و ایده‌هایش، به علاوه نکاتی آموختم در این باره که تئاتر سنتی ایتالیا مثلا از قرن پانزدهم آغاز شده، با بهره‌گیری از چه ویژگی‌هایی ساخته می‌شود و تا امروز چه سرگذشتی داشته. پیش از این بعضی معتقد بودند زندگی در قرنطینه فرصت خوبی در اختیار هنرمندان هنرهای انفرادی مثل موسیقی و تجسمی گذاشته تا پیوند خود و مخاطب را مستحکم‌تر کنند، اما کافی است در فضای مجازی گشتی بزنید که ببینید سروکله نمایش آنلاین فیلم‌- تئاترها پیدا شده است. گرچه همین هفته گذشته مصطفی کوشکی برای نمایش آنلاین «رویای شب نیمه تابستان» تلاش کرد و با ممانعت مواجه شد اما ظاهرا باید مساله را تا حدی برطرف شده در نظر بگیریم. بازار آموزش آنلاین تئاتر، انتشار فیلم‌ اجراهای خارجی کمپانی‌های تئاتری معروف جهان نیز داغ شده و جریان طوری پیش می‌رود که همه‌چیز بیشتر به فیلم‌های سینمایی علمی - تخیلی شباهت پیدا کرده: «غول خفته آرام‌آرام چشم باز می‌کند». طبق انتظار این جریان موافقان و مخالفانی هم برای خود تراشیده که در ادامه گزارش اشاره می‌کنم.