شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024


۱۳۹۹/۰۲/۰۲ / /
ترس از افزایش قیمت‌ها یا حرکت به‌ سمت مصرف‌گرایی!
سال جدید را مردم با خانه‌نشینی و شعار «درخانه‌ بمانیم» آغاز کرده‌اند. سال، با ترس از ابتلا به بیماری کرونا آغاز شد، با ترس از نبود و کمبود ماسک و دستکش و ژل‌های ضدعفونی‌کننده الکلی. این ترس در روزهای قبل از نوروز امسال افزایش یافت و مردم را ناچار به خرید عمده و حداکثری موادشوینده و بهداشتی، محصولات سلولزی و پلاستیکی کرد. اگرچه سوای ماجرای ویروس کرونا، از آنجا که تمامی مایحتاج مردم در طول سال چندین‌بار دستخوش تغییرات قیمتی می‌شوند، خانواده‌ها همیشه سعی می‌کنند در اکثر مواقع قبل از سال جدید یا قبل از ماه مبارک ‌رمضان، خرید حداکثری‌شان را انجام دهند تا بعد از افزایش قیمت، کمتر خسران‌زده شوند، اما اگر ماجرای ویروس کرونا و افزایش قیمت را هم کنار بگذاریم، این موضوع که تمام دنیا دارد به سمت و سوی مصرف‌گرایی می‌رود، دیگر برای همگان آشکار ‌است. این اتفاق در این سال‌ها، نه فقط در کشور ما، بلکه تقریبا در همه‌ جای دنیا، رشدی صعودی داشته است. اما فی‌الواقع چطور در طول زمان، مسیر مصرف و خرید مردم تا این حد دستخوش تغییر شده است؟این موضوع که رسانه‌ها و محتوایی که در طول این سال‌ها به بازار عرضه شده، بر این ماجرا تاثیرگذار بوده، هم قابل تامل است. رسانه تجملاتی تاثیر شگرفی بر مصرف‌گرایی داشته و عملا به ‌نظر می‌رسد در بسیاری از موارد، تولیدکنندگان از قدرت رسانه در جهت تشویق مردم به این امر استفاده می‌کنند. موضوعی که لااقل در روزهای خانه‌نشینی به واسطه حضور ویروس عزیز! کرونا، توسط صدا و سیما بارها با تبلیغات رنگ و وارنگ پکیج شوینده‌ها و مواد غذایی و... به نمایش درآمده است. ایرانیان در گذشته‌های دور، در روزهایی که به سختی روزگار می‌گذراندند، صرفه‌جویی و استفاده درست از وسایل را الگوی خودشان قرار داده بودند. همه ما از پدران و حتی نسل قبل‌ترشان، در ارتباط با آن دوران و الگوی مصرف آن ‌روزها بسیار شنیده‌ایم. این الگو در طول سالیان، به تدریج تغییر کرده و کم‌رنگ شده و دیگر مردم کمتر کالایی را برای مدت زمان زیادی در منزل نگه‌ می‌دارند و از آن استفاده می‌کنند. در واقع فرهنگِ استفاده درست و ارزش قائل شدن بر