تهدید و فشار دوگانه بر مدارس خطر کرونا و زیان تداوم تعطیلی!
بر اساس اعلام یونیسف، بیش از یک میلیارد و 570 میلیون کودک تحت تاثیر تعطیلی مدارس مرتبط با بیماری کویید 19قرار گرفتهاند. هنوز شواهد کافی برای سنجش تاثیر بر نرخ انتقال بیماری وجود ندارد، اما تاثیر خطرات و زیانهای متعدد تعطیلی مدارس روی یادگیری، ایمنی و رفاه کودکان و همچنین مهارتهای تربیتی و اجتماعی آنها به خوبی نشان داده شده است. هر چه کودکان بیشتر از مدرسه دور باشند، خطراتی مانند خشونت جنسی، کودکان کار و کودک همسری (ازدواج کودکان) و غیره بیشتر میشود. تجربیات گذشته، از جمله در دوران بحران ابولا، نشان داد که هرچه کودکان، بیشتر از مدرسه دور باشند، احتمال بازگشت آنها به کلاس و مدرسه کمتر میشود. کودکان در خانوادههای شکننده و آسیبپذیر که با سوءاستفاده، بیتوجهی، یا فرزندآوری والدین کار میکنند، آسیب مضاعفی از برقراری روابط حمایتی با معلمان یا دوستان خود در مدرسه دارند. از آنجایی که مدارس پس از نابودی کویید 19قصد بازگشایی مجدد دارند، به روال عادی و معمول نمیتوانند دوباره فعال شوند، به همین دلیل لازم است دولتها برای بهتر شدن وضعیت مدارس سرمایهگذاری لازم را به عمل آورده و با همکاری جدی، به آسیبپذیرترین کودکان یاری برسانند. این حمایتها شامل تهیه آب تمیز و بهداشتی، وعدههای غذایی مغذی، پشتیبانی روانی - اجتماعی و دسترسی به اینترنت برای همه کودکان است. همه این حمایتها برای بازگشایی مدارس در صورتی باید اعمال شود که به شرایط قبل از کرونا برگشته و کووید۱۹ نابود شده باشد تا جان حتی یک دانشآموز یا معلم و خانوادههای آنها تحت تاثیر حضور در کلاس و مدرسه به خطر نیفتد. این به صراحت باید به عنوان خط قرمز دولتها در بازگشایی مدارس اعلام شود. نگرانی عمیق و دغدغه جدی والدین، معلمان و اولیای مدارس این است که در شرایطی که مدیریت کرونا در مدارس امکانپذیر نیست، بازگشایی حضوری کلاسها در سال تحصیلی جدید میتواند مخاطرهآمیز بوده و جان فرزندان و معلمان آنها را به خطر اندازد. نگرانی برای حفظ فاصلهگذاری اجتماعی و رعایت نکات بهداشتی توسط دانشآموزان به ویژه دبستانیها. نگرانی بجا و درستی که پاسخ مسوولانه دولت و متولیان امر