سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024


۱۳۹۹/۰۳/۲۲ / /
مطالعه نحوه برگزاری آزمون‌های سال آینده را شروع کرده‌ایم
گروه اجتماعی| تا همین دو سه روز پیش دانش‌آموزان پایه‌های نهم و دوازدهم هنوز ناامیدانه داشتند هشتگ می‌زدند و به برگزاری حضوری امتحانات اعتراض می‌کردند. خسرو ساکی رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش وزارت آموزش و پرورش به «اعتماد» توضیح می‌دهد: «همه ما باید بر اساس ضوابط قانونی عمل کنیم. وقتی به ما ابلاغیه می‌رسد من چه می‌توانم بگویم؟ من مطابق با این دستورالعمل اقدام می‌کنم. ما داریم امتحانات را برگزار می‌کنیم و تمام تلاش‌مان را انجام می‌دهیم که پروتکل‌های ابلاغی موبه‌مو اجرا شوند. اما ما مسوول بهداشت نیستیم که وضعیت شیوع و مرگ‌ومیر را بدانیم و تصمیم‌گیری کنیم. این تصمیم به عهده ستاد ملی مدیریت و کنترل کرونا است و ماهم بر اساس دستورالعمل آنها امتحانات را برگزار می‌کنیم.» این امتحان‌ها با وجود اعتراضات بسیار دانش‌آموزان و خانواده‌های نگران‌شان آغاز شد و همچنان ادامه دارد اما این موضوعی نیست که با پایان امتحانات تمام شود. در حال حاضر گفته می‌شود که پایه نهم به دلیل سال تعیین رشته و پایه دوازدهم به دلیل تاثیر نمرات و معدل بر آزمون ورودی دانشگاه‌ها از چنان اهمیتی برخوردارند که دانش‌آموزان باید برای دادن امتحان حتما در محل برگزاری حاضر شوند. حالا تکلیف سال آینده چیست؟ اگر موج کرونا باز از آغاز پاییز سر بردارد و شرایط وخیم‌تر باشد آیا باز هم قرار است به دلیل تاثیر نمره در انتخاب رشته و ورود به دانشگاه، مدارس تن به آزمون‌های حضوری بدهند؟ ساکی می‌گوید: «همچنان که اشاره کردید برخی از پایه‌های تحصیلی برای دانش‌آموزان سرنوشت‌ساز هستند. مثل پایه دوازدهم که منجر به فارغ‌التحصیلی می‌شود و مدرک تحصیلی که در اختیار دانش‌آموز قرار می‌گیرد باید از پایایی لازم برخوردار باشد چون تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سراسری و پذیرش دانشگاه‌ها و حتی بعضا برای استخدام و ادامه تحصیل در خارج از کشور اهمیت دارد. امتحانات نهایی آموزش و پرورش جزو آزمون‌های سرنوشت‌ساز است و در همه جای دنیا هم آزمون‌های سرنوشت‌ساز به گونه‌ای برگزار می‌شوند که از پایایی و روایی بالایی برخوردار باشند و