از جمله چالشهای متفکران و نظریهپردازان حوزه علوم انسانی تعریف واژه فرهنگ است. این مفهوم تصویری عمومی و پرکاربرد نزد طبقات مختلف اجتماعی است و معمولا اموری نظاممند و باقاعده در رفتار را تداعی و پایبندی افراد به هنجارها و اطلاع و رفتار بر مبنای ارزشها را رفتار فرهنگی قلمداد میکند. از دیدگاه علوم نظری اما مساله بیش از این کنکاش شده و از مناظر گوناگون تعاریف متفاوتی از فرهنگ ارایه میشود.
از نظر متفکرانی همچون ماتئو آرنولد شاعر و ادیب انگلیسی فرهنگ یک دستگاه پیچیده نشانهای است، یک نظام پیچیده دلالت که از طریق رمزگانهای اصلی و ثانویه درونیشدهاش گسترههای معنایی را میآفریند و امکان مبادله معنا را فراهم میکند و در واقع در برگیرنده کل رفتارهای معنادار انسان و رمزگانهایی است که به آن رفتارها ارزش میبخشد و آنها را قابل درک میکند. موزهها گنجینهای از کنش این نظام معنادار در طول تاریخ هستند. علاوه بر آن شیوههای گردآوری و نمایش آثار خود تحتتاثیر شبکهای از دلالتهای ضمنی در رمزگان فرهنگی و اجتماعی است. چنانچه در شناخت و واکاوی هویت به عنوان امری فرهنگی این نظام مدنظر باشد، شاکله بنیان هویتی افراد و ملل مجموعهای از معانی است که در نظام رمزگان فرهنگی شناخته، تثبیت و معرفی میشود.
خاصیت پویایی فرهنگ به گونهای است که دایما در حال تولید یا بازتولید ارزشها است از این رو بدان میزان که قدمت تاریخی ممکن است مولفهای ممتاز به شمار آید، وقایع و نمود معاصر فرهنگی در شناسه هویتی افراد و اقوام نیز عاملی تعیینکننده است.
در توضیح مطلب فوق نمونههای اشیای باستانی، بازماندههای کهن معماری و مجموعه میراث ناملموس نقش نمود اصالت و قدمت گروهی از مردمان در یک سرزمین هستند و همچون برگه هویتی مستند و مستدل تعلق مکانی در گستره زمانی را اثبات میکنند و همچنین در رشته پیوندی که طیف گسترده و متنوع موزهها را شامل میشود موزههای مرتبط با هنر و تاریخ معاصر بازگوکننده نگرش و تشخص فعلی جوامع است.
بهترین راه درک هر جامعه برای ناظر بیرونی رجوع به موزههای آنان است زیرا در مو