شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024


۱۳۹۹/۰۲/۱۶ / /
کرونا در آوردگاه فضای مجازی
در ایام کرونایی بسیاری از آیین‌های فرهنگی، ملی، مناسک مذهبی و اجتماعات در پهنه جهانی و ملی تعطیل شده است. با تعلیق ارتباطات و اجتماعات، فضای مجازی، آوردگاه داغ ارتباطات فردی و گروهی و معاشرت مجازی شده است. رسانه‌های اجتماعی این روزها با فراز و فرود خوش درخشیدند که نقش موثری در اطلاع‌رسانی و خبررسانی درباره رویدادها و رخدادهای بین‌المللی و ملی مرتبط با کرونا ایفا می‌کنند؛ محتوای مناسب برای سرگرمی و تفریح مردم در ایام خانه‌نشینی فراهم کرده و در آموزش شهروندان سنگ تمام گذاشتند. در این بین پیام‌رسان‌هایی مانند واتس‌آپ، تلگرام و شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، توییتر و اینستاگرام به عنوان رسانه‌های محبوب، پیشتاز تولید و انتشار محتوای کاربرمحور هستند. پیام‌رسان تلگرام به‌رغم فیلترینگ، رسانه سریع و کارآمدی در زمینه اطلاع‌رسانی، آموزش و سرگرمی شهروندان است. شهروند- خبرنگاران در گزارش لحظه به لحظه، اطلاعات مربوط به کرونا و کلیپ‌های آموزشی فاخر درباره این پدیده تهیه و منتشر می‌کنند. نقش رسانه‌های اجتماعی در دریافت و بازانتشار اخبار مربوط به کرونا در سراسر جهان، بیان خطرات ناشی از کووید-19، آموزش علایم بیماری، راه‌های پیشگیری، نهادینه کردن فاصله‌گذاری اجتماعی و شکستن زنجیره منحوس ویروس کرونا و بازنمایی فعالیت تحسین برانگیز پزشکان و کادرهای بیمارستانی بر احدی پوشیده نیست. در کنار اینها رسانه‌های اجتماعی در زمینه انجام فعالیت‌های اداری (مدیریت، هماهنگی، نظارت و کنترل) و کسب و کار (بازاریابی، خرید و فروش) و دورکاری و انجام کار در منزل نقش خوبی را ایفا می‌کنند. موفقیت‌هایی که در مهار این بیماری حاصل شده، مرهون تلاش‌ رسانه‌های جریان اصلی و رسانه‌های اجتماعی است. شهروند – خبرنگاران گمنام نقش قابل توجهی در این جنبش ملی دارند. به ویژه اینکه درصد قابل توجهی از مردم، مخاطب مستمر رسانه‌های جریان اصلی کشور نیستند و البته دامنه کار رسانه‌های رسمی نیز به خاطر این بلای زیست محیطی محدود شده است. در این شرایط توفانی، البته شاهد بدآموزی‌هایی نیز در رسانه‌های اجتماعی هستیم. پمپاژ اخبار منفی و شایعات، انتشار اخبار جعلی و راه‌اند