ایران کانون ترانزیت منطقه بوده و این موضوع قابل تغییر نیست
سعید خطیبزاده، سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال «اعتماد» درباره راهاندازی راهآهن ترکیه به چین و ابراز نگرانی کارشناسان از وارد آمدن ضربه اقتصادی به ایران از این طریق گفت: «آنهایی که به جغرافیای منطقه آشنا باشند، میدانند که ایران همواره چهارراه رفتوآمد منطقهای بوده است؛ از زمان باستان ایران به عنوان شاهراه شرق به غرب و همچنین شمال به جنوب مطرح بوده است. مزایای طبیعی ایران در حوزه ترانزیت قابل احصا نیست. طبیعی است که برخی کشورها در پی تنوعسازی مسیرهای خود برآیند، اما همواره ایران به عنوان کانون ترانزیت منطقه مطرح بوده و این قابل تغییر نیست.» وی یادآور شد: «در داخل کشور نیز پیشرفتهای قابل توجهی در این زمینه شاهد بودیم. راهآهن خواف – هرات در روزهای اخیر افتتاح شد، در برخی اتصالات به منطقه قفقاز و آسیای مرکزی مذاکرات خوبی صورت گرفته یا در خصوص راهآهن زاهدان و چابهار و اتصال آن به شمال کشور صحبت میشود. روز 24 آذر هم نشست سهجانبهای با هند و ازبکستان برگزار شد و در خصوص راهآهن زاهدان و مسیرهای ترددی از چابهار بحث و تبادل نظر صورت گرفت.» به گفته سخنگوی وزارت خارجه، «پروژههای ترددی و ترانزیتی در ایران به اندازهای گسترده است که مجال توضیح نیست و جای نگرانی در این خصوص وجود ندارد. ما باید همچنان به افزایش توانمان در حوزه ترانزیتی ادامه دهیم تا این مزیت ترجیحی ایران از بین نرود.»