جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024


۱۳۹۸/۱۲/۲۴ / /
پایانه‌های بار نقطه پرخطر شیوع کرونا
برخلاف تجربه کشورهایی مانند ایتالیا و چین که با افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا، قرنطینه شهری در دستور کار قرار گرفت و رفت و آمد میان شهرهای آلوده متوقف شد، در ایران هنوز چنین برنامه‌ای در دستور کار قرار ندارد و هرچند محدودیت‌هایی شکل گرفته اما همچنان تردد در جاده‌های مختلف کشور ادامه دارد.از نخستین روزهای ورود کرونا به ایران، وزارت بهداشت اعلام کرد که در جاده‌ها، اکیپ‌های سنجش سلامت مستقر خواهند شد و درجه تب و سایر نشانه‌های سلامتی مسافران را بررسی می‌کنند. با این وجود وقتی همچنان سفرهای بین‌شهری ادامه پیدا کرد، وزیر بهداشت تهدید کرد که در صورت پیدا شدن فردی مشکوک به بیماری، این فرد به شکل اجباری 14 روز دور از افراد خانواده قرنطینه خواهد شد و اجازه تردد پیدا نمی‌کند.باوجود تمام این صحبت‌ها، همچنان تردد در جاده‌های ایران ادامه دارد و درخواست‌ها برای توقف این سفرها نیز راه به جایی نبرده است. این در حالی است که همچنان بلیت حمل و نقل عمومی در ایام نوروز نیز به فروش می‌رسد و مسافرانی که با وجود ریسک کرونا همچنان قصد سفر دارند، در کنار وسیله حمل و نقل شخصی، امکان استفاده از اتوبوس، قطار و هواپیما را نیز پیدا خواهند کرد.در چنین شرایطی که یکی از اصلی‌ترین حوزه‌هایی که نمی‌توان کار آن را تعطیل کرد اما باتوجه به شرایط به وجود آمده باید محدودیت‌هایی برای آن قائل شد، حمل و نقل باری فعال در جاده‌های کشور است. در طول روز تعداد زیادی از کامیون‌های فعال در ایران به پایانه‌های مرزی و باری می‌روند و در صورت رصد نشدن شرایط سلامتی آنها، نه تنها خطر گسترش کرونا در سطح کشور افزایش می‌یابد که برای رانندگان و فعالان این حوزه نیز خطرناک خواهد بود.یک راننده کامیون درباره شرایط موجود در اسکله شهید رجایی به عنوان بزرگ‌ترین بندر اقتصادی ایران، گفته: در ورودی اسکله شهید رجایی بندرعباس چند گیت ورود وجود دارد که سه گیت مخصوص کامیون‌هاست. روز گذشته مامورانی از شبکه بهداشت با حضور در ورودی بندر شهید رجایی، از رانندگان ناوگانی که قصد ورود به اسکله داشتند تب‌سنجی می‌کردند اما بیشتر به نمایش شبیه بود چون همزمان هر سه ورودی باز و کامیون‌ها در حال ورود به اسکله بودن