پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024


۱۳۹۸/۱۱/۱۳ / /
پرسه‌زنی در شهر نقاشی
گذشته می‌تواند همچون کابوسی بر اذهان زندگان سنگینی کند. احمد آریامنش با خطوط سرکش و چرخان، فرم‌های آزاد و رها و رنگ‌های درخشان دمی این کابوس را از مقابل چشم بینندگان تابلوهای خود پاک می‌کند. او این روزها مجموعه‌ای از نقاشی‌هایش را با عنوان «گذر» در گالری مژده تهران به تماشا گذاشته که می‌توان آنها را تصاویر باشکوه نسلی دانست که آریامنش یکی از نمایندگان آن است؛ نسل سوم هنرمندان نقاشی‌خط ایرانی عمدتا با کنش فرم محور که ضمن احترام به سنت‌های هنری گذشته، سودای رسیدن به ترکیب‌بندی‌های پویاتر و یافتن فرم‌های نوین و دستیابی به زبان بصری شخصی‌تری را دارند.آریامنش در نمایشگاه جدید، دست به فضاسازی بداهه روی بوم زده است و تصویرها، تمثیل‌ها و مفهوم‌هایی را با تکنیک ترکیب مواد بر بوم‌های ورق طلا اجرا کرده است. هر چند آثار این نمایشگاه از بن‌مایه‌های خطوط سفیر و کرشمه وام گرفته‌‌اند، با این حال هنرمند با کمک گرفتن از کنش نقاشانه‌ پیشرو خود، سعی کرده از محدودیت‌های دنیای خط عبور کند. آثار این هنرمند نشانه گفت‌وگوی ژرف نقاش با سنتی در پشت سر خویش است. آریامنش سال 1371 خط کرشمه و سال 1385 خط سفیر را ابداع کرد. در خط کرشمه شاهد اوج طنازی حروف و رهایی آنها هستیم. طنازی موجود در فرم حروف، در کنار کشیدگی‌ها و رقص کلمات که منجر به ایجاد ترکیبی رقصان و در عین حال پویا می‌شود، به این خط ویژگی ممتازی بخشیده است. در خط سفیر هم فرم‌ها و اشکال کلیه خطوط ترسیمی از جمله کوفی، ثلث، نسخ و... مورد مطالعه و بررسی دقیق قرار گرفته و از آنها تا حد امکان برداشت شده است.