پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024


۱۳۹۹/۰۳/۰۷ / /
تندگویان: «تبلیغات اتوبانی» مشکل رشد جمعیت را حل نمی‌کند
معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان کاهش میزان ازدواج، نبود مشوق‌های دایم‌العمر و مهاجرت به شهرها را مهم‌ترین عوامل کاهش موالید در کشور دانست و گفت: اگر واقعا نگران کاهش رشد موالید هستیم، این مشکل فقط با کار فرهنگی، تبلیغات، سریال‌سازی و تبلیغات اتوبانی برطرف نخواهد شد. محمدمهدی تندگویان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به روند کاهشی موالید در کشور گفت: این موضوع وابسته به دلایل متعدی است که باعث شده در کشور ادامه‌دار شود. چند سالی است که در کشور شاهد روند کاهشی موالید بوده‌ایم و به نظر می‌رسد با وجود سیاست‌های جمعیتی نتوانسته‌ایم، رشد جمعیت را به میزان کافی ایجاد کنیم. او کاهش میزان ازدواج را یکی از عوامل تاثیرگذار روی این روند دانست و گفت: با وجود سیاستگذاری‌های حوزه ازدواج در سال‌های اخیر مانند افزایش وام، مشارکت خیرین، برگزاری ازدواج‌های ساده و... هنوز شاهد کاهش میزان ازدواج‌ها هستیم که این موضوع روی موالید تاثیرگذار است. معاون امور جوانان با بیان اینکه موضوع «اقتصاد» حرف اول را در کاهش موالید می‌زند، اظهار کرد: ترس از فرزندآوری به معنی تامین معیشت، امکانات و اقلام موردنیاز تربیتی‌- فرهنگی فرزند است که باعث شده تا خانواده‌ها عمدتا به سمت تک‌فرزندی و حتی بی‌فرزندی پیش بروند به‌طوری که ترس نهفته‌ای در والدین جوان به وجود آمده که به دنبال مشکلات اقتصادی و تامین سرانه‌های فرزند به‌ویژه مواردی که در جوامع شهری مورد نیاز است به سمت کاهش موالید بروند. تندگویان در این باره توضیح داد: دولت و قانونگذار هم هیچ تسهیلاتی که کمک‌کننده و ثمربخش باشد به جز کارهای فرهنگی، تبلیغاتی که عملا دردی از مشکلات اقتصادی دوا نمی‌کند، انجام نداده است چراکه افراد باید دارای مشوق‌ها و پشتوانه‌هایی باشند که به آنها اطمینان بدهد فرزندشان در یک محیط سالم فرهنگی رشد می‌کند. او رشد شهرنشینی را یکی دیگر از عوامل کاهش موالید در کشور دانست و گفت: جامعه ما به سمت جامعه شهری پیش رفته و در جوامع شهری کم شدن موالید و کنترل فرزندآوری بیشتری نسبت به جوامع روستایی و سنتی وجود دارد. آمار مهاجرت‌های بالا و بی‌رویه از روستاها باعث شده جمعیت شهرنشین بی