جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024


۱۳۹۹/۱۱/۰۸ / /
زیان انباشته خودروسازان به ۴۳ هزار میلیارد تومان رسید
ارایه صورت‌های مالی ۹ ماهه خودروسازان به بورس، نشان می‌دهد که زیان انباشته سه خودروساز بزرگ کشور (ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو) تا پایان آذر ماه سال جاری، حدود ۴۳ هزار میلیارد تومان متضرر شده‌اند. دلیل اصلی این زیان هنگفت همچنان قیمت‌گذاری دستوری است؛ سیاستی که سال‌هاست از سوی دولت اجرا می‌شود و انتقادهای فراوانی نیز نه فقط از سوی فعالان صنعت خودرو، بلکه اقتصاددانان و کارشناسان نیز به آن وارد است. طبق این سیاست، خودروسازان مجبورند قیمت محصولات خود را مطابق نظر نهادهای بالاسری تعیین کنند نه در حاشیه بازار. دولت دو سال پیش و پس از زیان هنگفت خودروسازان که آنها را در فهرست ورشکسته‌ها قرار داد، مجوز قیمت‌گذاری در حاشیه بازار را صادر کرد، اما این مصوبه تقریبا اجرا نشد. زیان هنگفت جاده مخصوصی‌ها ریشه در مسائل دیگری مانند ضعف بهره‌وری نیز دارد. از ابتدای سال جاری تا پایان آذر ماه، با وجود اینکه رشد هفت درصدی در آمار تولید این خودروسازان طی ۹ ماهه امسال در مقایسه با ۹ ماهه نخست سال گذشته ایجاد شده است؛ نه‌تنها زیان انباشته ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو کاهش پیدا نکرده، بلکه این زیان‌دهی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بیشتر هم شده است.  طبق صورت‌های مالی خودروسازان، گروه صنعتی ایران‌خودرو از ابتدای سال جاری تا پایان آذر، بیش از ۱۱ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان زیان کرده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (۷۹۹۴ میلیارد تومان) حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. در مجموع میزان زیان انباشته ایران‌خودرو تا پایان آذر ماه سال جاری، قریب به ۲۶ هزار میلیارد تومان (۲۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان) ثبت شده است.در گروه خودروسازی سایپا نیز در ۹ ماهه سال جاری بیش از ۳۸۰۰ میلیارد تومان متضرر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (نزدیک به ۳۳۰۰ میلیارد تومان) حدود ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش زیان را نشان می‌دهد. این شرکت تا پایان آذر ماه امسال بالغ بر ۱۳ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارد. سومین خودروساز بزرگ ایران، طی ۹ ماهه نخست سال جاری، بیش از ۱۲۴۷ میلیارد تومان زیان کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (۸۹۵ میلیارد تومان)، بالغ بر ۳۵۰ میلیارد تومان افزایش ضرردهی داشته