شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024


۱۳۹۹/۰۶/۰۲ / /
منتقدان روشنفکر در نقد سینمای مردمی همه‌چیز را باختند
سینمای عامه‌پسند ایران در دهه ۱۳۴۰ به اوج خود رسید دقیقا در زمینه و زمان‌هایی که فیلم‌های روشنفکری هم قد بر می‌افراشتند. هوشنگ کاووسی در مجله فردوسی، برای اولین‌بار، اصطلاح «فیلمفارسی» را در جهت توصیف سینمای مردمی به کار برد که از قضا بار منفی داشت. حالا چرا واژه «فارسی» بار منفی داشت، خدا می‌داند! این اصطلاح ضربه محکمی بر پیکره صنعت سینمای ایران زد و بین منتقدان روشنفکر و مردم، برای همیشه، جدایی انداخت! حالا خبر رسیده که بهمن مفید از بازیگران بااستعداد، تاثیرگذار و اصلی آن سینما جان به جان‌آفرین تسلیم کرده است. او یکی از مهم‌ترین بازیگران تئاتر و سینمای ایران بود زیرا که در شناخته‌شده‌ترین سکانس تاریخ سینمای ایران یعنی در پلان قهوه‌خانه فیلم «قیصر» (۱۳۴۸) ساخته مسعود کیمیایی بازی داشت و آن سکانس را تبدیل به یک «سکانس کالت» کرد. بیشتر مردم کوچه و بازار و دانشگاه این سکانس را دیده‌اند و جملات آن را تکرار می‌کنند. دقیقا در جایی که عکس پهلوانی ایرانی روی دیوار است و آقای مفید واژگانی را تند و بدون مکس با لهجه تهرونی بیان می‌کند.