شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024


۱۳۹۸/۱۲/۰۷ / /
مهاجر مهربان، خانه اشرافی را تصاحب می‌کند
فیلم «چاقوکشی» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی ریان جانسون یکی از آثار مورد توجه ماه‌های اخیر بود که در نودودومین دوره اسکار نیز نامزد دریافت تندیس فیلمنامه‌نویسی اورجینال شد. این فیلم در ژانرهای کمدی سیاه، جنایی و معمایی ساخته شده است و تلاش می‌کند نگاهی به شیوه شرلوک هولمز و هرکول پو‌آرو (دو کارآگاه مشهور جهان ادبیات و سریال‌های تلویزیونی) هم داشته باشد. کارآگاه بنویت بلانک (دنیل کریگ) که مشغول تحقیق درباره قتل نویسنده‌ای مشهور به نام هارلن ترومبی است به مارتا کابررا (آنا د آرماس) پرستار هارلن ترومبی می‌گوید تو باید در تحقیقات کنار من باشی چون به قلب مهربان تو اعتماد دارم و از او می‌پرسد: «نظرت چیه واتسن؟» که اشاره به دکتر واتسن دستیار شرلوک هولمز دارد. فیلم در همان ابتدا با سکانسی از خانه‌ای بزرگ و اشرافی آغاز می‌شود که قتلی در آن رخ داده است و این رویه برخلاف آثار هولمز است، زیرا سر آرتور کانن دویل در بیشتر مواقع از همان ابتدای داستان به زندگی قهرمان خود در خانه‌اش می‌پردازد، یعنی داستان آغاز مشخصی دارد که با ورود مهمانی ناخوانده و شرح ماجرایی رازآمیز شروع می‌شود سپس شرلوک هولمز و همکارش دکتر واتسن اقدام به بررسی داستان می‌کنند. ریان جانسون دراماتیک‌تر عمل می‌کند، زیرا از تکنیک روایی «آغاز از میانه داستان» (In medias res) بهره می‌برد. در واقع، جانسون دیگر به مقدمه‌ای برای حرکت موتور درام احتیاجی ندارد، بلکه مخاطب را در دل ماجرا قرار می‌دهد. شخصیت اصلی او فقط کارآگاهی باهوش نیست بلکه دختری جوان و مهاجر به نام مارتا کابررا هم مهم است. کارآگاه بارها اشاره می‌کند که مارتا کابررا زنی مهربان است و نکته جالب درباره او این است که اگر مارتا دروغ بگوید دچار حالت تهوع می‌شود. ریان جانسون نشان می‌دهد که اشراف امروزی تنها از طبقه حاکم و نظامی و لردها نیستند بلکه یک نویسنده محبوب نیز تبدیل به ثروتمندی اشرافی در عصر حاضر شده است. پلیس اصلی داستان سیاه‌پوست است و از اعضای خانواده هارلن ترومبی در منزل بزرگ آنان بازجویی می‌کند و وقتی از پلیس سوال می‌شود که چه کسی پشت او در بازجویی‌ها نشسته است، جواب می&zwnj