جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024


۱۳۹۹/۰۹/۲۴ / /
بودجه سدسازی ها و انتقال آب بازهم افزایش یافت!
 نبرد نابرابر میان «آبخیزداری» به عنوان روش «پایدار» مدیریت منابع آبی با «سدسازی» به عنوان روش «پول‌ساز» برای تفکر آب سالارانه همچنان ادامه دارد. اگرچه در کشورهای پیشرفته سال‌هاست که هرساله سدسازی به عنوان روشی برای مدیریت منابع آب سطحی محدودتر می‌شود، اما در کشور ما گویی موتور ماشین ویرانگر سدسازی بدون ترمز همچنان در حال پیشروی است. این ادعا نه بر مبنای دیده‌ها و شنیده‌ها، بلکه با نگاهی ساده به متن لایحه پیشنهادی بودجه عمومی کل کشور برای سال 1400 خورشیدی قابل لمس و درک است. با آنکه وزارت نیرو، برنامه‌های خود در بخش مدیریت منابع آب کشور را متمرکز بر «مدیریت تقاضا» معرفی می کند اما در «فصل منابع آب» بودجه پیشنهادی، اثر چندانی از این نگاه و روش به چشم نمی‌آید. در عوض آنچه مشخص و آشکار است اینکه از کل مبلغ برآورد شده به عنوان اعتبار طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای دستگاه‌‌های اجرایی در سال 1400، بیش از 76،255،000 میلیون ریال برای «فصل منابع آب» پیش‌بینی شده و از این مقدار 27،238،695 میلیون ریال (35.72درصد) به «برنامه عرضه آب» یا همان طرح‌های «لوله‌کشی» و «انتقال آب» شرب به مراکز شهری و روستایی و 20،237،290 میلیون ریال (26.53 درصد) آن نیز به «برنامه تامین آب» یا همان «طرح‌های سدسازی» اختصاص یافته است. کل مبلغ پیش‌بینی شده برای فصل آب از جمع کل اعتبار طرح‌های تملک دارایی سرمایه ای دستگاه‌های اجرایی در سال 1400 نیز نسبت به سال 1399 از رشد 1.57 برابری برخوردار است. بودجه پیش بینی شده برای طرح‌های انتقال آب نیز نسبت به سال 1399 از رشد 1.34 برابری و همچنین بودجه پیش‌بینی شده برای طرح‌های سدسازی نیز نسبت به سال 1399 از رشد 1.61 برابری برخوردار است که خود نشان دهنده عزم جزم دولت برای تامین نظرات مافیای آب نهفته در وزارت نیرو است.  فارغ از افزایش اعتبار اجرای طرح‌های سدسازی و انتقال آب به عنوان مصادیق بارز مدیریت سازه محور آب، مقایسه بودجه این طرح‌ها با بودجه پیش‌بینی شده برای طرح‌های آبخیزداری و حفاظت خ