اگر صفحه را درست نمی‌بینید اینجا را کلیک کنید

سهم ناچیز خودروهای برقی از واردات خودرو  / عقب ماندگی شدید بازار خودروی ایران در مواجهه با تغییرات اقلیمی
رکنا در گفت و گو با دبیر انجمن خودروسازان ایران بررسی کرد سهم ناچیز خودروهای برقی از واردات خودرو / عقب ماندگی شدید بازار خودروی ایران در مواجهه با تغییرات اقلیمی خانه اخبار اجتماعی کدخبر: 829546 ۱۴۰۱/۰۷/۰۹ ۰۸:۳۶:۰۳ لینک کپی شد محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری رکنا: با وجود این که روند رو به افزایش تبعات شوم تغییرات اقلیمی در سراسر جهان، بسیاری از کشورها را به سمت توسعه استفاده از خودروهای برقی برای کاهش مصرف سوخت های فسیلی سوق داده است، بازار خودروی ایران هنوز هیچ گونه آمادگی برای گسترش استفاده از این خودروها ندارد؛ به نحوی که حتی در طرح جدید واردات خودرو نیز احتمالا سهم خودروهای برقی بسیار ناچیز خواهد بود و حتی مطابق اظهارات احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفت و گو با رکنا، تقریبا هیچ گونه زیرساختی برای استفاده گسترده از خودروهای برقی در کشورمان وجود ندارد. به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، امسال پس از کش و قوس های فراوان بین دولت، مجلس و کارشناسان صنعت خودرو، در نهایت واردات خودرو آزاد شد و قرار شد تمرکز اصلی این طرح جدید واردات خودرو، بر وارد کردن خودروهای ارزان قیمت باشد تا هم اقشار متوسط جامعه از پس خرید خودروهای وارداتی جدید برآیند و هم با ورود خودروهای دارای قیمت متوسط یا اصلاحا خودروهای اقتصادی خارجی به بازار خودروی کشورمان، تا حدودی از انحصار موجود در این بازار کاسته شود. در طرح جدید واردات خودرو، با توجه به کاهش آلایندگی های زیست محیطی خودروهای برقی و خودروهای هیبریدی و نقش مهم این خودروها در کاهش مصرف سوخت های فسیلی، تعرفه واردات خودروهای برقی و هیبریدی بسیار کمتر از خودروهای بنزینی در نظر گرفته شده است، به نحوی که در طرح جدید واردات خودرو، تعرفه خودروهای بنزینی بسته به حجم موتور و میزان مصرف سوخت بین 45 تا 70 درصد در نظر گرفته شده است، اما تعرفه خودروهای برقی و هیبریدی تنها به میزان 10 درصد پیش بینی شده و البته وعده هایی هم مبنی بر صدور مجوز واردات خودروی برقی با تعرفه صفر به مناطق آزاد ارائه شده است. در این میان اما با وجود این که روی کاغذ، حمایت های قانونی مناسبی از واردات خودروهای برقی به کشورمان انجام شده است، اما با توجه به این که ایران به شدت دچار کمبود زیرساخت استفاده از این خوردوها است و به ندرت ایستگاه شارژ خودروی برقی در کشورمان وجود دارد، عملا حمایت قانونی از خودروی برقی به مرحله اجرا نخواهد رسید و به نظر می رسد در دور جدید آزادسازی واردات خودرو به ایران نیز سهم ناچیزی به واردات خودروی برقی اختصاص یابد. ایران تقریبا هیچ گونه زیرساخت عمومی استفاده از خودروی برقی ندارد بی توجهی به لزوم تولید و واردات خودروهای برقی در کشورمان در حالی رخ داده است که همین حالا، بسیاری از کشورها در حال حرکت به سمت کاهش مصرف سوخت های فسیلی برای کاهش آثار سوء ناشی از تغییرات اقلیمی هستند و بدون شک گسترش استفاده از خودروهای برقی اگر با توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر در کشورمان همراه باشد، ایران نیز می تواند به عنوان کشوری که بیش از متوسط جهانی از تبعات تغییر اقلیم آسیب دیده است، در راستای مبارزه با این معضل اساسی محیط زیست جهان گام بردارد. همچنین با توجه به نقش مهم منابع متحرک در آلودگی هوای کلانشهرها، هرچه استفاده از خودروهای برقی به جای بنزینی بیشتر شود، قطعا میزان آلودگی هوا نیز در شهرهای بزرگ کشور کاهش خواهد یافت. این نکته ای است که احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفت و گو با رکنا روی آن دست گذاشت و اظهار داشت: در طرح جدید واردات خودرو تلاش شده است با کاهش محسوس تعرفه واردات خودروهای برقی، این خودروها با حداقل قیمت وارد کشور شوند تا شهروندان نسبت به خرید خودروهای برقی رغبت پیدا کنند. اما متاسفانه هنوز تقریبا هیچ گونه زیرساخت عمومی لازم برای گسترش استفاده از خودروهای برقی در کشورمان فراهم نشده است و به ندرت می توان ساختمانی را پیدا کرد که در آن، زیرساخت شارژ این خودروها وجود داشته باشد. بی توجهی مسئولان به توسعه زیرساخت خودروهای برقی، از گذشته تا امروز دبیر انجمن خودروسازان ایران در ادامه صحبت های خود گفت: من در دوره سوم شورای شهر تهران که خانم معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط زیست آن بود، به ایشان گفتم که باید شورای شهر مصوبه ای را تصویب کند که در هنگام احداث ساختمان های بلندمرتبه، به ازای هر واحد پارکینگ، حتما یک پریز وجود داشته باشد که به کنتور برق واحد مربوطه متصل شود تا افراد بتوانند در آینده خودروی برقی بخرند و خودروهایشان را در پارکینگ منازل خود شارژ کنند. اما متاسفانه چنین مصوبه ای نه در دوره سوم شورای شهر و نه در دوره های بعدی تصویب نشد. وی افزود: ما از گذشته نه تنها به خانم ابتکار بلکه به سایر مسئولان شهری و محیط زیستی تاکید کردیم که باید زیرساخت های شارژ خودروهای برقی در ساختمان ها فراهم شود تا اگر احیانا در آینده صنعت خودروسازی کشور توانست خودروی برقی تولید کند یا واردکنندگان، خودروهای برقی با قیمت مناسب به بازار آوردند، افراد بتوانند بدون دغدغه نبود زیرساخت های لازم، این خودروها را تهیه و از آنها استفاده کنند. اما متاسفانه از گذشته تا امروز به این توصیه توجه نشده است و همچنان تقریبا هیچ گونه زیرساختی برای گسترش استفاده از خودروی برقی در کشورمان فراهم نیست. دولت و شهرداری ها باید ایستگاه های شارژ خودروهای برقی را توسعه دهند نعمت بخش با تاکید بر لزوم توسعه زیرساخت های استفاده عمومی از خودروهای برقی در کشور عنوان کرد: در گذشته وقتی از خودروسازان درخواست شد که خودروی گازسوز تولید کنند، ابتدا تعدادی خودروی دوگانه‌سوز در کشور تولید شد، اما چون زیرساخت لازم برای استفاده از این خودروها یعنی پمپ CNG به اندازه کافی در کشور وجود نداشت، بسیاری از راننده ها تمایلی به خرید این خودروها نداشتند. اما بعدها که ایستگاه های CNG در ایران توسعه پیدا کرد، افراد بیشتری نیز به خرید خودروهای دوگانه‌سوز تمایل پیدا کردند و رفته رفته استفاده از این خودروها به امری نسبتا مرسوم در کشورمان تبدیل شد. وی در ادامه تاکید کرد: با توجه به این که جهان اکنون به سمت کاهش مصرف سوخت های فسیلی پیش می رود و بسیاری از کارخانجات خودروسازی کشورهای پیشرفته به تولید انبوه خودروهای برقی روی آورده اند و صنعت خودروسازی داخلی ما نیز حتما در آینده تولیداتی را در این زمینه به شکل گسترده وارد بازار خواهد کرد، دولت و شهرداری ها باید از همین حالا به فکر ایجاد زیرساخت های لازم برای استفاده از این خودروها اعم از ایستگاه های شارژ عمومی و پریزهای برق مناسب در پارکینگ های شخصی باشند تا در سال های آتی، شاهد گسترش تمایل مردم به خرید خودروی برقی در کشورمان باشیم. سهم احتمالا 10 تا 15 درصدی خودروهای برقی و هیبریدی از طرح جدید واردات خودرو نعمت بخش در بخش دیگری از اظهاراتش به تولید خودروی برقی توسط خودروسازان داخلی اشاره کرد و گفت: در سال های گذشته چند نمونه خودروی برقی توسط ایران خودرو و سایپا ساخته شده است و همچنین کرمان خودرو و مدیران خودرو نیز تلاش هایی را در این زمینه داشته اند، اما هنوز نتوانسته ایم خط تولید انبوه یک خودروی برقی را در کشورمان راه اندازی کنیم. البته صنعت خودروسازی ما می تواند در آینده ای نزدیک به این قابلیت هم برسد، اما معضل مهم این است که هنوز زیرساخت های لازم برای استفاده از این خودروها به صورت گسترده در کشور وجود ندارد و در شرایط موجود، اگر خودروسازان داخلی بتوانند خودروی برقی تولید کنند، عملا خودروهای برقی تولیدشده توسط آنها خریداری نخواهد داشت. وی در پایان تصریح کرد: با توجه به این که در طرح جدید واردات خودرو، تعرفه بسیارپایینی نسبت به خودروهای بنزینی برای خودروهای برقی و هیبریدی در نظر گرفته شده است، احتمالا بخشی از واردکنندگان به سمت واردات این خودروها خواهند رفت و به نظر می رسد حدود 10 تا 15 درصد از خودروهایی که در این طرح وارد کشور می شوند، از این دست خودروها خواهند بود. البته با توجه به توسعه نیافتن زیرساخت های لازم برای گسترش استفاده از خودروهای برقی در ایران، قطعا بخش مهمی از همین 10 تا 15 درصد نیز به خودروهای هیبریدی اختصاص پیدا می کند و خودروهای برقی سهم کمتری را از طرح جدید واردات خودرو تشکیل خواهند داد. خانه اخبار اجتماعی کدخبر: 829546 ۱۴۰۱/۰۷/۰۹ ۰۸:۳۶:۰۳ لینک کپی شد محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری اخبار وبگردی را در اینجا بخوانید: برخی از سنگکی ها مردم را در صف نگه می دارند چون نان اینترنتی پر سودتر است / تخلفات را گزارش کنید ! آیا این خبر مفید بود؟ 0 0