جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024


۱۳۹۹/۰۶/۰۱ / /
گزیده اخبار
کریدوری که با امضای پروتکل 5 جانبه فعال شد گشایش خط ریلی ایران- اروپا مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از فعال‌شدن خط ریلی ایران- اروپا از طریق ترکیه و در قالب کریدور ترانزیتی چین به ترکیه و اروپا برای حمل‌ونقل بار و ترانزیت خبر داد. سعید رسولی اظهار کرد: «از اواخر سال گذشته و قبل از شیوع ویروس کرونا پروتکل پنج‌ جانبه‌ای در آنکارا بین کشورهای ایران، ترکیه، ازبکستان، قزاقستان و ترکمنستان امضا شد که قرار بود براساس این پروتکل کریدوری از چین به ترکیه و اروپا برای حمل‌ونقل بار و ترانزیت راه‌اندازی شود. بر اساس این توافق نرخ تعرفه یکسان تدوین و دیگر هماهنگی‌های لازم در زمینه مربوط به این حمل‌و‌نقل انجام شد.» او ادامه داد: «به دلیل شیوع ویروس کرونا و بسته‌شدن مرز ترکمنستان اجرایی‌شدن این پروتکل و فعال‌سازی کریدور مورد نظر به تعویق افتاد، اما اخیرا مرز ترکمنستان باز شده و باید منتظر اجرای عملیات فورواردی و جذب بار برای آغاز فعالیت در این کریدور باشیم.» به گزارش ایسنا، مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه هیچ مشکل زیرساختی در این کریدور وجود ندارد و حمل‌ونقل بار و ترانزیت از طریق خط ریلی موجود بین ایران و ترکیه قابل انجام است، ادامه داد: «طی ماه‌های گذشته ترانزیت از ترکیه به پاکستان و از کشورهای CIS به سمت جنوب یعنی خلیج‌فارس و بندر شهید رجایی مهیا و فعال است و از نظر شرایط و تعرفه هم هیچ مشکلی وجود ندارد.» او در پاسخ به سوالی درباره‌ اینکه راه‌اندازی کریدور ترانزیتی چین به اروپا که از مسیر ریلی ایران و ترکیه می‌گذرد، تا چه حد در این زمینه و افزایش ترانزیت اثرگذار است، اظهار کرد: «بر اساس پیش‌بینی همه پنج کشور امضاکننده پروتکل مشترک با توجه به سهم بسیار زیاد ترانزیت چین به اروپا و نقص‌هایی که کریدورهای دیگر دارد، این کریدور می‌تواند سهم بسیار زیادی در این زمینه را از آنِ خود کند، چراکه کریدور رقیب، کریدور شمال دریای خزر است که از آکتائو و روی خزر عبور می‌کند و در زمستان مشکلات عدیده‌ای از جمله یخ‌زدگی و حمل‌ونقل ترکیبی ریلی- دریایی- ریلی دارد و این موانع باعث می&zwnj